Performancing Metrics

اشتغال پایدار و افزایش رفاه مردم؛ ماموریت دهه آینده اقتصاد ایران | اتاق خبر
کد خبر: 148456
تاریخ انتشار: 11 مهر 1394 - 14:26
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در دهه آینده ماموریت مهم اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی کشور است....
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در دهه آینده ماموریت مهم اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی کشور است.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری امروز در همایش بین‌المللی «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی»، اظهارداشت: براساس سند چشم‌انداز، باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و جنوب غرب آسیا برسیم.

وی با اشاره به اینکه براساس بررسی‌ها، شاخص‌های عملکردی اقتصادی مانند رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال علیرغم درآمدهای سرشار نفتی با هدف ترسیم شده فاصله زیادی دارد، گفت: در دهه آینده ماموریت مهم اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش رفاه مردم و افزایش قدرت اقتصادی کشور به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتدار ملی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه لازمه دستیابی به این اهداف، رشد ۸ درصدی سالانه در ۱۰ سال آینده است، اظهار داشت: کار دشواری در پیش‌رو داریم اما شدنی است؛ الزاماتی دارد که دستیابی به این رشد باید از طریق آن انجام گیرد. به همین جهت، دولت در حال تدوین این الزامات است.

جهانگیری با اعلام اینکه برای رسیدن به رشد پایدار باید همه به این الزامات دست یابند، ادامه داد: نیاز به ورود قوای سه‌گانه به این موضوع است و دولت یازدهم در دو سال گذشته سیاست علمی و صحیح با نظر نخبگان در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته با مذاکرات فشرده و پیچیده که با شش قدرت بزرگ دنیا داشتیم، توانستیم به توافق قابل قبولی برسیم، افزود: امروز در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از تحریم هستیم و کار دولت پس از دو سال مذاکره، بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: پس از اعلام توافق، با حجم قابل توجهی از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روبرو هستیم و ممکن است برای خیلی‌ها این سئوال پیش بیاید که چه شرایطی وجود دارد که سیلی از تقاضا از شرکت‌های خارجی به سمت ایران روانه شده است اما باید بگوییم که یکی از انتخاب‌های اول علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری باید ایران باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه انسجام داخلی با وجود تنوع قومی و برخوردار از ثبات و امنیت در ایران وجود دارد، گفت: ایران پتانسیل زیادی برای ثبات دارد و تمام افراد باید اعتراف کنند که برای ثبات و آرامش در منطقه، نقش ایران اول خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمینه منابع سرشار طبیعی مانند ذخایر نفت، گاز و مواد معدنی در کشور جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و موقعیت ایران در کریدورهای بین‌المللی از نظر جغرافیایی و جمعیت جوان و تحصیلکرده، موقعیتی ممتاز به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه در ماه‌های گذشته در جلسات ستاد اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور و وزرا به صورت جدی به سیاست‌های پساتحریم پرداخته شد، گفت: تکیه بر ظرفیت داخلی ایران و برونگرایی به معنای تعامل با دنیا، جهت‌گیری سیاست اقتصادمقاومتی دولت است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی طرح‌های مهمی در رابطه با سرمایه‌گذاری تهیه کردند، افزود: بخش نفت و گاز جذاب‌ترین بخش سرمایه‌گذاری است که در هفته گذشته اصول قرارداد نفتی در دولت مصوب شد و به زودی وزارت نفت دهها میلیارد دلار پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی را اعلام می‌کند.

وی افزود: در بخش صنعت در ارتباطات هم پروژه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی تهیه شده که امروز اولین نشست را وزارت راه شروع کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اصلاح کاستی‌های شبکه حمل و نقل کشور، افزود: باید اقداماتی برای افزایش کیفیت از طریق مشارکت‌ها انجام گیرد. ما کریدورهای مختلفی را تعریف کردیم که می‌تواند به توسعه اقتصادی و رفاه منجر شود، همچنین شبکه راه‌آهن ما محدودیت دارد که در این زمینه باید پول ریل‌ها را افزایش دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه برای حمل و نقل کالاهای معدنی نیاز به توسعه خطوط ریلی داریم، گفت: سهم حمل و نقل باری ریلی در کشور محدود است و ما قصد داریم در این دولت آن را به دو برابر افزایش دهیم که پیش‌نیاز آن حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اعلام اینکه در شهرهای اصفهان، تبریز و مشهد قصد داریم تا راه‌آهن پرسرعت داشته باشیم، افزود: در صنایع بندری و ناوبری انتظار جلب مشارکت خارجی و سرمایه‌گذاری داخلی به صورت جدی داریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه توسعه بندر جاسک و چابهار در اولویت ما قرار دارد، افزود: با لغو تحریم‌ها، امنیت پرواز در ایران بیشتر شده و تعداد مسافران افزایش می‌یابد؛ بنابراین توسعه صنعت هوایی در دستور کار ما قرار دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: گردشگری از اولویت‌های ویژه این دولت است و قصد داریم در کنار توسعه صنعت گردشگری، صنعت هوایی را متحول کنیم، بنابراین امیدواریم به زودی ناوگان هوایی جدید وارد کشور شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه ما کشوری نیستیم که در ابتدای راه صنعتی شدن باشد، افزود: باید به ایران نگاه شراکت وجود داشته باشد، زیرا ما به دنبال جذب منابع خارجی هستیم.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید