Performancing Metrics

بحران جعل اسکناس در اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 150282
تاریخ انتشار: 14 مهر 1394 - 15:09
یکی از مباحث مهم اقتصادی هرکشور ماهیت و کارکرد پول آن کشوراست، امری که گاهی اوقات بازیچه دست عده‌ای سودجو قرار می‌گیرد و پدیده‌ای به نام جعل اسکناس را رقم می‌زند،

یکی از مباحث مهم اقتصادی هرکشور ماهیت و کارکرد پول آن کشوراست، امری که گاهی اوقات بازیچه دست عده‌ای سودجو قرار می‌گیرد و پدیده‌ای به نام جعل اسکناس را رقم می‌زند، دزدی جذابی که تاکنون خسارت‌های بیشماری را برای اقتصادهای جهان ازجمله اتحادیه اروپا به بارآورده است.

به گزارش اتاق نیوز جنوب ایتالیا جذاب‌ترین مکان برای جاعلان اسکناس در منطقه پولی یورو به حساب می‌آید. منطقه‌ای که اسکناس‌های جعلی یورو از آنجا به سراسر اروپا منتقل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد پلیس ایتالیا در مدت ۱۵سال نزدیک به ۳میلیون قطعه یورو تقلبی در این کشور کشف و ضبط کرده است. ایتالیا و جاعلان یورو شهر ناپل و جنوب ایتالیا همواره مرکز اصلی بزرگترین گروه‌های مافیایی منطقه‌ای که بخشی از شهرت خود را مدیون چاپ اسکناس‌های جعلی هستند، است. پلیس ایتالیا هنوز درباره وجود ارتباط بین گروه جاعلان اسکناس با گروه‌های مافیایی اظهارنظر نکرده، اما گمانه‌زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که باید چنین ارتباطی وجود داشته باشد. زیرا همواره پشت پرده چنین تبهکاری‌هایی یکی از خانواده‌های قدرتمند مافیایی است که این‌گونه اعمال را از طریق افراد رده‌پایین خود و در پوشش کاری معمولی پیش برده‌اند. کشفیات پلیس نشان می‌دهد، جعل‌کنندگان ایتالیایی به جعل و چاپ اسکناس‌های ۲۰ یورویی بیش از هراسکناسی علاقه‌مند هستند زیرا براساس روال مرسوم در ایتالیا حمل اسکناس با رقم‌های بالا و البته همراه داشتن پول بیش از مقدار مورد نیاز روزانه (حدود ۵۰۰ یورو) امری غیرعادی است. در این کشور نوعی گشت پلیس وجود دارد که می‌تواند جلوی هر کسی را بگیرد و از او درباره مقدار پولی که همراه دارد، پرس‌وجو کند. با توجه به شغل یا ظاهر فرد و تمکن مالی او به تشخیص پلیس، اگر فردرقمی غیرمعمول همراه خود داشته باشد، بازخواست می‌شود و حتی امکان بازداشت و بررسی حساب مالی فرد مظنون نیز وجود دارد. فرد باید ثابت کند صاحب پول خود است و آن را از راه قانونی به‌دست آورده است. جعل‌کنندگان اسکناس با علم به این موضوع اسکناس‌های ۲۰ یورویی را که برای همه قابل حمل است و شک‌برانگیز نیست و می‌توان آن را در کیف و جیب هر اروپایی یافت، بیش از هر نوع اسکناس دیگری چاپ می‌کنند.

ضمن آنکه با توجه به سابقه طولانی و احتمال بسیار بالای وجود اسکناس‌های تقلبی در اروپا در بیشتر فروشگاه‌ها اسکناس‌های یورو در ارقام بالا را هنگام دریافت از مشتری با دستگاه چک می‌کنند تا از اصل بودن آن مطمئن شوند. اسکناس‌های ۲۰ یورویی با احتمال بسیار ضعیف‌تری از سوی فروشندگان چک می‌شوند، البته همه این موارد جعل‌کنندگان را از وسوسه چاپ ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی دور نگه نمی‌دارد. این گروه ریسک بالای این کار را در مقدار پایین می‌پذیرند. براساس آمار منتشر شده، بیش از ۶۰ درصد از اسکناس‌های تقلبی کشف‌شده در ایتالیا ۲۰ یورویی هستند. جاعلان ایتالیایی یورو را تنها برای مصرف در ایتالیا جعل نمی‌کنند؛ در سایه قدرت مافیا یورو برای دیگر کشورهای منطقه پولی یورو نیز جعل می‌شود؛ گاه با صلاحدید خود ایتالیایی‌ها و گاه با درخواست همکاران‌شان در دیگر کشورهای اروپایی! همچنین کار آنها تنها جعل یورو نیست؛ فرانک سوئیس و پوند بریتانیا نیز شامل دایره فعالیت آنها می‌شود. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون نزدیک به ۳میلیون قطعه اسکناس یورو در ایتالیا جعل شده است. به اعتقاد کارشناسان افزایش بی‌رویه این معضل بیش از پیش به ضرر اقتصاد ایتالیاست. اقتصاد این کشور که بعد از بحران مالی در اروپا هنوز کمر راست نکرده با افزایش نقدینگی بی‌پشتوانه هر چند اندک، می‌تواند متضرر شود. برای جلوگیری از این امر پلیس ایتالیا موظف به پیگیری و دستگیری جاعلان در سریع‌ترین زمان ممکن پس از آغاز به‌کار کارگاه‌های جعل اسکناس شده و سیستم قضایی این کشور نیز قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با این جرم وضع کرده است.

اسکناس‌های جعلی نقدینگی را به مسلخ می‌کشد در این‌باره «بهروز احمدی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با صمت یادآور می‌شود: به‌طور کلی اسکناس ارزش ذاتی ندارد و در حقیقت به منزله یک حواله خرید کالا و مایحتاج است که از طرف دولت‌هایی که آن را منتشر می‌کنند ارزش یا قدرت خرید آن روی هربرگ اسکناس ثبت می‌شود و متکی به مقدار طلا و جواهرات و سایر فلزات و اشیای گرانبهایی است که دولت‌های منتشرکننده اسکناس در خزانه‌های خود دارند و آنها را «پشتوانه » چاپ و انتشار اسکناس قرار داده‌اند. به اعتقاد او چاپ اسکناس بدون پشتوانه در کوتاه‌مدت اثر چندان مهمی روی شاخص‌های اقتصادی یک کشور نخواهد داشت چراکه عمر هر اسکناس از نظر ارزش بین ۴تا ۵ سال است و بعد از گذشت این زمان خود به خود ارزش خود را از دست می‌دهد اما در بلندمدت این عامل به‌طور حتم روی نقدینگی و تورم تاثیر منفی بر جای می‌گذارد، به‌ویژه وقتی که رقم اسکناس‌های جعل شده بالا باشد. احمدی در ادامه، چاپ اسکناس بدون پشتوانه را در افزایش تورم و گرانی موثر می‌داند و می‌گوید: چاپ اسکناس‌های تقلبی همچنین می‌تواند باعث ایجاد یک بحران مصرف‌گرایی و بالا رفتن هزینه‌های عمومی شود.

اسکناس‌های جدید راهی برای شکست متخلفان اما مقامات پولی منطقه یورو در نهایت برای مبارزه با خلافکاران دست به اقدام تازه‌ای زدند؛ آنها با چاپ اسکناس‌های تازه که از ضریب امنیت بالاتری برخوردارند سعی دارند تا این مشکل را از ریشه حل کنند. در این باره یکی از کارشناسان «دویچه بانک» آلمان «کارل لودویک تیله» می‌گوید: واقعیت این است که گردش اسکناس‌های یورو موجود همچنان برای تراکنش‌های مالی کافی‌اند اما با گذشت یک دهه، ما باید اسکناس‌های تازه را به جریان بیندازیم، به همین خاطر در نظر داریم نخست با اسکناس‌های ۵۰یورویی، آغاز کنیم و سپس قطعه به قطعه، چاپ اسکناس‌های دیگر را که از خصوصیات و ویژگی‌های امنیتی تازه‌تری برخوردارند، در دستور کار قرار دهیم. با این حال رنگ و برخی مشخصات ظاهری این اسکناس‌ها هنوز تغییری نکرده‌اند. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا نیز به تازگی از انتشار اسکناس‌های تازه یورو با ضریب امنیتی بالاتر خبر داده که از جمله می‌توان به منقوش شدن یک چهره اسطوره‌ای یونانی در اسکناس‌های تازه و نیز نوارهای هولوگرام اشاره کرد. تنها در سال۲۰۱۳ میلادی با کشف ۶۰۶ هزار قطعه اسکناس تقلبی از خانواده یورو، مشخص شد حدود نیمی از اسکناس‌های کشف شده جعلی یعنی معادل ۴۸درصد، ۲۰ یورویی بودند. این رقم برای اسکناس‌های ۵۰ یورویی، ۳۳درصد و برای اسکناس ۱۰۰ یورویی نیز ۱۶درصد بوده است.

پول ایران جعل نشده است به بهانه تکمیل این گزارش بد نیست نگاهی هم به داستان چاپ نخستین اسکناس‌های تقلبی در ایران بیندازیم، حکایتی که قدمت ۱۰۰ساله در ایران دارد و همزمان با چاپ نخستین پول کاغذی ایران به وسیله انگلیسی‌ها روی داد. نخستین اسکناس بانکی ایران که کاملا شبیه پول‌های امروزی است در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی چاپ شد اما با ورود اسکناس‌های جدید، عده‌ای هم به فکر جعل آن افتادند. داستانی که ۲ روایت دارد و عده‌ای معتقدند این جعل که به خاطر یک اشتباه عجیب ناکام ماند، در سال ۱۲۹۲ ه. ش به وسیله فردی به نام میرزا آقاخان اسکناسی انجام شده است. این جاعل حرفه‌ای هنگام جعل اسکناس‌دو تومانی در مشهد به جای درج عبارت «قابل پرداخت در مشهد فقط» از عبارت «قابل پرداخت فقط در مشهد» استفاده کرده بود که جابه‌جایی این یک کلمه باعث مشخص شدن اسکناس تقلبی و دستگیری وی شد. با توجه به نبود کاغذ و رنگ مخصوص چاپ در ایران، هنوز چگونگی تولید این اسکناس در ابهام باقی مانده و این‌گونه بود که نخستین جعل اسکناس در تاریخ ایران ناکام ماند. اما راویان داستان دوم معتقدند: نخستین کسی که در ایران اقدام به چاپ اسکناس تقلبی کرد شخصی به نام الکساندر ایوانوویچ بود. گفته شده او در شهریور ۱۳۰۹ به همراه عده‌ای در زیرزمینی در جنوب تهران، اسکناس‌های جعلی یک تومانی چاپ می‌کرد. اما با توجه به اینکه ایوانوویچ فقط یک تومانی جعل می‌کرد، روایت نخست به واقعیت نزدیک‌تر است. همچنین در مقاله‌ای که به قلم دکتر علی شرقی، اقتصاددان و پژوهشگر ایرانی در دایره‌المعارف ایرانیکا در زیر سرفصل «ESK» منتشرشده، از جعل حرفه‌ای میرزا آقاخان اسکناسی به‌عنوان نخستین جعل اسکناس در ایران نام برده شده است. با این همه «امیر شکری»، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درباره جعل پول در ایران می‌گوید: تاکنون خبری مبنی بر جعل شدن اسکناس در ایران گزارش نشده است. او معتقد است برخی‌ها اسکناس‌های تقلبی را با جعل اشتباه می‌گیرند، در این زمینه باید گفت هر کپی به معنی جعل نیست. شکری اضافه می‌کند: زمانی می‌توان گفت جعل اسکناس انجام‌شده که ویژگی‌های امنیتی اسکناس نیز جعل شده و اسکناسی با تمام ویژگی‌ها چاپ شده باشد.

منبع : روزنامه صمت

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید