Performancing Metrics

اجرای مراسم تعزیه‌ خوانی در فرهنگسرای ارسباران | اتاق خبر
کد خبر: 155510
تاریخ انتشار: 25 مهر 1394 - 12:53
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» به مدت 10 شب به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای ارسباران می‌پردازند. ...

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» به مدت 10 شب به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای ارسباران می‌پردازند.
پ

به گزارش اتاق خبر، امیر زینلی، سرپرست گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا در توضیح اجراهای این 10 شب، گفت: گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» از امشب - 23 مهر ماه - به مدت 10 شب در فرهنگسرای ارسباران به تعزیه‌خوانی می‌پردازند.

او ادامه داد: این تعزیه‌خوانی‌ها به همان سبک سنتی و قدیمی مراسم تعزیه است که به سبب اجرا در سِن تئاتر فرهنگسرای ارسباران، بعضی ملاحظات مانند میزانسن و طراحی نور در آن لحاظ شده است. سرپرست گروه «راویان عشق» همچنین درخصوص اجرای تعزیه در سالن تئاتر، گفت: سِن سالن تئاتر فرهنگسرای ارسباران مقداری کوچک است و کار ما را محدود می‌کند ولی ما همچنان در این 10 شب در همان‌جا اجرا می‌کنیم و اجرای میدانی نخواهیم داشت. زینلی در توضیح نحوه‌ی اجراهای این 10 شب، اضافه کرد: در سه شب اول، سه تا از مجالسی را اجرا می‌کنیم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است که در یکی از شب‌ها نوشته‌ای از خود من را اجرا خواهیم کرد که تا به حال در جایی اجرا نشده است. او ادامه داد: از شب چهارم به بعد که تعزیه «مسلم» آغاز می‌شود، تا شب دهم به صورت سریالی پیش می‌رویم و ادامه می‌دهیم.

امیر زینلی در توضیح شب‌های ابتدایی مراسم تعزیه‌خوانی، گفت: تعزیه‌خوانی شب دوم که به مجلس عبدالله‌ بن‌عفیف می‌پردازد متنش از نسخ قدیمی بوده و اجرا می‌شده ولی من برای این برنامه، با حذف و اضافه‌هایی که انجام دادم، آن را بازنویسی کردم و فکر می‌کنم اجرای خوبی هم داشته باشد.

همچنین برای شب سوم، که ماجرای بریر بن خضیر است، با توجه به ماجرای جالب آن که در متون معتبر قدیمی خوانده بودم، آن را برای اجرا در تعزیه‌خوانی به شعر تبدیل کردم و این تعزیه‌ای است که تا به حال در جایی خوانده نشده است.

او با اشاره به نحوه‌ی اجرای این گروه، اضافه کرد: در ابتدای تعزیه‌خوانی، گروه روی صحنه قرار می‌گیرند و یک نوع سرود را که در تعزیه به آن پیش‌خوانی می‌گویند را با هم هم‌خوانی می‌کنند؛ همچنین در انتها هم به همین صورت هم‌خوانی و اضافه شدن مداح به گروه، تعزیه‌خوانی تمام می‌شود.

کارگردان گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» ادامه داد: هسته‌ی مرکزی بازیگران تعزیه‌خوانی در این مدت ثابت است و فقط در برخی موارد برای بعضی از نقش‌ها از خارج از گروه بازیگر انتخاب می‌کنیم. زینلی در پایان به اجرای مراسم های تعزیه خوانی این گروه در سال‌های گذشته در فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای نیاوران، مرکز پژوهش‌های دفتر تبلیغات شهر قم و... اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، گروه تعزیه‌خوانی «راویان عشق» از 23 مهرماه تا دوم آبان‌ماه به مدت 10 شب، در فرهنگسرای ارسبارن واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، در ساعت 7:30 به صحنه می‌روند. برنامه‌ی هر یک از این شب‌ها به شرح زیر است: پنجشنبه 23 مهر: مجلس متوکل عباسی، جمعه ۲۴ مهر: مجلس عبدالله بن عفیف، شنبه ۲۵ مهر: مجلس شجاعت بریر بن خضیر، یکشنبه ۲۶ مهر: مجلس مسلم بن عقیل، دوشنبه ۲۷ مهر: مجلس حر بن یزید ریاحی، سه شنبه ۲۸ مهر: مجلس شهادت حضرت علی اکبر(ع)، چهارشنبه ۲۹ مهر: مجلس شهادت حضرت قاسم ابن الحسن، پنجشنبه ۳۰ مهر: مجلس شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، جمعه یکم آبان: مجلس شهادت امام حسین(ع)، شنبه ۲ آبان: مجلس بازار شام و وفات حضرت رقیه(س).

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید