Performancing Metrics

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان خواستار رفع بروکراسی اداری در این حوزه شد | اتاق خبر
کد خبر: 146856
تاریخ انتشار: 7 مهر 1394 - 15:15
رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان خواستار رفع بروکراسی اداری در فعالیت های مربوط به این حوزه شد و گفت: مقرر شده است مشکلات صنعت گردشگری در یکی از نشست‌های شورا

رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان خواستار رفع بروکراسی اداری در فعالیت های مربوط به این حوزه شد و گفت: مقرر شده است مشکلات صنعت گردشگری در یکی از نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و همکاری در رفع مشکلات را از استاندار درخواست کن
یم.

به گزارشاتاق نیوز به نقل از اتاق کرمان، مهدی سیاوشی در نشست اعضای کمیسیون گردشگری به برخی از مشکلات این بخش اشاره و بیان کرد: روند اجرایی دریافت تسهیلات از صندوق امید توسط واحدهای بوم گردی، در استان انجام اما تایید نهایی آن در تهران صورت می‌گیرد که این پروسه حدود شش ماه زمان می برد؛ امید است که این موضوع پس از طرح در شورای گفت و گو، حل و دریافت تاییدیه نهایی نیز در استان امکان‌پذیر شود.

وی ادامه داد: همچنین دریافت مجوز برای راه اندازی مجتمع های بین راهی، حدود یک سال طول می‌کشد که دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند با تعامل بیشتر، روند کار را تسریع دهند. سیاوشی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گردشگری یکی از اولویت های مهم کشور است که در برنامه ششم توسعه بر رونق آن تاکید شده است.

وی شرایط برای انجام اقدامات موثر در حوزه گردشگری استان را مناسب عنوان کرد و گفت: می‌توان از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های با بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کرد. سیاوشی، در بخش دیگری در رابطه با نمایشگاه گردشگری حلال در شهر ابوظبی امارات که 27 تا 29 مهرماه جاری برگزار می شود، گفت: 32 کشور در این نمایشگاه حضور دارند که برای ایران پاویون 700 مترمربعی از طرف اتاق اسلامی در نظر گرفته شده است و غرفه‌ای در حدود 30 مترمربع به کرمان اختصاص خواهد یافت. سیاوشی افزود: نمایندگان شش هزار دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه حضور دارند و 35 سمینار جانبی تخصصی در حوزه گردشگری در این نمایشگاه برگزار می شود که فرصت خوبی برای استفاده فعالان بخش گردشگری استان از این رویداد است. رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان با بیان اینکه در سال 2017 میلادی حدود 700 راهنمای گردشگری از نقاط مختلف جهان در ایران حضور خواهند یافت، بیان کرد: باید تلاش شود که در برنامه سفر ایشان، حضور در استان کرمان نیز گنجانده شود.

در ادامه این نشست، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در حال حاضر فضای کشور به سمت توسعه گردشگری پیش می‌رود و در بازدید از برخی پروژه های گردشگری استان، مشاهده شده که تعدادی از سرمایه گذاران احساس کرده‌اند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری توجیه اقتصادی دارد و در نتیجه به این حوزه روی آورده‌اند. محمد جهانشاهی افزود: اصلی‌ترین موضوع در حوزه گردشگری ابلاغ سیاست های کلان از سوی رهبری در برنامه ششم توسعه است که برای اولین بار بعد از انقلاب به این موضوع در سیاست های کلان اشاره شده است. وی اظهار داشت: اینکه باید در طول برنامه ششم توسعه حضور گردشگران خارجی در ایران پنج برابر شود، ضمن ایجاد تعهداتی برای فعالان این حوزه، خوش بینی به حرکت سیاست های دولت در این جهت را نیز به دنبال دارد.

جهانشاهی با اشاره به مشکلات مختلف دولت در حوزه‌های مختلف از جمله کاهش بودجه های نفتی، مشکل بحران آب و همچنین نیاز به بودجه بالا برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه صنعت، عنوان کرد: پس باید به سمتی حرکت کنیم که با هزینه‌های کم، ارزش افزوده بسیار ایجاد شود که این ظرفیت در صنعت گردشگری وجود دارد و استان کرمان هم در این زمینه پتانسیل‌های فروانی دارد و می‌تواند از این حیث ‌بهرمند شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به تعامل مطلوب بخش خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری استان کرمان اظهار داشت: در سه ماه گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان میزبان چند تیم خارجی از فرانسه و ایتالیا بود که با هماهنگی بخش خصوصی به این اداره کل آمدند که نشان از انجام اقدامات جدید و موثر است. وی تصریح کرد: در راستای ایجاد ارتباط موثرتر بین بخش خصوصی و دولتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد است که تا حد امکان اختیارات را به بخش خصوصی واگذار کنیم که این فرصت بسیار خوبی خواهد بود.

جهانشاهی حضور گردشگران خارجی در شرایط فعلی استان را بهتر از هشت سال گذشته عنوان کرد و گفت: البته این آمار هنوز تا رسیدن به وضعیت استان در 15 سال پیش فاصله دارد و نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تر و همدلی بیشتر بین بخش های مختلف حوزه گردشگری برای انجام کارهای بزرگ است.

گفتنی است در این نشست بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بخش های مختلف حوزه گردشگری توسط این کمیسیون تاکید شد. همچنین موضوع تشکیل پلیس گردشگری مطرح و اعلام شد که بخش خصوصی پس از برگزاری نشست‌ها و بررسی‌ها لازم و همچنین با توجه به تجربه‌ای که استان اصفهان در این زمینه دارد، ضرورتی برای ایجاد پلیس گردشگری احساس نمی‌کند و اگر نیروی انتظامی و میراث فرهنگی تمایل به این اقدام دارند موضوع با عنوان دیگری مانند همیار گردشگری مطرح شود.

در این نشست، سید علی معین زاده، رییس جامعه هتل داران استان کرمان، به عنوان نماینده کمیسیون گردشگری، برای عضویت در اتاق فکر گردشگری استان معرفی شد. راه‌اندازی تلفن گویای گردشگری، هلدینگ گردشگری، گردشگری فرهنگی، گردشگری نجومی و ایجاد رصدخانه از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود که مقرر شد این موارد در کمیته های داخلی کمیسیون مطرح و پیگیری شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید