Performancing Metrics

گسترش مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی و بانک خون بندناف | اتاق خبر
کد خبر: 152665
تاریخ انتشار: 18 مهر 1394 - 15:42
مسوول بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون گفت: با راه اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ،مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی و بانک خون بند ن...

مسوول بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون گفت: با راه اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی ،مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی و بانک خون بند ناف در سراسر کشور گسترش می یابد.

دکتر مهین نیکوگفتار افزود: مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی و بانک خون بند ناف با هدف توسعه این مرکز در سراسر کشور زمینه جذب اهداکنندگان از نژاد ها و قومیت های مختلف را بیشتر فراهم می کند. وی خاطر نشان کرد: در پیوند سلول های بنیادی باید ساختار ژنتیکی دریافت کننده با اهدا کننده مشابه باشد، بنابر این می خواهیم از نژاد های مختلف اهداکننده داشته باشیم تا در زمان خاص برای نیازمندان به پیوند سریعا اقدام کنیم. نیکو گفتار یادآورشد: استاندارد و یکسان سازی نیز از دیگر اهداف مهم راه اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی است. وی اضافه کرد: استانداردسازی در این شبکه براساس استاندرد های جهانی انجام می شود که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به این مراکز اعلام شده و آنها ملزم به رعایت آن خواهند بود. مسوول بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون تاکید کرد: تمامی آزمایش های این مراکز در این شبکه یکسان سازی و کنترل کیفی خواهند شد . وی با اشاره به اینکه فعالیت این شبکه ملی از دو ماه پیش آغاز شده است ،اعلام کرد: دفتر مرکزی این شبکه از اوایل آبان ماه سال جاری افتتاح خواهدشد. نیکو گفتار خاطر نشان کرد :این شبکه با ثبت اطلاعات مراکز در یک پایگاه، تمامی داده های مربوط به اهدا کنندگان سلول های بنیادی و بانک های خون بند ناف، امکان جستجوی متمرکز برای بیمار را فراهم می کند. وی با بیان اینکه براساس اعلام مراکز پیوند هم اکنون در سراسر کشور بیش از دو هزار نفر نیازمند به پیوند هستند، گفت : امیدواریم با راه اندزی این شبکه بتوانیم اهداکننده های سلول های بنیادی مناسب را برای نیازمندان پیدا کنیم. مسوول بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون از همه هموطنان در سراسر کشور خواست با پیوستن به شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی نیاز ،نیازمندان به دریافت این سول ها را تامین کنند. اولین مرکز ملی خون بند ناف کشور و نخستین مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی غیر خویشاوند(سپاس) در سازمان انتقال خون ایران تشکیل شده است و در این مراکزسلول های بنیادی در شرایط بسیار خاص و دمای منفی 197 درجه سانتی گراد، نگهداری می شود و در پی درخواست بیمارستان ها و مراکز درمانی، سلول های مورد در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید