Performancing Metrics

جنگ اقتصادی روسیه علیه ترکیه کلید خورد | اتاق خبر
کد خبر: 178645
تاریخ انتشار: 8 آذر 1394 - 14:12
رییس جمهور روسیه چهار روز پس از اینکه ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرد، فرمانی را برای اعمال شماری از تحریمهای اقتصادی تنبیهی علیه این کشور امضا کرد....

رییس جمهور روسیه چهار روز پس از اینکه ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرد، فرمانی را برای اعمال شماری از تحریمهای اقتصادی تنبیهی علیه این کشور امضا کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، طبق این فرمان که فورا اجرا می‌شود، پروازهای چارتری از روسیه به ترکیه ممنوع شده و شرکتهای گردشگری نباید به ترکیه گردشگر ببرند. همچنین واردات برخی از محصولات ترک غیرقانونی شده و فعالیت شرکتها و اتباع ترکیه در روسیه متوقف یا محدود می‌شود.

همچنین این فرمان خواستار پایان یافتن توافق سفر بدون روادید میان روسیه و ترکیه و تشدید کنترل شرکتهای هواپیمایی ترکیه در روسیه به دلایل امنیتی شده است.

دیمیتری پوسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین اظهار کرده ضربه ای که به روسیه وارد شده کم سابقه بوده است. بنابراین طبیعی است که واکنشی مطابق با این تهدید صورت بگیرد.

با این همه یک مقام بلندپایه ترکیه به رویترز گفت: تحریمها فقط بن بست به وجود آمده میان مسکو و آنکارا را وخیم خواهد کرد.

اما دستیاران پوتین می‌گویند وی از اینکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هنوز بابت ساقط کردن یک جنگده روسی در نزدیک مرز سوریه و ترکیه عذرخواهی نکرده، خشمگین است.

در فرمانی که در وب سایت کرملین منتشر شده، از نیاز به حمایت از امنیت روسیه و شهروندان روسی در برابر فعالیتهای مجرمانه یا غیرقانونی صحبت شده است.

پوتین در این فرمان به دولت دستور داده فهرستی از کالاها، شرکتها و مشاغلی که تحت ممنوعیت مذکور قرار می‌گیرند را تهیه کند. بعضی از تدابیر تنبیهی پیش از این به صورت غیررسمی اعلام شده اند.

ترکیه عمدتا محصولات غذایی و کشاورزی و منسوجات به مسکو می‌فروشد و یکی از محبوبترین مقصدهای گردشگران روس است. سالانه حدود چهار میلیون شهروند روسیه به این کشور سفر می‌کنند.

سخنگوی پوتین اظهار کرده است به تصور او، حداکثر 200 هزار شهروند ترکیه در خاک روسیه هستند.

پوتین این فرمان را چند روز پیش از برگزاری نشست تغییرات جوی در پاریس امضا کرد در حالیکه اردوغان پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که این نشست فرصتی برای بهبود روابط با مسکو فراهم کند.

پوسکوف اظهار کرده پوتین از درخواست ترکیه برای ملاقات با اردوغان در حاشیه کنفرانس پاریس مطلع بوده اما به انجام چنین دیداری اشاره نکرده است.

در این بین وزارت خارجه ترکیه به مردم این کشور توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به روسیه خودداری کنند.

روسیه پنج شنبه گذشته تشدید کنترل بر واردات غذایی ترکیه را آغاز و اعلام کرد حدود 15 درصد از این واردات مطابق با استانداردهای سلامت غذای روسی نیستند.

اوایل امسال پس از اینکه اروپا روسیه را بر سر الحاق شبه جزیره کریمه تحت تحریمهای اقتصادی قرار دارد، کرملین هم محصولات اروپایی متعددی را ممنوع کرد. این ممنوعیت صعود نرخ تورم به 15.6 درصد را در این کشور بدنبال داشت.

با در نظر گرفتن اینکه صیفی‌جات ترکیه 20 درصد از کل نیاز روسیه را تامین می‌کند و برنامه آنکارا برای افزایش سه برابری حجم تجارت با روسیه به 100 میلیارد دلار تا سال 2020، تیرگی روابط دو جانبه تنها به روسیه لطمه نخواهد زد، بلکه اقتصاد ترکیه را که در حال احیا از ماه‌ها بی‌ثباتی سیاست است هم متضرر می‌کند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه پیش از این در بیانیه‌ای گفته بود این پروسه ممکن است شامل حال پروژه‌های سرمایه‌گذاری متعددی شود که گواهی بر سطح بالای اعتماد در همکاری ما با ترکیه بوده‌اند. توافقات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری ممکن است متوقف یا لغو شوند.

ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری روسیه با تجارتی به ارزش 44 میلیارد دلار در سال گذشته و یکی از بزرگترین خریداران نفت و گاز طبیعی این کشور است. روسیه همچنین نخستین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه را که در مرسین است، می‌سازند که ممکن است با ادامه تحریمهای اقتصادی، از آن کنار بکشد.

الکسی اولیکایف، وزیر اقتصاد روسیه پیش از این اظهار کرده بود باید تدابیری اتخاذ شوند که بدون تاثیر گذاشتن بر همکاری شرکتهای روسی با همتایان ترک و شرکایشان، موثر واقع شوند.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید