Performancing Metrics

صنعت خودرو در هفته ای که گذشت | اتاق خبر
کد خبر: 151639
تاریخ انتشار: 16 مهر 1394 - 12:57
در هفته ای که گذشت صنعت خودرو خبر ساز بود اما شاید هیچکدام از اخبار به اندازه نصف شدن تولید خودرو در ایران برای مخاطبین اخبار خودرو در ایران مهم نبود....

در هفته ای که گذشت صنعت خودرو خبر ساز بود اما شاید هیچکدام از اخبار به اندازه نصف شدن تولید خودرو در ایران برای مخاطبین اخبار خودرو در ایران مهم نبود.
به گزارش اتاق نیوز خبری که به نقل از وزارت صنعت ، معدن و تجارت منتشر شد تولید انواع خودرو در کشور در شهریور ماه امسال با افت ۴۷.۶ درصدی از ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه کاهش یافت. براساس این خبر در این مدت تولید انواع سواری با افت ۴۴ درصدی از ۹۷ هزار و ۲۶۴ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۵۴ هزار و ۵۰۳ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع وانت نیز با کاهش ۶۸.۵ درصدی از ۱۶ هزار و ۲۸۱ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۵۱۳۴ دستگاه کاهش یافت تا بیشترین افت را در میان تولیدات خودرو سازان ایرانی داشته باشد. این کاهش تنها در مورد تولید خودرو نبود. بنابر خبری که روز یکشنبه منتشر شد براساس آمار ارائه شده از سوی « بخش مطالعات بازار خودرو امروز» در ۵ ماه نخست سال‌جاری در مجموع ۱۷ هزار و ۵۴۰ دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای اس‌یووی و کراس اوور) وارد ایران شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ افت ۵۵درصدی داشته است. براساس این گزارش در بین خودرو های وارداتی درمیان نشان(برند)های لوکس وارد شده به کشور، خودروهای «ب‌ام‌و» با مجموع واردات ۹۰۰ دستگاه در ۵ ماه نخست سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند، به طوری که سهم عمده‌ای از این بازار در اختیار محصولات ب‌ام‌و است و تعداد خودروهای وارد شده از این نشان(برند) بیش از مجموع رقبا است.

خودرو داخلی دراین میان با توجه به کمپین نخریدن خودرو ایرانی ، خودرو سازان تلاش برای جذب مشتریان را بیشتر کردند. این تلاش با اعلام بمب خبری از سوی ایران خودرو و طرح جدید شرکت نگین خودرو رنگ و بوی تازه ای گرفت. نگین خودرو روز یک شنبه اعلام کرد که محصولات رنو فرانسه را با شرایط پرداخت بسیار متنوع و در طرح اقساطی، با تسهیلات ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی عرضه می‌شوند. ایران خودرو نیز بیکار ننشست و روز دوشنبه هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی این شرکت اظهار کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته طراحی و تولید موتور سبک دیزلی در مراحل آخر قرار داشته و اواخر سال آینده اولین خودروی سواری دیزلی کشور عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه موتور ملی توربوشارژ نیز توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است، خاطرنشان کرد: این موتور بر روی خودرو سورن نصب شده و به زودی عرضه آن آغاز می‌شود.

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این باره گفت: قدرت موتور و گشتاور سورن با موتور توربوشارژ معادل ۴۰ درصد افزایش یافته است به‌گونه‌ای که قدرت خروجی این موتور معادل حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی خواهد بود. وی همچنین از طرحی برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی ، معرفی بهترین و بدترین قطعه‌سازان به صورت دوره‌ای که پنج قطعه‌سازی که بهترین خروجی کیفی و پنج قطعه‌سازی که پر ایرادترین خروجی کیفی را در محصولاتشان داشته‌اند خبر داد. مدیر عامل ایران خودرو دیزل نیز هم در این میان از مذاکرات جدید با بنز برای تولید محصولات جدید خبر داد و گفت: تمرکز کار با چینی‌ها ناشی از شرایط تحریم بود. ما در گذشته با بنز و هیوندایی کار کرده بودیم که هم کیفیت و هم خدمات پس از فروش برای آنها خیلی مهم بود. صحبتهای انجام شده در مجلس شورای اسلامی در مورد وضع تعرفه 1000 درصدی بر واردات خودرو نیز در این هفته همچنان خبر ساز بود. سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنعت و تجارت مجلس و نماینده مردم بیجار این طرح و طرحهایی مانند این را احساسی خواند و در این باره گفت: این طرح نه تنها رابطه میان مردم و تولید کنندگان خودرو را بهبود نمی بخشد بلکه من فکر می کنم که واکنش منفی بازار و مردم را در پی خواهد داشت. با افزایش تعرفه واردات و بستن مرز کاری برای تولید داخلی نمی توان انجام داد.

سیدمحمد بیاتیان با این حال حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی صحبت های مطرح شده در مورد تعرفه ۱۰۰۰ درصدی بر واردات خودروی خارجی را جدی ندانست و این موضوع را صرفا نظر چند نماینده دانست. وی در این باره گفت که این صحبتها به صورت طرح قانونی یا گزارش نظارتی که تعداد قابل توجهی نماینده یا کمیسیون خاصی پیگیر آن بوده باشند و طرحی را امضا کرده باشند نبوده است. اما در خارج از مرزهای ایران رسوایی فولکس واگن همچنان قربانی گرفت. گروه صنعتی شافلر آلمان تصمیم گرفت که سهام عرضه شده خود را در بورس را کاهش دهد. این اقدام در پی رسوایی تقلب خودرو های دیزلی فولکس واگن صورت گرقت. این شرکت که مستقر در هرتسوگن‌آوراخ آلمان است روز دوشنبه در بیانیه ای گفت که این شرکت در نظر دارد که ۷۵ میلیون سهام شرکت خود را با قیمتی بین ۱۲ تا ۱۴ یورو عرضه کند. انتظار می رود که این شرکت سهام خود را در تاریخ ۹ اکتبر (۱۷ مهر ماه) چهار روز دیرتر از زمان برنامه ریزی شده به بازار سرمایه عرضه کند. این درحالی است که در ابتدا شرکت قصد داشت ۱۶۶ میلیون سهم عرضه کند. کمپانی فیات کرایسلر هم برای از به دست آوردن مشتریان جدید در شرایطی که فولکس واگن بر سر تقلب در تستهای آلایندگی با مشکلات عدیده ای روبروست، با تخفیف ۱۵۰۰ یورویی (۱۷۰۰ دلار) سعی در جذب مشتریان رقیب آلمانی خود کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که این فولکس واگن ۱۸ سپتامبر اعلام کرد ۱۱ میلیون خودروی دیزلی این شرکت در سراسر جهان مجهز به دستگاهی هستند که برای گمراه کردن آزمایش کنندگان آلایندگی طراحی شده است. این دستگاه کنترل‌های آلودگی را در زمان تست فعال می‌کند اما همین کنترل‌ها را در زمان رانندگی معمولی غیرفعال می‌کند و در شرایط واقعی خودروهای مذکور چند برابر بالاتر از سطح مجاز آلایندگی دارند. ارزش سهام فولکس واگن از زمان برملا شدن این رسوایی، رو به کاهش گذاشته در حالیکه سهام رقیبان اروپایی این شرکت شروع به بهبود کرده است. مشوقهایی که فیات کرایسلر در اکتبر به مشتریان ایتالیایی فولکس واگن پیشنهاد کرده است، از ۵۰۰ یورو برای “فیات پاندا” تا ۱۵۰۰ یورو برای “جیپ گرند چروکی” متغیر است.

فولکس واگن در آخر نیز لکسوس از اولین خودروی مقوایی خود رونمایی کرد. خودروی مقوایی لکسوس به شکلی هنرمندانه از روی مدل آی.اس ساخته شده است. این خودرو از اتصال ۱۷۰۰ مقوای برش‌خورده با لیزر ساخته شده است. خودروی اوریگامی لکسوس مانند یک خودروی معمولی دارای فضای داخلی، درب بازشونده، چراغ جلو و فرمان محرک است. این خودرو همچنین به یک موتور الکتریکی مجهز است که روی شاسی آلومینیومی و فولادی سوار شده و رانندگی با آن را ممکن می‌سازد. روبن مارکوس می‌گوید: «ساخت این خودرو کار دشواری بود. پنج نفر به صورت تمام‌وقت روی آن کار کردند تا بتوانند خودروی اوریگامی لکسوس را بسازند.»

لکسوس اوریگامی

گزارش از محمد حسن گودرزی

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید