Performancing Metrics

ضرورت توجه به قوانین رفع موانع تولید | اتاق خبر
کد خبر: 149821
تاریخ انتشار: 13 مهر 1394 - 15:38
در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان، رئوس برنامه‌های اجرایی این کمیسیون در هشتمین دوره فعالیت هیئت نمایندگان اتاق کرمان پس از بحث و تبادل نظر اعضا و نمایندگان دس

در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان، رئوس برنامه‌های اجرایی این کمیسیون در هشتمین دوره فعالیت هیئت نمایندگان اتاق کرمان پس از بحث و تبادل نظر اعضا و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، مورد تصویب قرار گرفت.

 رییس کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب بنگاه‌هاي توليدي گفت: اکثر اين بنگاه‌ها به دليل ركود حاكم بر بازار با كاهش سفارش مواجه هستند، با ظرفيت بسيار پايين فعاليت مي‌كنند و براي تامين هزينه هاي جاري خود مشكل دارند.

عباس جبالبارزی با اشاره به اينكه در حال حاضر دچار رکود کم‌سابقه‌ای هستیم، گفت: از دولتمردان می‌خواهیم همانگونه که به مسئله تورم توجه دارند، رسیدگی به این موضوع را نیز در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه قانون رفع موانع تولید می‌تواند برای واحدهای تولیدی راهگشا باشد، ضمن اشاره به برخي از مواد اين قانون، اذعان داشت: در این قانون تقسیط وام‌هاي معوقه بنگاه‌هاي توليدي ديده شده كه خوب است اما بايستي به اين مسله توجه داشت كه وام‌هاي معوقه بنگاه‌ها دونوع است.

رییس کمیسیون صنعت و معدن ادامه داد: بنگاه‌هايی كه به دليل مشكلات مديريتي و يا قيمت تمام شده کالا، امكان رقابت ندارند و بنگاه‌هايی كه به دليل شرايط تحريم و ركود امكان باز پرداخت را ندارند كه این مشکل عملاً خارج از اراده مديران اين بنگاه‌ها است و دولت بايستي از اين بنگاه‌ها تا زمان خروج از ركود هيچ‌گونه بهره و ديركردي دريافت نكند و آغاز بازپرداخت بدهي آنها از زمانی در نظر گرفته شود که شرایط اقتصادی بهبود مي‌یابد.

وی در ادامه به بخشی از عملکرد کمیسیون طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن موفق شدیم تقدیر از واحدهای صنعتی کوچک و همچنین واحدهای شهرستانی را نیز در برنامه بگنجانیم.

جبالبارزی ضمن اشاره به حضور در نمایشگاه "هفته کرمان" در تهران و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان گفت: با پیگیری‌های مستمر اتاق کرمان و ایران، بخشنامه «ممنوعیت صدور ضمانت‌نامه برای بدهکاران غیرجاری نظام بانکی کشور» به حالت تعلیق درآمد.

رییس کمیسیون صنعت و معدن ادامه داد: این بخشنامه‌ اردیبهشت سال گذشته تصویب و بر اساس آن صدور ضمانت‌نامه برای بنگاه‌هایی که چک برگشتی داشتند یا گرفتار بدهی‌ غیرجاری شده بودند ممنوع شده بود و بر موانع بسیاری که پیش روی فعالان اقتصادی قرار داشت، مانعی دیگر می‌افزود.

وی افزود: براساس توافق انجام شده با رياست سازمان تامين اجتماعي، مقرر شد واحدهاي توليدي كه براي پرداخت حق بيمه خود مشكل دارند بتوانند حداكثر براي دوماه با ارايه تقاضاي كتبي به ايشان، از امكان دريافت ليست بدون پرداخت وجه برخوردار شده و سازمان تامين اجتماعي اين بنگاه‌ها را بدهكار نموده و ایشان با توجه به قانون، بدهي خود را در اولين فرصت پرداخت کنند.

جبالبارزی با بیان اینکه با همكاري ريیس كميسيون بانك و بيمه، تغییر نمایندگان اتاق در هيات‌هاي تشخيص و تجديدنظر در تامین اجتماعی انجام شد، ابراز اميدواري كرد كه با اين تغييرات مشكلات بنگاه‌هاي اقتصادي در رسيدگي به اختلافات، كارشناسي‌تر حل شود.

جبالبارزی تصریح کرد: پس از ارایه گزارش سهم بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد استان در شورای گفت و گو، مصوب شده كه مجريان پروژه‌هاي استان درتامين نيازهاي خود حتي‌الامكان از توليدات داخل استان استفاده کنند. رییس کمیسیون صنعت و معدن در ادامه خواستار تدوین برنامه صنعتی و معدني استان توسط یک گارگروه متشكل از تمام ذينعفان شد و گفت: اگر این برنامه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت تدوین و تنها به نظرخواهی از فعالان صنعت اکتفا کنند، کارایی چندانی نخواهد داشت.

همچنین نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت در این نشست به ارایه گزارشی از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی استان پرداخت و مشکل 78 درصد واحدهای صنعتی را عدم نقدینگی لازم عنوان کرد.

وی گفت: در حالی سال گذشته 41درصد منابع بانکی کشور به صنعت اختصاص یافته که این میزان در استان کرمان تنها 12 درصد بوده است.

غفاری با بیان اینکه این میزان در شش ماه ابتدایی سال جاری به 20 درصد رسیده اما هنوز تا رسیدن به میانگین کشور فاصله دارد، تصریح کرد: اکنون 200 میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکل نقدینگی 390 واحد اقتصادی متوسط استان نیاز است.

گفتنی است در ادامه این نشست رئوس برنامه‌های اجرایی کمیسیون صنعت و معدن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و موارد زیر به تصویب رسید.

مقرر شد کمیته‌ای مرکب از دست‌اندرکاران بخش صنعت و معدن (بخش خصوصی، دانشگاه و سازمان‌های دولتی) با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت تدوین برنامه راهبردی صنعت و معدن استان بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل گردد.

همچنین برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت تشکیل خوشه‌های صنعتی و معدنی استان کرمان با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود

اقدامات لازم جهت حل مشکلات جاری واحدهای صنعتی و معدنی و استفاده حداکثری از تولیدات صنایع استان در تامین کالا و خدمات در پروژه‌های صنعتی و معدنی استان انجام شود

اقدامات تشویقی و ترغیبی جهت تشکیل شرکت‌های هلدینگ بازاریابی و صادراتی توسط مدیران بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی استان کرمان و نیازهای آموزشی بنگاه‌های کوچک و متوسط و برگزاری دوره‌های مورد نیاز از طریق مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق انجام شود

فرصت های سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن به سرمایه گذاران معرفی و کمیته کار آفرینان جوان با همکاری کمیسیون کسب و کار اتاق تشکیل شود.

منبع: اتاق ایران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید