Performancing Metrics

غول‌های نفتی نروژ آماده بازگشت به ایران شدند | اتاق خبر
کد خبر: 154819
تاریخ انتشار: 22 مهر 1394 - 13:35
دور جدید مذاکرات و رایزنی شرکت ملی نفت و سفارت نروژ برای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفت و گاز این کشور اروپایی به صنایع نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم آغاز شد....
دور جدید مذاکرات و رایزنی شرکت ملی نفت و سفارت نروژ برای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفت و گاز این کشور اروپایی به صنایع نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم آغاز شد.
استات اویل هیدروی مهمترین شرکت نفتی نروژ بود که تا پیش از اعمال تحریم‌ها در صنایع نفت و گاز ایران فعالیت می کرد.  مشارکت در بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی و سپس امضای قراردادی به منظور اکتشاف نفت و گاز در خرم آباد از مهمترین همکاری های شرکت ملی نفت ایران و این شرکت نروژی به شمار می‌رود. در دوران تحریم هم هر چند قرارداد جدیدی بین شرکت نفت و استات اویل هیدرو امضا نشد اما با وجود اعمال تحریم صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکت استات اویل هیدروی نروژ رسما از این تحریم‌ها معاف شده بود. بر این اساس، ماهانه ۲ تا ۴ محموله گاز مایع فازهای پارس جنوبی از اسکله‌های عسلویه بارگیری و به این شرکت نفت نروژی تحویل داده می‌شد تا در نهایت تسویه حساب کامل بین شرکت ملی نفت ایران و این شرکت نروژی انجام شد. با این وجود همزمان با احتمال لغو تحریم ها، دور جدید مذاکرات و رایزنی شرکت ملی نفت ایران و سفیر نروژ به منظور بازگشت شرکت‌های بزرگ نفت و گاز این کشور اروپایی به صنایع نفت و گاز ایران در دوران پسا تحریم آغاز شد. در کنار استات اویل هیدرو، شرکت DNV نروژ هم از دیگر شرکت هایی بوده که سالها در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست سکوها و تاسیسات نفتی ایران در حوزه خلیج فارس با ایران همکاری مشترکی داشته است. بر این اساس بعد از ظهر روز گذشته سه شنبه ۲۱ مهر ماه، آد ليز نورهيم سفیر نروژ در تهران و سعید حافظي مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران درباره چگونگی همکاری شرکت‌های نفتی نروژی در صنایع نفت و گاز ایران در حوزه فلات قاره و به ویژه میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، آد ليز نورهيم سفير نروژ در تهران گسترش همکاري‌هاي دوجانبه با ایران به ‌ويژه در زمينه نفت و گاز در بخش فراساحلی را ضروري دانست و گفت: عزم نروژ به منظور گسترش تعاملات و همکاري در همه زمينه‌ها به‌ ويژه پروژه‌هاي نفت و گاز ايران جزم است. این مقام نروژی همچنین تاکید کرد: در شرايط جديد، زمينه حضور شرکت‌هاي توانمند و سرمايه‌گذاران بزرگ نروژي در ايران فراهم شود. سعید حافظي مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران هم یادآور شد: با توجه به پيشينه بسيار خوب شرکت‌هاي نروژي در صنعت نفت دريايي، از اين پس، شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران اين کشور در صنعت نفت ايران حضور داشته باشند. در این دیدار، نماينده شرکت Intsok نروژ که در همه زمينه‌هاي مرتبط با صنعت نفت دريايي در سراسر جهان مشغول فعاليت است هم در اين ديدار حضور داشت.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید