Performancing Metrics

آیین علم بندان در زرند کرمان | اتاق خبر
کد خبر: 157769
تاریخ انتشار: 28 مهر 1394 - 16:24
اتاق خبر - پارچه‌های رنگی، بوی اسفند، شکلات نذری و مردمی که از صبح زود مشغول آماده سازی علم ها هستند. اینجا شهرستان زرند در استان کرمان است که در پنجمین روز از ماه محر

اتاق خبر - پارچه‌های رنگی، بوی اسفند، شکلات نذری و مردمی که از صبح زود مشغول آماده سازی علم ها هستند. اینجا شهرستان زرند در استان کرمان است که در پنجمین روز از ماه محرم آیین "علم بندان" را برگزار می‌کنند.

این آیین از سنت های دیرینه مذهبی مردم زرند است که در محله سادات نشین ریحان انجام می شود. سادات پارچه هایی به رنگ سبز و مشکی و... از جنس ابریشم که به اعتقاد مردم شفادهنده است را بر علم هایی از جنس چوب و آهن می آویزند و به همراه کاروان عزاداری به اماکن مذهبی شهر می برند و در طول مسیر ذبح گوسفند، شتر و گاو انجام می شود. تقریبا در هر کوچه‌ای عَلمی را می بینی که در حال آذین بندی است.

هرعَلم با داستانی متفاوت برای مردم حرمت و شان خاصی دارد. یکی به یاد فرزند شهیدش علم را آذین می کند یکی به یاد جوان ناکامش یکی به خاطر شفای بیمارش و اعتقاد دارند که نذرشان برآورده می شود. علم ها به صورت موروثی در خانواده ها نسل به نسل می چرخد؛ قدیمی ترین علم قدمتی حدود 150 سال دارد با داستان هایی شندیدنی که حقانیت آن را برای مردم تایید می کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید