Performancing Metrics

گستاخی جدید امارات درباره ی جزایر سه گانه ایران | اتاق خبر
کد خبر: 177091
تاریخ انتشار: 5 آذر 1394 - 12:56
نماینده امارات در نشست بروکسل از ایران دعوت کرد به درخواست ابوظبی که آن را «مذاکره بر سر جزایر سه‌گانه اشغال‌شده نامید» پاسخ مثبت دهد....
نماینده امارات در نشست بروکسل از ایران دعوت کرد به درخواست ابوظبی که آن را «مذاکره بر سر جزایر سه‌گانه اشغال‌شده نامید» پاسخ مثبت دهد.

به گزارش اتاق خبر، «محمد بن نخیره الظاهری» سفیر امارات در مصر که به نمایندگی از این کشور در نشست بروکسل شرکت کرده است، ایران را دعوت کرد که بر سر جزایر سه‌گانه «تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی» مذاکره شود.

نشست نمایندگان دائم اتحادیه عرب (به ریاست امارات) با نمایندگان اتحادیه اروپا در کمیته سیاسی - امنیتی این اتحادیه، هفته جاری در بروکسل بلژیک برگزار شد.

طبق گزارش وبگاه خبری «الامارات الیوم»، محمد الظاهری گفت: امارات از این تریبون، دعوت خود را تکرار می‌کند تا ایران را تشویق کند که به اقدامات امارات در راستای حل و فصل مسالمت‌‌آمیز و عادلانه مسأله جزایر سه‌گانه اشغال شده – به تعبیر وی- پاسخ دهد؛ این پاسخ می‌تواند از طریق مذاکراه مستقیم جدی میان دو طرف باشد یا اینکه در دیوان بین‌المللی کیفری بر اساس سند سازمان ملل و قوانین باشد.

سفیر امارات در مصر در ادامه از دولت ایران خواست که به این درخواست که به گفته او «درخواست عربی» است، پاسخ دهد. او دلیل این امر را «همخوانی این خواسته با قوانین بین‌الملل و ایجاد اعتماد و تقویت امنیت و ثبات در منطقه» دانست.

امارات عربی متحده که به تحریک برخی دولت‌های غربی به تنش بر سر این جزایر ادامه می‌دهد، توجه ندارد که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ حکومت‌های تاریخی ایرانی دارد. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ‌یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را قبول نداشتند.

سرانجام در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و قبل از تأسیس کشور امارات عربی متحده، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغالگری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.

الظاهری در ادامه به گفت‌وگویی استراتژیک میان دو طرف عربی و اروپایی و تقویت هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

وی به مسأله فلسطین نیز پرداخت و گفت: ادامه مسأله فلسطین بدون راه‌حل قانونی، عامل اساسی در تشدید تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه است و حل این موضوع کلید امنیت در منطقه است.

منبع:فارس

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید