Performancing Metrics

مغایرت گزارش برجام با طرح مصوب مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 150268
تاریخ انتشار: 14 مهر 1394 - 15:25

عزت‌ا... یوسفیان ملا-نماینده مجلس 

در خصوص اعتراض پنج‌تن از نمایندگان عضو کمیسیون برجام مجلس به گزارش قرائت شده این کمیسیون در صحن علنی مجلس، باید گفت اعتراض این همکاران بدون ‌قرائت گزارش در خود کمیسیون و به رای گذاشته شدن و کسب اکثریت آرا، به صحن مجلس آمده است، هرچند که آقای بروجردی و دونفر دیگر از این دوستان می‌گویند گزارش به رویت آنها رسیده بوده و حتی مواردی از آن را تصحیح کرده‌اند، اما بحث این است که چرا این متن در کمیسیون برجام خوانده نشده است.

عرف نیز این است که گزارش هر کمیسیون، فرضا کمیسیون اصل90 یا جای دیگر که قرار است در صحن قرائت شود، پیش از آن در کمیسیون به استماع اعضا رسیده و بندبند آن به تصویب اعضا برسد. به همین دلیل است که آقای نعمتی می‌فرمایند گزارش در بیرون مجلس و تحت اراده‌ای سیاسی تنظیم شده است که البته قابل اثبات نیست.

اما چه این حرف را بپذیریم چه نه، به رای گذاشته نشدن گزارش در کمیسیون قطعی است.گزارش نباید نظر چند نفر از اعضا باشد، بلکه باید برآیند نظرات و مصوبه کمیسیون باشد. چه رای نیاورد و چه به اتفاق یا اکثریت آرا تصویب شود، اصل به رای گذاشتن نباید مغفول واقع شود. انتظار بنده این بود که وقتی هیات‌رئیسه محترم از به رای گذاشته نشدن گزارش مطلع شد، آن را به کمیسیون بازمی‌گرداند و اعضای آن مجددا تشکیل جلسه می‌دادند و رای‌گیری کرده و سپس گزارش را به صحن می‌آوردند.

اما به هر حال طرحی که در صحن علنی و با یک فوریت تصویب شد با گزارش کمیسیون برجام مغایرت دارد. در طرح تصویب شده اصل برجام پذیرفته شده است، ولی در گزارش کمیسیون مربوطه، برجام رد شده است. حتی در تایید گزارششان یک طرح دوفوریتی به صحن آوردند که هیات‌رئیسه از اینکه آن را در دستور کار قرار دهد، امتناع کرد که روح کلی طرح این بود که برجام تا رفع شدن ایراداتش متوقف شود. به این معنا که دوباره مذاکرات از سر گرفته شود و ایرادات را برطرف کنند.

اما اکثریت مجلس نظر دیگری داشتند که مخالف طرح این دوستان بود. به همین دلیل گزارش کمیسیون برجام دیگر در صحن علنی به رای گذاشته نشد و کنار گذاشته شد؛ یعنی مجلس برجام را پذیرفت ولی در جهت اجرایی شدن آن چند ملاحظه را مورد تصویب قرار داد؛ اول آنکه اگر طرف مقابل تعهدات خود را عمل نکرد چه اقداماتی انجام شود.

دوم آنکه طرف مقابل اجازه بازرسی از چه مکان هایی را نداشته باشند.البته برجام به صورت کلی مورد پذیرش مجلس قرار گرفت ولی باید منتظر ماند تا یکشنبه آینده که طرح پذیرفتن برجام در دستور کار قرار گیرد که به نظر می‌رسد اکثریت مجلس به آن رای مثبت دهند. همچنین ناگفته نماند که شخص آقای لاریجانی در کنار گذاشتن گزارش کمیسیون نقش موثری داشتند و آقای حدادعادل هم در کنار ایشان اکثریت مجلس را در تایید طرح همراهی کردند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با تصویب برجام در یکشنبه آینده، طرح به شورای نگهبان فرستاده شود و اگر شورای نگهبان تایید کند، طرح به دولت برای اجرا، ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است که شورای عالی امنیت ملی در طرح نوشته شده اجازه بررسی برجام را دارد و می‌تواند در خصوص آن نظر دهد و به این ترتیب و با به عهده گرفتن نقش نظارتی، برجام را همراهی کند.

منبع: آرمان

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید