Performancing Metrics

تهران شریک بزرگ مسکو در خاورمیانه است | اتاق خبر
کد خبر: 157848
تاریخ انتشار: 29 مهر 1394 - 09:08
«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه و رییس هیات بزرگ اقتصادی این کشور در سفر به ایران، گفت: تهران، شریک بزرگ مسکو در خاورمیانه است و فرصت های فراوان و بزرگ ایران و روسی

«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه و رییس هیات بزرگ اقتصادی این کشور در سفر به ایران، گفت: تهران، شریک بزرگ مسکو در خاورمیانه است و فرصت های فراوان و بزرگ ایران و روسیه برای همکاری های فراگیر، می تواند دو کشور را بیش از گذشته به هم نزدیک کند.

هیات بلندپایه اقتصادی و نفتی 40 نفره روسیه در جریان حضور دو روزه خود در تهران که تا فردا (پنجشنبه) ادامه دارد، مذاکرات و نشست های فشرده ای را با وزیر نفت، مقام های وزارت خانه های اقتصاد، راه و شهرسازی، نیرو و بانک مرکزی ایران برگزار خواهد کرد. این سفر در چارچوب راهبرد گسترش همکاری های دوجانبه صوت می گیرد تا در مدت کوتاهی حجم مبادلات حدود دو میلیار دلاری سالانه کنونی، به 10 میلیارد دلار برسد و زمینه حل مشکلات بانکی و تبادل پول نیز فراهم شود. نوواک امروز (چهارشنبه) قبل از ترک مسکو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: ایران به عنوان شریک بزرگ تجاری روسیه در خاورمیانه توانمندی عظیمی برای توسعه اقتصادی دارد که روسیه می تواند در این زمینه همکاری کند. وی ادامه داد: شرکت های روسی با توجه به سابقه فعالیت در ایران، می توانند صادر کننده ماشین آلات، تجهیزات، وسایل حمل و نقل، محصولات ذوب آهن، فرآوردهه ای چوب و دیگر اقلام مورد نیاز باشند. وزیر انرژی روسیه همچنین با ارزشمند خواندن موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی اظهار کرد: ایران محل عبور شاهراه های مهم مواصلاتی و حمل و نقل است و هدف سفر هیات روسی به تهران، فراهم آوردن فرصت گسترش همکاری بیشتر دو جانبه است. نوواک اظهار کرد: در این سفر دو روزه مقدمات برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور (در آبان ماه) انجام خواهد شد. وی افزود: در جریان مذاکرات همچنین باید مسائل زیادی مربوط به دورنمای خوب همکاری های اقتصادی و بازرگانی از جمله احداث تاسیسات انرژی و پالایشگاه های نفت، آماده سازی و بهره برداری از حوزه های گاز در ایران، خودروسازی، توسعه فناوری های پیشرفته و داروسازی مورد بحث قرار گیرد. رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه همچنین اظهار کرد: در چارچوب رایزنی ها با طرف های ایرانی، قصد داریم به بحث با طرف های ایرانی درباره امکان همکاری های اقتصادی شرکت ها در بخش های مختلف از جمله سوخت و انرژی ادامه دهیم. نوواک گفت: همچنین درصدد هستیم در مورد بازار جهانی نفت و چشم انداز آینده آن با شرکای ایرانی تبادل نظر و ارزیابی های خود را ارائه کنیم. رئیسان و مقام های شرکت های بزرگ «گازپروم»، «نواتک»، «زاروبژ نفت»، «باش نفت»، «گاز پروم نفت»، «روس ژئولوژی»، «روس ستی» و «روس هیدرو»، «تکنوپروم اکسپورت»، «روس نفت و گازاستروی»، «استروی ترانس گاز»، «شرکت دولتی راه آهن»، «لیزینگ گ. ت. ال کا» و «ارتباطات آنتارس» عضو هیات اقتصادی و نفتی روسیه در سفر به ایران هستند. «آناتولی تیخانوف» رییس آژانس انرژی و عضو هیات روسیه نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فرصت های همکاری گسترده بین دو کشور بویژه در عرصه های نفتی و صنعتی، مسکو خواهان اوج گیری روابط ایران و روسیه است. وی با تاکید بر اینکه «در برنامه ریزی روسیه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران، نفت و صنایع مرتبط در اولویت قرار دارد»، افزود: نمایندگان روسیه قرار است در برنامه رونمایی قراردادهای نفتی ایران که زمان آن ماه آینده اعلام شده حضور یابند و هیات روسی نیز در این سفر با مقامات ایرانی مذاکراتی در این باره انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید