Performancing Metrics

«روز ملی صادرات» جنبه نمادین دارد | اتاق خبر
کد خبر: 153806
تاریخ انتشار: 20 مهر 1394 - 15:36
رییس کنفدراسیون صادرات در آستانه روز ملی صادرات به تشریح دغدغه‌ها و موانع صادراتی پرداخت و  گفت: این روز بیشتر جنبه نمادین دارد. ...

رییس کنفدراسیون صادرات در آستانه روز ملی صادرات به تشریح دغدغه‌ها و موانع صادراتی پرداخت و  گفت: این روز بیشتر جنبه نمادین دارد.

محمد لاهوتی اظهار کرد: در زمان دولت دولت سازندگی و دولت اصلاحات با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، زمینه برای افزایش صادرات فراهم شد و به تدریج شاهد افزایش صادرات بودیم. وی افزود: این روند به گونه‌ای که نتیجه این افزایش صادرات را در دولت نهم و دهم شاهد بودیم تا جایی که در این مدت بالاترین میزان صادرات غیر نفتی یعنی 50 میلیارد دلار حاصل شد که دلیل این افزایش صادرات بهره‌برداری از پروژه‌هایی بود که در دولت هشتم به ویژه در بخش پتروشیمی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های صنعتی اتفاق افتاده بود. لاهوتی گفت: به همین دلیل بهره‌برداری از پروژه‌ها به دولت نهم و دهم رسید و باعث شد در آن مقطع شاهد جهش و افزایش صادرات باشیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده در دولت نهم و دهم سبب شد که نرخ ارز به یکباره افزایش و قدرت تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاهش یابد و امروز هم نتیجه آن را در دولت یازدهم شاهد هستیم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در حال حاضر با وجود شرایط بهتر سیاسی با دنیا و حرکت به سمت لغو تحریم‌ها و ایجاد امید در کشور، شاهد کاهش صادرات هستیم، لذا موضوع صادرات را باید به صورت زنجیره دید و برای آن برنامه‌ریزی میان مدت و کوتاه مدت داشت. لاهوتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روز ملی صاردات اشاره کرد و گفت: روز ملی صادرات از تدابیری بود که در دولت اصلاحات برای اهمیت دادن به صادرات به ویژه در مقطعی که قیمت نفت کاهش یافته بود کلید زد تا جایی که این روز به عنوان "روز ملی صادرات" در تقویم ملی ثبت شد. وی افزود: هر سال در این روز جشن و همایش برگزار می‌شود و درآن صادرکنندگان نمونه معرفی و تقدیر می‌شوند و مشکلات صادرکنندگان عنوان می‌شود اما مانند همایش‌های دیگر بیشتر جنبه نمادین دارد؛ البته خوشحالیم که همین روز برای صادرات وجود دارد. رییس کنفدراسیون صاردات به مسئله رکود اشاره و تصریح کرد: تفاوتی بین وضعیت رکود در شش ماه اول با شش ماه دوم سال جاری وجود نخواهد داشت اما با توجه به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن آن طی هفته‌های آینده امیدواریم که در سال 1395 به تدیج شاهد تغییراتی در حوزه اقتصاد و همچنین ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری و خصوصا سرمایه‌گذاری خارجی باشیم و دولت از شرایط مناسب ایجاد شده که حرکت به سمت ارزش افزوده است برای سرمایه‌گذاری خارجی استفاد کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید