Performancing Metrics

برنامه جدید صادرات میعانات گازی | اتاق خبر
کد خبر: 148381
تاریخ انتشار: 11 مهر 1394 - 11:38
یک مسئول در شرکت نفت، برنامه‌های جدید افزایش صادرات میعانات گازی در دوران پساتحریم را تشریح کرد و گفت: سه ترمینال شناور در خلیج فارس آماده بهره برداری است....
یک مسئول در شرکت نفت، برنامه‌های جدید افزایش صادرات میعانات گازی در دوران پساتحریم را تشریح کرد و گفت: سه ترمینال شناور در خلیج فارس آماده بهره برداری است.

با از سرگیری صادرات میعانات گازی ایران به چین رکورد فروش و صادرات این محصول استراتژیک نفتی پیش از لغو تحریم ها شکسته شده است.

بر این اساس پس از وقفه ای نسبتا طولانی توقف صادرات میعانات گازی ایران به چند پالایشگاه چینی به دلیل مشکلات فنی و عملیاتی در این واحدهای پالایشگاهی فروش میعانات گازی به پالایشگرهای چینی از سرگرفته شده است.

در شرایط فعلی ایران از ظرفیت و توان صادرات روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی برخوردار است که در صورت بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید و صادرات این محصول استراتژیک نفتی با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.

با از سرگیری صادرات میعانات گازی ایران به چین، برای نخستین بار از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی حجم فروش روزانه این محصول نفتی از مرز ۲۱۰ هزار بشکه در روز عبور کرده است.

سید پیروز موسوی با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه محدودیتی در انجام عملیات دریایی صادرات میعانات گازی وجود ندارد، گفت: با توجه به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید میعانات گازی، برنامه هایی به منظور افزایش حجم صادرات این محصول نفتی از پایانه های گازی در خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به بهره برداری از سه گوی شناور در پایانه عسلویه و سایر پایانه‌های گازی ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: با بهره برداری از این سه گوی شناور هیچگونه محدودیت عملیاتی برای صادرات وجود ندارد به طوری‌که به طور همزمان امکان بارگیری محموله‌های میعانات گاز در چندین کشتی نفتکش غول پیکر فراهم شده است.

این مقام مسئول همچنین از ساخت ۸ مخزن جدید ذخیره سازی میعانات گازی در عسلویه خبر داد و افزود: هر یک از این مخازن جدید از ظرفیت ذخیره سازی ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی برخوردار هستند که افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی توان عملیات دریایی صادرات این محصول را افزایش می دهد.

موسوی با اشاره به واگذاری عملیات راهبری و بهره برداری از این ۸ مخزن جدید ذخیره سازی میعانات گازی به شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بیان کرد: در صورت لغو تحریم‌ها امکان افزایش بیشتر حجم صادرات میعانات گازی با استفاده از ظرفیت پایانه های گازی در خلیج فارس وجود دارد.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید