Performancing Metrics

سیف: رشد اقتصادی فصل بهار بزودی اعلام می شود | اتاق خبر
کد خبر: 157490
تاریخ انتشار: 28 مهر 1394 - 13:08
رئیس کل بانک مرکزی با بیان آنکه رشد اقتصادی فصل بهار به زودی اعلام می شود، در خصوص آینده قیمت ارز بعد از اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی توضیحاتی ارایه کرد....

رئیس کل بانک مرکزی با بیان آنکه رشد اقتصادی فصل بهار به زودی اعلام می شود، در خصوص آینده قیمت ارز بعد از اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، ولی الله سیف شامگاه دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همانطور که در بورس اتفاقات مختلف می تواند منجر به رفتار هیجانی شود، برخی اوقات بازار ارز نیز متاثر از خبرهای هیجانی و زودگذر، تکانه هایی را تجربه می کند اما طی دو سال گذشته به دلیل شفافیت و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات و آمار، کمتر شاهد هیجانات و نوسانات ناشی نرخ ارز بودیم. به گفته وی، علیرغم خبرهای مهم در اقتصاد ایران، بازار ارز متاثر نشده که به دلیل شفافیت در اقتصاد ایران بوده ولی آنچه مسلم است وقتی رشد ۸ درصدی اقتصادی محقق شود، یعنی بخش واقعی تولید افزایش یافته و منجر به تقویت پول ملی شده به طوری که بتدریج اثر تقویت پول ملی در کاهش قیمت ارزهای خارجی نمایان خواهد شد. سیف تصریح کرد: درآمدهای ارزی کشور در سال 90 معادل ۱۱۹ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که بعد از تکانه شدید نفتی فقط ۴ درصد به قیمت ارز در بازار اضافه شده است. وی در خصوص ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به مردم نیز گفت: بی تردید ارائه این وام منجر به تحریک تقاضا خواهد شد چرا که تا پیش از این، وام خودرو ۱۵ میلیون تومان با بهره ۲۲ درصدی بود اما هم اکنون همین وام به میزان ۲۵ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۶ درصد به مردم ارائه می شود. یک فرد برای خرید خودرو می تواند پیش پرداخت اندکی داشته باشد و مبلغ وام را نیز طی ۷ سال بازپرداخت کند. رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارائه وام برای خرید لوازم خانگی، اضافه کرد: وامی که برای خرید لوازم خانگی به مردم ارائه می شود، منجر به ایجاد یک فضای رقابتی و نیز دسترسی به کالای مناسب از سوی مردم خواهد شد و بنابراین فروشندگان باید این وام را پس از اعمال تخفیف لحاظ کنند، چرا که یک بازار رقابتی بوجود آمده و براین اساس اگر فروشندگان تخفیف ندهند، رقبای آنها کالا را با قیمتی ارزان تر در اختیار مردم می گذارند. وی در خصوص انگیزه بانکها برای اعطای تسهیلات ۱۶ درصدی به خریداران کالا، گفت: بانکها ۲ درصد سود از این محل بدست می آورند که یک سود معقول است، این در شرایطی است که بانک مرکزی وام را با نرخ ۱۴ درصد به بانکهای عامل می دهد و آنها با سود ۲ درصدی آن را با نرخ ۱۶ درصدی در اختیار مردم می گذارند. سیف در خصوص پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی مبنی بر جایگزینی سبد کالای لوازم خانگی به جای اعطای وام، تصریح کرد: نمی توان قدرت انتخاب را از مشتریان گرفت و به آنها تحمیل کرد که حتما در کنار خرید ماشین لباسشویی، پلوپز هم بخرند و بانک مرکزی با چنین شیوه در تحریک تقاضا موافق نیست.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید