Performancing Metrics

عوامل موثر بر کاهش روابط اقتصادی و تجاری ایران و انگلستان | اتاق خبر
کد خبر: 147365
تاریخ انتشار: 9 مهر 1394 - 00:27
به نظر می رسد در بین کشورهای اروپایی، انگلستان هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در ارتقای روابط اقتصادی با ایران داشته باشد. البته در این سو ایران نیز به دلیل حساسیت‌های ...

به نظر می رسد در بین کشورهای اروپایی، انگلستان هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در ارتقای روابط اقتصادی با ایران داشته باشد. البته در این سو ایران نیز به دلیل حساسیت‌های سیاسی، همواره فاصله خود را با این کشور در روابط اقتصادی حفظ کرده است. این در حالی است که جورج آزبورن، وزیر خزانه داری انگلیس اعلام کرده که سال آینده می‌خواهد بزرگترین هیات تجاری انگلیس را به تهران بیاورد.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، با بررسی روابط اقتصادی دو کشور ایران و انگلیس می‌توان گفت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انگلستان روابط تجاری گسترده ای با ایران نداشته و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا دست و پای روابط اقتصادی بخش خصوصی دو کشور را بسته است.

عوامل موثر در کاهش روابط اقتصادی ایران و انگلستان

به جرات می‌توان گفت که نگاه سیاسی - امنیتی دو کشور نسبت به هم در کاهش روابط اقتصادی بی‌تاثیر نبوده است. البته انگلستان به تبعیت از سیاست‌های ایالات متحده، برخی تحریم ها علیه روابط اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری مستقیم با ایران را اعمال کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان اظهار کرده بود که شرکتهای انگلیسی باید به این حقیقت توجه داشته باشند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، به برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها و آزاد شدن میزان قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران منجر خواهد شد.

پرفرازونشیب ترین روابط سیاسی و اقتصادی با انگلستان

باید توجه داشت انگلستان با ایران دارای پرفراز و نشیب‌ترین روابط سیاسی و اقتصادی در طول تاریخ بوده است. نکته دیگر آن که برخی تحریم‌ها از سوی دولت انگلستان علیه روابط اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری مستقیم با ایران اعمال شده است که ما این وضع را در مقایسه با آلمان کمتر مشاهده می کنیم. به گفته کارشناسان در مقایسه با آلمان، به علت وجود نگاه تجاری-اقتصادی، روابط اقتصادی نیز رونق بیشتری دارد و این کشور را در رده اول روابط اقتصادی ایران با اروپا قرار داده است؛ لذا آلمان علی رغم تحریم های اتحادیه اروپا، ترازتجاری مثبت با ایران دارد که این نشان می دهد بخش خصوصی این دو کشور از فرصت های موجود استفاده بیشتری برده‌اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد در صورت توسعه روابط سیاسی با انگلستان، فضای مناسب‌تری برای روابط اقتصادی ایران با این کشور فراهم شود، چون مبادلات مالی و پولی چندین سال است که میان دوکشور بطور کامل قطع شده است. چندی پیش در دیدار رییس کل بانک مرکزی ایران و وزیر امور خارجه انگلیس بر گسترش روابط بانکی و اقتصادی دو کشور تاکید شد.

رییس کل بانک مرکزی ایران با ابراز خرسندی از این دیدار گفت که مطمئنا در شرایط جدیدی که بین دو کشور ایجاد خواهد شد، گام‌های بزرگی در رابطه با مسائل بانکی و اقتصادی برداشته می‌شود، چرا که تجربیات مثبتی از گذشته وجود دارد که می‌تواند حجم مبادلات و تجارت را افزایش دهد.

ظرفیت بالا برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و انگلیس

سیف با اشاره به ظرفیت بالای موجود برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و انگلیس، گفت: معتقدم که تسهیل روابط بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل می‌تواند کمک فراوانی به این رابطه داشته باشد و عوامل بازدارنده صادرات از ایران به انگلیس و از انگلیس به ایران را برطرف کند.

وی به فعالیت گذشته بانک‌های ایرانی در لندن نیز اشاره‌ای داشت و گفت: پیشتر چهار بانک ایرانی در لندن فعالیت می‌کردند و در حال حاضر به نظر می‌رسد این بانک‌ها بتوانند فعالیت مجدد خود را از سر گیرند که این می‌تواند آغازی برای توسعه روابط تجاری و بانکی بین دو کشور باشد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه پیشنهاد‌هایی نیز به وزیر امور خارجه انگلیس و هیات همراه وی در رابطه با امور بانکی ارائه کرد و گفت:‌ با توجه به زمینه و تمایلی که در دو طرف برای گسترش روابط بانکی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم هیاتی بانکی بین دو کشور مبادله شود تا زمینه‌ها و شرایط جدید بانکی را بررسی و فراهم کنند.

انگلیس به دنبال سرمایه گذاری 2 تریلیون دلار در منطقه خلیج فارس است

اما بر اساس هدف‌گذاری انگلیس برای دهه‌ آینده (2020 تا 2030میلادی) این کشور به دنبال تجارت و سرمایه‌گذاری به میزان 2 تریلیون دلار در منطقه خلیج فارس است. به گفته کارشناسان، سران انگلیس معتقدند موفقیت های اقتصادی این کشور در پس موفقیت‌های سیاست خارجی قرار دارد و سیاست های انگلیس هم در قالب همکاری با شورای همکاری خلیج فارس دنبال می‌شود و این کشور به داشتن روابط دوسویه و مستقل تجاری با کشورهای عضو متمایل است.

طی سال‌های اخیر نیز روابط اقتصادی و بازرگانی انگلیس و کشورهای خلیج فارس افزایش چشمگیری داشته است. عربستان بزرگترین شریک تجاری انگلیس در خاورمیانه است و از سوی دیگر انگلستان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در عربستان به شمار می‌رود. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید یخ روابط اقتصادی و تجاری ایران و انگلستان به این زودی‌ها آب شدنی هست یا خیر.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید