Performancing Metrics

اینها هفت قابلیت جدید از بهترین قابلیت‌های اندروید 6 مارشملو هستند | اتاق خبر
کد خبر: 147232
تاریخ انتشار: 8 مهر 1394 - 13:37
برخلاف اندرویدی آب‌نبات جنوبی، نسخه مارشملو این پلتفرم از طراحی منحصر به فردی بهره نبرده با این حال امکانات جدیدی را به ارمغان می‌آورد که باعث افزایش کارایی دستگا

برخلاف اندرویدی آب‌نبات جنوبی، نسخه مارشملو این پلتفرم از طراحی منحصر به فردی بهره نبرده با این حال امکانات جدیدی را به ارمغان می‌آورد که باعث افزایش کارایی دستگاه‌های اندرویدی خواهد شد.

 در حقیقت گوگل در اندروید 6 در پی رفع مشکلات و ایجاد قابلیت‌هایی برآمده که بسیاری منتظر آن‌ها هستند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که طبق روال همه ساله اولین محصولاتی که توانایی دریافت این بسته به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند، سری نکسوس هستند و به بالطبع دیگر شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی از جمله سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، سونی و … پس از پیاده‌سازی رابط کاربری خود بر روی اندروید مارشملو آن را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص برای تولیدات خود نیز عرضه می‌کنند.

هرچند حدود چهار ماه از معرفی نسخه پیش‌نمایش اندروید 6 می‌گذرد، با این حال شب گذشته نیز گوگل در مراسم معرفی سری جدید نکسوس از چند قابلیت جدید این نسخه از پلتفرم موبایلی خود پرده برداشت که در ادامه به بررسی بهترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

قابلیت GOOGLE NOW ON TAP

اگر گوگل نو را یک دستیار صوتی فرض کنیم، باید بدانید که این دستیار صوتی در اندروید مارشملو می‌توانید در هر لحظه حتی در زمان اجرای اپلیکیشن های جانبی نیز آماده خدمت رسانی شود. البته این فراخوانی صرفا به همین جا ختم نمی‌شود به طوری که GOOGLE NOW با درک فعالیت شما بهترین پیشنهاد را ارائه خواهد داد.

وقتی به دکمه Home ضربه زده و آن را نگه می‌دارید، گوگل گزینه‌هایی را که بهترین تخمین نیاز شما در لحظه باشد نشان خواهد داد؛ اما اگر به چیزی دقیق‌تر احتیاج دارید، می‌توانید پس از انتخاب تنظیمات مربوطه، بعد از گفتن Ok google در هر برنامه یا صفحه‌ای که باشید آن را احضار کنید. هنگامی که در حال گوش کردن به موزیک ویدئوی جدید هستید، می‌توانید با نگاه داشتن ممتد دکمه هوم این دستیار صوتی را آماده به خدمت کرده و از او اطلاعاتی راجع خواننده موزیک بپرسید.GOOGLE NOW پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر، آن‌ها را در داخل باکسی در قسمت پایین صفحه‌نمایش خواهد داد.

nowtap.0

در مثالی دیگر اگر نام رستورانی را مشاهده کردید اما آدرس مکان آن برای شما جای سؤال داشت، به ترتیب که قید شده نام رستوران را هایلایت کرده و سپس از گوگل نو بخواهید موقعیت جغرافیایی آن را بر روی نقشه به شما نشان دهد.

مدیریت بر عملکرد هرچه بیشتر اپلیکیشن ها

شاید بارها و بارها هنگام نصب اپلیکیشن های مختلف به پیغام درخواست مجوز برای دسترسی سخت‌افزار گوشی هوشمند یا تبلت خود برخورد کرده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که دلیل این دسترسی طولانی مدت چیست!

حال گوگل در اندروید 6 ساز و کاری تعبیه کرده که توسعه‌دهندگان را وارد می‌کنند اپلیکیشن هایی طراحی کنند که علاوه بر درخواست مجوز دسترسی به منابع سخت‌افزاری دستگاه کاربر در هنگام نصب، در زمان اجرا نیز مجدد این پیغام را تکرار کنند. در اندروید مارشملو، کنترل کاملی بر روی اعلانیه های منتشر شده از سوی هر اپلیکیشن خواهید داشت که در کنار نظارت کامل بر روی استفاده سخت‌افزاری در هر یک از آن‌ها تعبیه شده.

به زبان ساده‌تر، کاربر برای بهره‌مندی از برنامه مورد علاقه، دست آن را برای استفاده از تمامی اجزا گوشی همراه خود باز می‌گذارد، اما در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید اوضاع فرق خواهد کرد، به گونه‌ای که هر اپلیکیشن تنها بر اساس کاربرد خود می‌تواند مجوزهای لازم را دریافت نماید.

به طور مثال، اکنون می‌توان دسترسی اپلیکیشن فیس‌بوک به موقعیت جغرافیایی کاربر را پس از راه اندازی اولیه مسدود کرد و یا در هنگام کار با اینستاگرام، برنامه ملزم به دریافت مجوز استفاده از دوربین در هر بار اجرا شدن است. این قابلیت باعث می‌شود اغلب دغدغه‌های افرادی که نگران به خطر افتادن حریم خصوصی خود از طریق اپلیکیشن های موبایلی هستند از بین برود.

البته به این نکته باید اشاره کرد که برنامه‌هایی از این قاعده پیروی خواهند کرد که با آخرین نسخه پلتفرم اندروید سازگاری کامل پیدا کنند، در غیر این صورت طبق روال گذشته تنها یک بار درخواست مجوز را ارائه خواهند کرد.

پشتیبانی پیش‌فرض از اسکنر اثر انگشت

روزبه‌روز شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به سمت به کار گیری روش‌های بیومتریک برای محافظت از اطلاعات کاربران خود پیش می‌روند. هرچند تا پیش از این نیز شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی از سنسور اثر انگشت یا سنسور تشخیص قرنیه بدین منظور استفاده کرده‌اند، با این حال گوگل در اندروید 6 ساز و کاری تعبیه کرده که استفاده از این قابلیت‌ها را به مراتب آسان‌تر خواهد کرد.

بدین ترتیب کاربرانی که گوشی هوشمند آن‌ها علاوه برداشتن سنسور اثر انگشت به اندروید 6 نیز آپدیت شده است می‌توانند از طریق شناسه اثر انگشت خود برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش و یا حتی پرداخت خریدهای الکترونیکی، ورود به اپلیکیشن های مختلف و سرویس‌های خاص استفاده کنند.

پشتیبانی از درگاه USB-C

USB-type-C

بدون شک اندروید M یک به‌روزرسانی بزرگ برای استفاده‌کنندگان از این سیستم‌عامل به شمار می‌آید که یکی از قابلیت‌هایی آن بهینه‌سازی بیش از پیش مصرف انرژی دستگاه با پشتیبانی پیش‌فرض از USB-C است. این همان درگاه یو‌اس‌بی است که هم‌اکنون کروم بوک پیکسل و نسل جدید مک‌بوک از آن برای حذف پورت‌های اضافی استفاده می‌کنند.

گوگل در نظر دارد با پشتیبانی از درگاه USB-C، سرعت شارژ شدن باتری دستگاه‌های اندرویدی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش سرعت می‌تواند بین سه تا چهار برابر حالت معمولی باشد.USB نوع C سرعت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه، یعنی سرعتی دو برابر در مقایسه با USB 3.0 و نیروی کابل 20 ولت و پنج آمپر بر ساعت دارد که باعث می‌شود انتقال داده‌ها میان دستگاه‌ها مدت زمان کمتری طول بکشد.

قابلیت ذخیره‌سازی انرژی DOZE

images

قابلیت ذخیره‌سازی انرژی جدید اندرویدی 6، Doze نام دارد که به نوعی دستگاه را در صورت عدم تحرک و فعالیت در طول یک دوره زمانی خاص به حالت اسند‌بای برده و تا زمانی که تغییری در آن ایجاد نشود باقی نگاه می‌دارد. به عنوان مثال اگر شما صاحب تبلتی مجهز به اندروید مارشملو هستید و طی روز ممکن است به صورت رندم زمانی از آن استفاده کنید، اندروید 6 به صورت خودکار در زمان بی استفاده ماندن دستگاه تمامی اپلیکیشن های فعال را بسته که باعث می‌شود عمر باتری به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

نوار ابزار شناور

یکی دیگر از امکانات هرچند کوچک اما کاربردی اندروید 6، نوار ابزار شناور است که اجازه می‌دهد پس از هایلایت کردن کلمات مورد نظر به یکی از ابزارهای برش یا چسباندن را بر روی همان کلمات به جای بالای صفحه دسترسی داشته باشند. در نوار ابزار شناور جدید به جای تعبیه گزینه‌های گمراه کننده گذشته صرفاً به گزینه‌های برش، کپی و چسباندن بسنده شده است؛ البته لازم به یادآوری است که از این قابلیت تا پیش از این در iOS و ویندوز 10 موبایل نیز استفاده شده است.

امکان فعالیت مرورگر کروم در اپلیکیشن‌های دیگر

در یک جمله این قابلیت، امکان اجرای اپلیکیشن ها را در مرورگر گوگل کروم را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال اگر شما در برنامه Pinterest یک لینک را اجرا نمایید و خواهان باز شدن آن در مرورگر کروم باشید، دیگر نیاز نخواهد بود اطلاعات حساب اکانت Pinterest خود را در صفحه باز شده وارد نمایید. هرچند این یک قابلیت کوچک به نظر می‌رسد، اما باعث خواهد شد در وقت بسیاری از کاربران صرفه‌جویی صورت گیرد.

منبع: فارنت

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید