Performancing Metrics

هیات رئیسه کمیسیون بازار سرمایه انتخاب شد | اتاق خبر
کد خبر: 147078
تاریخ انتشار: 8 مهر 1394 - 00:21
دومین جلسه کمیسیون بازار سرمایه با حضور تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه به منظور انتخابات هیئت رییسه این کمیسیون در روز سه شنبه هفتم مهر در محل خانه اقتصاد ایران

دومین جلسه کمیسیون بازار سرمایه با حضور تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه به منظور انتخابات هیئت رییسه این کمیسیون در روز سه شنبه هفتم مهر در محل خانه اقتصاد ایران شکل گرفت.

اهمیت بازار سرمایه

به گزارش اتاق نیوز، در این جلسه که به منظور انتخاب هیئت رییسه کمیسیون بازار سرمایه  تشکیل شد، ابراهیم جمیلی اعلام کرد: این اولین بار است که یک تشکل سامان یافته برای فعالان بازار سرمایه شکل می گیرد و هدف این تشکل این است که بازار سرمایه موتور محرکه اقتصاد گردد. رییس خانه اقتصاد ایران گفت: به دنبال راهکارهای کاملا عملی هستیم تا فعالان اقتصادی حوزه های گوناگون در قالب کمیسیون های تخصصی دور هم جمع شوند و موضوعات خود را مطرح کنند و این موضوعات بعد از جمع آوری به بخش های دولتی منتقل شود و به شکل آیین نامه و مصوبه این موارد حل و فصل شود. جمیلی افزود: حتی بسیاری موارد قانونی وجود دارد که اجرا نمی شوند و یا به طور کامل اجرا نشدند. قانونی است که برای صادرات می توان تسهیلات 4 درصد از صندوق توسعه ملی گرفت اما بانک مرکزی این قانون را فراموش کرده است.

وضعیت بحرانی بورس ابراهیم جمیلی همچنین با اشاره به افت شدید سهام شرکت "گرینکو" وضعیت بورس کشور را نیز در آستانه بحران خواند و گفت: نیاز است که نقدینگی به چرخه اقتصادی تزریق شود. وی افزود: مهار تورم تا مرز یک رقمی شدن همراه با رکود شرایط ایده آلی نمی باشد ومرز این تورم اگر به 15 تا 20 درصد برسد اما رونق شکل بگیرد وضعیت مناسب تری شکل خواهد گرفت. رییس خانه اقتصاد ایران از رشد تجاری سازی در شهرها ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد: در حال حاضر بر اساس آمارها نسبت هر واحد صنفی به نفراتی که در جامعه از آن واحد خرید می کنند 1 به 25 است و اگر تجاری سازی ادامه یابد تعداد نفراتی که از یک واحد صنفی خرید می کنند کمتر هم می شود.

نیاز بورس به استراتژیهای بلند مدت ابراهیم عنایت کارشناس بازار سرمایه، در این جلسه گفت: در چند سال اخیر عده ای راهکارهای کوتاه مدت را برگزیدند. در حالی که بورس ما آمادگی چنین نگاهی را ندارد و برای استفاده از این شیوه ها می بایست پشتوانه 30 ساله توام با ثبات را استفاده کرد. وی افزود: مسولین دولتی کشو به دلیل اهمیت شاخص بورس در ارزیابی های بین المللی از کشور از شاخص بورس بهره برداری می کنند. در یک مقطع از مذاکرات شاخص بورس در کوتاه مدت 990 واحد رشد کرد و جان کری این موضوع را به حساب تاثیر مثبت مذاکرات بر بورس قلمداد کرد. عنایت در بخش دیگر گفت: نقدینگی فراوان در کشور داریم که هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنند و باید طی یک مکانیسیم درست از این منابع استفاده شود. عنایت در پایان استفاده از فرصت ها را خواستار شد و ادامه داد کشور افغانستان تصمیم دارد واردات خود را از پاکستان کاهش دهد و همین موضوع می تواند به عنوان فرصتی اقتصادی تلقی شود.

معرفی منتخبین هیات رئیسه در بخش بعدی نامزدهای انتخابات در جلسه معرفی شدند و تعدادی از نامزدها که در جلسه حاضر نبودند توسط  حسین سلیمی فعال بازار سرمایه و نماینده مورد قبول اعضا معرفی شدند. بعد از رای گیری چهار نفر از منتخبان بدین شرح معرفی شدند:

IMG_2265 بهروز خدارحمی به عنوان رییس کمیسیون حمید میر معینی نایب رییس اول کمیسیون سعیده امیر احمدی نایب رییس دوم کمیسیون مهدی مومن زاده دبیر کمیسیون بازار سرمایه

تدوین استراتژی های جدید کمیسیون

سپس هیئت رییسه ادامه اداره جلسه را برعهده گرفتند و حمید میر معینی ریاست جلسه را بدست گرفت. حمید میر معینی فعال بازار سرمایه و نایب رییس کمیسیون در شروع صحبت های خود گفت: تلاش داریم در شروع شکل گیری این کمیسیون و انتخاب هیئت رییسه جدید جلسات داخلی برگزار کنیم و استراتژی های این کمیسیون را مشخص کنیم. وی افزود: لازم است این کمیسیون در توسعه بازار سرمایه نقش آفرینی کند، در این راستا از همه کارشناسان دعوت می شود که جلسات را همراهی کنند و همه جلسات آتی این کمیسیون نخبگان بازار سرمایه در این جلسات شرکت خواهند کرد.

راهکارهایی برای خروج از رکود سعیده امیر احمدی نایب رییس دوم کمیسیون بازار سرمایه در صحبت هایی کوتاه گفت: به دنبال راهکارهای خروج از رکود هستیم. در جلسه ای که به زودی با همه اعضای هیئت رییسه شکل خواهد گرفت برنامه های این کمیسیون را تدوین می کنیم. همچنین محمد مهدی مهدی زاده دبیر کمیسیون بازار سرمایه در این جلسه اعلام کرد: بازار سرمایه در 5 مقطع زمانی سال های 71 - 75 - 83 - 92 - 94 دچار بحران شد. نقطه مشترک همه این بحران ها نیز افت قیمت نفت بوده است و در کنار آن وقایعی مانند انتخابات در سال 83 به کاهش ارزش بورس دخیل بوده است. وی راهکار اجرایی در 4 مقطع بالا را تزریق نقدینگی دانست و گفت: اگر قیمت نفت هم افزایش یابد و در جنبه دیگر صادرات رونق بگیرد به ویژه اقلامی که در آن مزیت نسبی به وجود آید اقتصاد کشور بهبود می یابد. مومن زاده افزود: در شرایط کنونی هم باید از تجارب افت و بهبود در بازار سرمایه می توان الگو گرفت. بازار سرمایه هر زمان هرگاه با رشد پایین همراه بوده است با بحران روبرو شدیم. دبیر کمیسیون بازار سرمایه با اشاره به این که پتانسیل بازار سرمایه بالاست ادامه داد: بر اساس یک طرح از وزارت صنعت، معدن و تجارت 9 صنعت هستند که می توانند موتور محرک اقتصادی باشند که اگر پتروشیمی و گردشگری را به این مجموعه بیفزاییم مجموعه بزرگی می شود که بسیاری از این صنایع به بازار سرمایه هم وابستگی دارند. مون زاده در پایان صحبت خود گفت: بازار سرمایه می تواند در ایجاد کسب وکارهای جدید هم نقش آفرین باشد. موضوع تامین مالی در بازار سرمایه می تواند پشتوانه استارتاپ ها شود. مومن زاده با اشاره به این که باید مطالعات کاربردی و وسیعی را در زمینه بورس انجام داد، از ایجاد کمیته هایی تخصصی در کمیسیون خبر داد و اعلام کرد: کمیته هایی را به شکل تخصصی شکل خواهیم داد تا در آن افرادی که تخصصی در زمینه بورس های خارجی دارند مانند خانم طاهره خارستانی در این کمیته ها نتایج مطالعات شان را ارائه کنند. ابراهیم جمیلی ضمن تبریک به مناسبت انتخاب اعضا هیئت رییسه جدید از این اعضا خواست تا حضور کارشناسان و افراد صاحب نظر را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

نقش پژوهشهای کاربردی در بازار سرمایه حمید میر معینی در پایان این جلسه اعلام کرد: از جمله اهداف این کمیسیون انعکاس پژوهش های کاربردی در حوزه بازار سرمایه است. وی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی که پرسید چرا استفاده از منابع سرمایه ای در کشورمان گران است، گفت: نرخ سود تسهیلات در همه کشورها تحت تاثیر چهار عمل قرار می گیرد. اول نرخ تورم، دوم نرخ ریسک، سوم نرخ فرصت از دست رفته، چهارم زمان و همه این موضوعات از جذابیت وجه نقد نیز تاثیر می گیرد و مجموع عوامل فوق به همراه میزان علاقه و جذابیتی  وبازدهی که نگه داری پول برای افراد در جامعه می کند باعث می شود نرخ تسهیلات تعیین گردد و حتی به راحتی نمی توان انتظار داشت تولید کننده ترجیح دهد تسهیلات با سود پایین بگیرد و برای خودش هم سود خالص کمتری در نظر بگیرد. وی افزود از جمله دیگر دلایل بالا بودن سود تسهیلات در کشور امنیت سرمایه گذاری و نرخ ارز است و مجموع این عوامل بر موضوعاتی مثل فاینانس اثر می کند. میر معینی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیاز به تعریف دارد، گفت: بازاری نیاز داریم که با کمترین ریسک ،  بازار به سمت جمع آوری منابع مالی برای بنگاه های مولد اقتصادی ببرد. اینکه مسولان دولتی را چطور می توان متقاعد نمود این کمیسیون را با این اهداف یاری کند نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

گزارش از محمد فیروزی

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید