Performancing Metrics

سقوط اينترنتي انتخابات | اتاق خبر
کد خبر: 152489
تاریخ انتشار: 18 مهر 1394 - 13:40
انتخابات نظام مهندسي ساختمان كه با اما و اگرها و حاشيه‌هاي زيادي در شش ماه گذشته همراه بود، روز پنجشنبه تنها چند ساعت دوام آورد و با اختلال‌هاي اينترنتي يك هفته ديگ

انتخابات نظام مهندسي ساختمان كه با اما و اگرها و حاشيه‌هاي زيادي در شش ماه گذشته همراه بود، روز پنجشنبه تنها چند ساعت دوام آورد و با اختلال‌هاي اينترنتي يك هفته ديگر به تاخير افتاد تا حاشيه‌هاي اين انتخابات همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش «اعتماد»، روز پنجشنبه بعد از حاشيه‌هاي زيادي كه انتخابات نظام مهندسي با خود به همراه آورده بود و حتي پاي دو وزير را نيز به حاشيه‌هاي خود باز كرده بود نيمه‌كاره رها شد؛ حاشيه‌هايي كه حتي بي‌ربط به استيضاح عباس آخوندي نبود و خيلي ازآگاهان مجلس و دولت از تاثير‌گذاري نظرات آخوندي، وزير راه در نحوه گزينش براي كانديداي انتخابات خبر مي‌دادند و آن را پشت‌پرده اصلي استيضاح مي‌خواندند.

با اين حال و با وجود اينكه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي از تيغ استيضاح مجلسي‌ها گذشت اما اين‌بار اختلالات اينترنت باز هم روال مورد نظر اين وزير كابينه را به تاخير انداخت تا حاشيه‌هاي نظام مهندسي يك هفته ديگر هم سايه خود را روي وزارت راه و شهرسازي و نظام مهندسي بيندازد.

اين موضوع البته از ديد عباس آخوندي به دور نمانده بود و وي كه براي شركت در اين انتخابات به دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه اميركبير رفته بود به اين موضوع اشاره مستقيم كرد و گفت: «شش ماه براي پاك كردن مداخلات غيرحرفه‌اي و خارج از حرفه نظام مهندسي تلاش كردم. اهميت نظام مهندسي ساختمان از دو منظر حايز‌اهميت است؛ نخست اينكه ساخت و ساز بزرگ‌ترين سرمايه ملي به شمار مي‌رود و بيشترين سرمايه‌گذاري را در ايران به خود اختصاص داده است به‌ همين‌خاطر نيز مستقيما با منافع مردم سر و كار دارد. همچنين به لحاظ حرفه‌اي سازمان نظام‌مهندسي ساختمان با بيش از ۳۰۰ هزار عضو بزرگ‌ترين سازمان حرفه‌اي در ايران به شمار مي‌رود.»

وي همچنين ادامه داد: «انحطاط مهندسي به اين معناست كه به كار با كيفيت و بي‌كيفيت يك نوع نگاه داشته باشيم و شفاف‌سازي خدمات مهندسي منجر به كنترل‌هاي اجتماعي مي‌شود. مهم‌ترين ويژگي اين دوره از انتخابات بحث تضاد منافع است كه تلاش فراواني در جهت رفع آن انجام شد. تلاش كرديم در اين انتخابات افرادي كه داراي تضاد منافع هستند يعني مي‌توانند از يك طرف امضا كنند و از طرف ديگر امضاي خود را تاييد كنند را حذف كنيم تا مردم بتوانند اطمينان حاصل كنند افرادي كه انتخاب مي‌شوند علاوه بر دفاع از منافع مردم و تامين منافع آنان به ارتقاي كيفيت خدمات‌دهي خود نيز توجه دارند.»

آخوندي ادامه داد: «ارتقاي كيفيت مهندسي از اين جهت حايز‌اهميت است كه باعث خوشنامي جامعه مهندسان مي‌شود اينكه عده‌اي اندك به خاطر منافع شخصي خود ضمن ناديده گرفتن حقوق مردم باعث شوند تا جامعه مهندسي در بين آحاد مردم موقعيت و جايگاه اجتماعي خود را از دست بدهد در اين دوره از انتخابات كاهش پيدا كرده است. سازمان نظام مهندسي يكي از فراگيرترين انجمن‌هاي حرفه‌اي كشور است كه مي‌تواند بر مسائل حرفه‌اي تاثير مهمي بگذارد به همين خاطر تصورم اين است كه بايد بتوانيم نظام مهندسي را از مداخلات خارج از حرفه و غيرحرفه‌اي پاك كنيم تا انجمني حرفه‌اي داشته باشيم.»

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه عده معدودي تحت عنوان امضافروشي منافع حرفه‌اي جامعه مهندسي را مخدوش كرده‌اند، تاكيد كرد: «در اين دوره با منع حضور افراد داراي تضاد منافع از نامزدي در انتخابات هيات‌مديره سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان حرفه مهندسي به جايگاه و كاركرد واقعي خود دست مي‌يابد.

به همين خاطر افرادي كه در دولت و نهادهاي مردمي هستند و بايد نقش كنترل داشته باشند در اين دوره از انتخابات امكان شركت نداشتند و اعضاي هيات‌مديره عمدتا اعضاي حرفه‌اي خواهند بود كه اين مساله گامي بسيار بزرگ در جهت ارتقاي اخلاق مهندسي است تا مهندسان بتوانند با شفافيت كامل عمل كنند.»

وي با تاكيد بر اينكه بايد منافع حرفه‌ورزان تامين شود خاطرنشان كرد: «تامين منافع حرفه‌ورزان تامين منافع ملي است و با اين كار به يك نوع كسب و كار منصفانه مي‌رسيم. نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار داد اين است كه مردمي كه از منافع و خدمات مهندسي بهره‌مند مي‌شوند لزوما مهندس نيستند و از كيفيت خدماتي كه دريافت مي‌كنند آگاهي ندارند بنابراين شفاف‌سازي در اين حرفه منجر به كنترل‌هاي اجتماعي مي‌شود. به همين خاطر در چند ماه گذشته هر جايي كه مي‌توانست تضاد منافع ايجاد شود و به بيان ديگر يك نفر مي‌توانست در دو طرف ميز قرار بگيرد را به عنوان بزرگ‌ترين نقض اخلاق نظام مهندسي بر آن موضع‌گيري كردم. هنوز هم فكر مي‌كنم اساسا مهندسان شريف و زحمتكش ايران با اين اتفاق مي‌توانند وجاهت حرفه‌اي و اجتماعي خود را اعتلا بخشند.»

وزير راه و شهرسازي درباره عقيده جامعه مهندسي كه بيكاري را معضل فراگير اين حرفه مي‌دانند نيز گفت: «اصلي‌ترين بحث رقابت است ما بايد به اين سمت برويم كه مهندسان بتوانند خدمت مورد نياز جامعه را با كيفيت برتر انجام دهند. همچنين بايد نظام توزيع كار مهندسي به گونه‌اي باشد تا كار مهندسي باكيفيت از بي‌كيفيت تمييز داده شود؛ اگر به كار و خدمت همه مهندسان به يك گونه نگاه كنيم، انحطاط مهندسي است. بايد براي ايجاد رقابت تلاش كنيم تا مردم بيشتري به‌ سمت مهندسان بيايند زيرا كه مي‌دانند خدمات باكيفيت دريافت مي‌كنند و اين در جهت ايجاد اشتغال مهندسان موثر است. همچنين فرصت‌هاي شغلي به محيط اجتماعي برمي‌گردد. مهندسان اكنون مي‌دانند كه براي ارتقاي جايگاه خود بايد خدمات خوبي ارايه بدهند نه آنكه به پست‌هاي دولتي و شبه دولتي وصل شوند.»

بر اساس گزارش‌هايي كه از انتخابات روز پنجشنبه منتشر شده است اين انتخابات در ٢٨ استان كشور به شكل همزمان برگزار شد كه به دليل مشكلات فني در سيستم نرم‌افزاري، راي‌گيري استان‌هاي تهران، گيلان و فارس با توجه به تعداد زياد راي‌دهندگان خود، از ادامه انتخابات صرفنظر كردند و انتخابات به روز پنجشنبه هفته آينده ٢٣ مهر موكول شد.

بر اساس اطلاعات دريافتي از استان‌هاي مختلف كشور، روند برگزاري انتخابات در ساعات ابتدايي آن به دليل مشكلات فني در سيستم نرم‌افزاري با تاخير كمتر از يك ساعت و بيش از دو تا سه ساعت در برخي استان‌ها مواجه شد كه با تلاش تيم اجرايي در مركز استان‌ها مشكلات به مرور برطرف و انتخابات در ۲۸ استان كشور به‌طور كامل انجام شد.

همچنين با اعلام مشكلات پيش‌آمده در برگزاري انتخابات، منوچهر شيباني‌اصل، رييس دستگاه نظارت بر انتخابات نظام مهندسي ساختمان و مديركل دفتر سازمان‌هاي مهندسي و تشكل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي در نامه‌اي به روساي دستگاه نظارت استان‌هاي سراسر كشور اعلام كرد: در راستاي صيانت كامل از آراي اعضاي سازمان‌هاي نظام‌مهندسي ساختمان استان‌ها با توجه به برخي مشكلات پيش‌آمده در فرآيند راي‌گيري الكترونيكي انتخابات در بعضي از استان‌ها، در صورتي كه هيات اجرايي استان مشكل موجود را با نظر دستگاه نظارت استان قابل رفع ندانسته و از صحت كامل فرآيند راي‌گيري اطمينان لازم را حاصل ننمايد، مجاز است حسب نصوص مندرج در آيين‌نامه اجرايي قانون نظام‌مهندسي و كنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ انتخابات روز جاري (مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۶) را لغو نموده و در روز پنجشنبه مورخ ۹۴/۰۷/۲۳ آن را برگزار كند.

با اعلام رييس دستگاه نظارت، ۲۸ استان كشور برگزاري انتخابات را در استان‌هاي خود ادامه دادند و با تمديد ساعات برگزاري انتخابات براي جبران ساعات تاخيردر آغاز راي‌گيري از لغو آن در استان جلوگيري كردند و تنها استان‌هاي تهران، گيلان و فارس به دليل تعداد داوطلبان زياد خود از ادامه انتخابات صرفنظر كردند و براي سه استان مذكور ادامه انتخابات به روز پنجشنبه هفته آينده مورخ ٢٣/۷/٩٤ موكول شد.

در انتخابات هيات‌مديره نظام مهندسي ساختمان استان‌ها به عنوان بزرگ‌ترين تشكل صنفي و حرفه‌اي كشور ۲۴۶۴ كانديدا براي تصاحب ۳۶۷ پست هيات‌مديره به رقابت پرداختند. سازمان نظام مهندسي بزرگ‌ترين تشكل تخصصي كشور است كه حدود ۳۳۰ هزار عضو در سراسر كشور دارد.

منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید