Performancing Metrics

ایجاد دروازه مرزی با ۴ کشور | اتاق خبر
کد خبر: 146300
تاریخ انتشار: 6 مهر 1394 - 15:45
رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه گمرکات برای ورود به دوران پساتحریم آماده شده‌اند، گفت: ۹۵ درصد گمرک الکترونیکی در ایران عملیاتی شد....
رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه گمرکات برای ورود به دوران پساتحریم آماده شده‌اند، گفت: ۹۵ درصد گمرک الکترونیکی در ایران عملیاتی شد.
به گزارش اتاق نیوز مسعود کرباسیان در ديدار با معاون وزير دارايي و رئيس‌كل گمرک ارمنستان و هيأت همراه با اعلام اینکه گمرک آماده ورود به شرايط پساتحريم است، گفت: هميشه از ما اين سئوال را مي‌پرسند كه آيا گمرک براي رفع تحريم‌ها آمادگي دارد يا خير؟ پاسخ اين است كه گمرک خودش را آماده كرده براي اين اتفاق خوبي كه در حال وقوع هست و اميدواريم پس از رفع تحريم‌ها تحولات جدي در اقتصاد ايران رخ دهد. معاون وزیر اقتصاد از مواردي همچون پيوستن ايران به كنوانسيون تجديدنظرشده كيوتو (RKC)، مصوبه مجلس شوراي اسلامي و دولت درخصوص ايجاد پنجره واحد تجارت فرامرزي تحت مديريت گمرک و ارتباط الكترونيكي گمرک با ۲۵ سازمان همجوار نام برد و تأكيد كرد: از اتاق من عمليات گمركي در بيش از ۱۰۰ گمرک قابل رديابي لحظه به لحظه است و به جرأت مي‌توانم بگويم كه بيش از ۹۵ درصد گمرک الكترونيک را در ايران اجرايي كرده‌ايم و براي همين تشريفات گمركي ما در بخش واردات ۳ روزه و در صادرات ۵ ساعته انجام مي‌شود. رئيس‌كل گمرک ايران با عنوان اينكه ايران اولين كشوري بوده كه تير الكترونيكي (E-TIR) را اجرايي كرده است، خاطرنشان كرد: اين موضوع با استقبال اتحاديه بين‌المللي حمل‌ و نقل جاده‌اي (ايرو) روبرو شده و تأثير مثبتي بر تسهيل و تسريع حمل‌ و نقل داشته است. وي اظهارداشت: پياده‌سازي دروازه مشترک مرزي با ۴ كشور همسايه و بهره‌گيري از ابزارهاي كنترلي پيشرفته همچون ايكس‌ري (X-Ray) كاميوني و آراف آي‌دي (RFID) و تمامي روش‌هاي مدرن در ترانزيت نيز دلايل ديگر آمادگي گمرک براي ورود به شرايط پساتحريم به‌ شمار مي‌رود. کرباسیان به ظرفيت‌هاي تجاري ايران اشاره كرد و با بيان اينكه ايران با ۱۵ كشور همسايه است، اظهارداشت: ما به غير از نفت ساليانه ۵۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داريم و معادل همين ميزان هم واردات انجام مي‌شود. كرباسيان در ادامه به عضويت كشور ارمنستان در اتحاديه اوراسيا اشاره كرد و در رابطه با برقراري تعرفه‌هاي ترجيحي ميان دو كشور پيشنهاداتي را مطرح نمود. همچنین «آرمان گورگيان» معاون وزير دارايي و رئيس‌ كل گمرک ارمنستان نيز در اين ديدار خطاب رئيس‌ كل گمرک ايران گفت: صحبت‌هاي شما درخصوص تشكيلات گمركي و كارهايي كه در گمرک انجام داده‌ايد كاملا براساس موازين سازمان جهاني گمرک است و با آن همخواني دارد. گورگيان افزود: اينكه مي‌شود با ايجاد پنجره واحد تجاري كنترل‌هاي گمركي فقط يك بار ميان دو طرف انجام شود پيشنهاد خوبي است و ما با آن موافقيم. وي در ادامه از رئيس‌كل گمرک ايران دعوت كرد تا با حضور در ايروان سند موافقت‌نامه همكاري‌هاي گمركي ميان دو كشور را امضا كند. وي همچنين به ظرفيت‌هاي جديد گمركي پس از عضويت ارمنستان در اتحاديه اوراسيا اشاره كرد و گفت: همكاران ما در كشور بلاروس درخواست داشتند تا كالاهاي خود را از طريق ايران و ارمنستان ترانزيت كنند. رئيس‌كل گمرک ارمنستان تأكيد كرد: با حضور كرباسيان در گمرک ايران، ظرفيت‌هاي جديدي را براي توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور مي‌بينيم و بايد منتظر گسترش روابط دو كشور باشيم. بنابراين گزارش در اين ديدار "آرتاشس تومانيان"؛ سفير ارمنستان در تهران نيز به توافق‌نامه هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي ۱+۵ اشاره كرد و گفت: اين اقدام موجب تغييرات اساسي در مناسبات ايران با جهان شده است. وي همچنين از دستور ويژه رئيس‌جمهور ارمنستان به سفارت آن كشور براي گسترش روابط تجاري ميان دو كشور خبر داد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید