Performancing Metrics

افزایش روزافزون همکاری میان ایران و اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 156203
تاریخ انتشار: 26 مهر 1394 - 11:08
یادداشت پیش رو توسط دکتر رکسانا نیکنامی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و پژوهشگرارشد مسائل اروپا برای اتاق خبر و در تحلیل وضعیت فعلی و چشم انداز آتی روابط ایران و اروپا ...

یادداشت پیش رو توسط دکتر رکسانا نیکنامی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و پژوهشگرارشد مسائل اروپا برای اتاق خبر و در تحلیل وضعیت فعلی و چشم انداز آتی روابط ایران و اروپا نوشته شده است.

حضور وزیر خارجه آلمان در تهران و برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ نشان دهنده نقش به رسمیت شناختن نقش کلیدی ایران در مسایل امنیت منطقه ای است.از یک سو با توجه به تیرگی روابط ایران و عربستان به دلیل جنگهای رخ داده در سوریه و یمن و جدال دیپلماتیک این دو کشور به دلیل وقایع منا، آلمان قصد دارد بین این دو کشور میانجیگری کند و ثبات به منطقه برگردد و از سوی دیگر از پتانسیل ایران برای حل موضوعات جاری در منطقه مدد گیرد.ایران برای اولین بار است که در این کنفرانس شرکت می کند. به دلایلی ایران برای اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت است.

علت اهمیت ایران برای اروپا دلیل اول اهمیت ایران برای اروپا استقلال ایران در منطقه خاورمیانه است. بر خلاف ایران، تمامی کشورهای خاورمیانه با آمریکا روابط نزدیکی دارند و متحد نظامی این کشور به حساب می آیند.به همین دلیل ایران توانایی تامین منافع اروپایی ها را دارد. دلیل دوم اهمیت ایران برای اروپا در بلند مدت ،بحث تامین انرژی این قاره است. ایران در این مورد، در صورت به خطر افتادن تامین امنیت انرژی از سوی روسیه می تواند به عنوان جایگزینی مطرح شود. وی دلیل سوم اهمیت ایران را بکر بودن بازار ایران برای صادرات کالاهای اروپایی دانست و با اعلام این نکته که در شش ماهه اول سال 2015 اقتصادهای نوظهور رشد اقتصادی داشته اند و قدرت اقتصادی اتحادیه را به چالش کشیده اند گفت: ایران با توجه به جوان بودن جمعیتش بازار بالقوه ای برای کالاهای ساخت این اتحادیه به خصوص کالاهای لوکس است. حضور کمپانی های خودرو سازی دلیلی بر این مدعا است. ضمن اینکه این جوانی جمعیت می تواند در بحث تولید کالا به نفع تولید کنندگان اروپایی باشد که محصولات تولیدی در خاورمیانه را بدلیل ارزانتر بودن نیروی کار در ایران با قیمت پائینتری تولید کنند. چشم انداز پیش روی ایران  بعد از لغو تحریمها حضور هیاتهای دیپلماتیک اروپایی و کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند لهستان و مجارستان که رشد اقتصادی خود را حتی در دوران بحران اقتصادی اروپا نیز حفظ کردند از نشانه های این تغییرات است. در این شرایط ما می توانیم به متنوع سازی شرکای اقتصادی خود دست بزنیم. حضور کشورهایی مانند لهستان و مجارستان در شمار شرکای تجاری ایران و در کنار شرکای سنتی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا می تواند قدرت چانه زنی کشور را افزایش دهد. اگر این شرکا را براساس شرایط داخلی اروپا  و مجموعه ضعف های و بحران های کنونی آن ،بررسی کنیم خیلی خوب می توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.بهره برداری کامل از پتانسیل های بهبود روابط با اروپا در کوتاه مدت به دلیل از بین رفتن و کم شدن روابط و سست شدن زیرساختهای ارتباطی با اروپا در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد بلکه برای ترمیم این روابط به زمان نیاز است به ویژه برای احیا روابط در حوزه انرژی و باید در این مورد با دقت و واقع بینانه اندیشید و عمل کرد و در داخل نیز شرایط لازم برای جلب سرمایه را فراهم نمود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید