Performancing Metrics

طولانی شدن دوران انتظار، تجارت را کاهش داد | اتاق خبر
کد خبر: 150212
تاریخ انتشار: 14 مهر 1394 - 11:24
محسن بهرامی ارض اقدس اصلی ترین دلیل کاهش تجارت را عدم چشم انداز در مورد نرخ ارز در دوران انتظار دانست....
محسن بهرامی ارض اقدس اصلی ترین دلیل کاهش تجارت را عدم چشم انداز در مورد نرخ ارز در دوران انتظار دانست.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مورد دلایل کاهش حجم تجارت خارجی طی نیمه نخست امسال گفت: طولانی شدن دوران انتظار در اقتصاد ایران موجب شد تا تجار دست نگه دارند و فعالیت های خود را به تاخیر بیاندازند. البته موارد متعددی در کاهش حجم تجارت موثر است اما این موضوع بیشترین نقش را داشت.

محسن بهرامی ارض اقدس ادامه داد: در دوران تحریم و تا پیش از توافق هسته ای به دلیل دشواری های کار، هزینه تجارت بالاتر از شرایط عادی بود. با نزدیک شدن به توافق هسته ای فعالان اقتصادی با چشم انداز کاهش هزینه ها مواجه شدند. آن ها برآورد کردند که با لغو تحریم ها، شرایط بهتری برای کسب و کار خواهند داشت به همین دلیل برخی فعالیت ها را به بعد از لغو تحریم ها موکول کردند.

وی افزود: اصلی ترین دلیل طولانی شدن دوران انتظار این بود که فعالان اقتصادی نمی دانستند چه اتفاقی در مورد نرخ ارز رخ می دهد. در این شرایط اقدام جدی در خرید و فروش خارجی کالا به غیر از ضروریات انجام نشد. همین دوران انتظار به واسطه امکان تاثیرگذاری بر نرخ ارز، مانع توسه تجارت شد. ارز نقش لنگری در اقتصاد ایران دارد و بر فعالیت های اقتصادی بسیار اثرگذار است. اگر تاجران نتوانند پیش بینی کنند که ارز در چه عددی به ثبات می رسد، نمی توانند با اطمینان به فعالیت ادامه دهند.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: نگرانی هایی که از تجربه های قبلی و مقاطعی که نرخ ارز دچار تغییر شده بود، وجود داشت، تاثیر خود را گذاشته بود. در مقطع پس از پذیرش قطع نامه 598 بهای ارز کاهش چشمگیری پیدا کرد و این نگرانی وجود داشت که در این دوره نیز این اتفاق رخ دهد. در چنین شرایطی وارد کننده از کاهش قیمت متضرر می شد. واردکننده ها نگران بودند که اگر کالا را با ارز 3 هزار تومان وارد کنند و پس از آن قیمت دلار به 2 هزار تومان برسد، با ضرر 30 درصدی مواجه شوند. صادرکنندگان هم در این شرایط با نگرانی به تغییرات نرخ ارز می نگریستند چراکه ممکن بود با کاهش بهای ارز با چالش مواجه شوند. در دوران انتظار، اضطراب و نگرانی زیادی وجود داشت از این بابت که بهای ارز با تحول مواجه می شود یا خیر.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مدیریت دولت تدبیر و امید نشان داد که اجازه نمی دهد تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد شود و التهاب ارزی به اقتصاد شوک وارد کند. ارز در بازه مشخص و مدیریت شده ای به ثبات رسیده است که نشانه خوبی برای فعالان اقتصادی محسوب می شود اما تا قبل از اینکه این موضوع برای تاجران روشن شود، نگرانی آن در دوران انتظار به همراه عوامل دیگر، زمینه را برای کاهش حجم تجارت ایران فراهم کرد. این موضوع خود را در آمارهای مربوط به سال جاری نشان داده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: امید داریم که با رفع موانع تحریم و رفع ابهاماتی که فعالان اقتصادی در دوران انتظار داشتند، بار دیگر حرکت رو به رشد تجارت خارجی و به تبع آن رشد اقتصادی کشور آغاز شود.

منبع: اتاق تهران

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید