Performancing Metrics

عبور زائران با گذرنامه | اتاق خبر
کد خبر: 179764
تاریخ انتشار: 9 آذر 1394 - 15:19
فرمانده مرزبانی کشور گفت هرچند دولت عراق امکانات صدور ویزا را چندین برابر کرده، اما توان کافی برای صدور ویزا ندارد، بنابراین زائران تنها با گذرنامه عبور می کنند....
فرمانده مرزبانی کشور گفت هرچند دولت عراق امکانات صدور ویزا را چندین برابر کرده، اما توان کافی برای صدور ویزا ندارد، بنابراین زائران تنها با گذرنامه عبور می کنند.

سردار قاسم رضایی ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه و خبر در تبریز گفت: با عنایت خداوند و با برنامه ریزی های انجام شده در مرزهای کشور بهترین وضعیت را داریم و در مرزهای شرقی، غربی و دریایی با هیچ مشکل خاصی روبرو نیستیم.

وی در خصوص موارد تهدید کننده امنیت کشور در مرزها اظهار داشت: چنین تهدیداتی در واقع اقدامی بیهوده هستند که برخی گروه های تروریستی به آنها مبادرت می کنند اما ما تهدیدی احساس نمی کنیم و مقتدرانه، اشراف کامل بر مرزها داریم و حتی آن سوی مرزها را رصد می کنیم.

فرمانده مرزبانی کشور در ادامه با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی و وضعیت فعلی حاکم بر مرزها گفت: با توجه به این که در آستانه اربعین حسینی واقع شده ایم، یک اجتماع بزرگ جهان اسلام که نمادی از ارزش های اسلامی است در حال شکل گیری در جغرافیای عراق است و خوشبختانه از یک سال گذشته تمام مسئولان ما برنامه های لازم را در این خصوص پیش بینی کرده اند و سه مرز شلمچه، چزابه و مهران برای خروج زائران پیش بینی شده و کلیه خدمات رفاهی، امدادی، بهداشتی و تعذیه ای با نیات خالصانه و صادقانه انجام می شود.

وی در این راستا ادامه داد: از ۲۵ آبان امسال که حرکت زائران حسنی آغاز شده، جمعیت خروجی زائران از مرزها روبه افزایش بوده و اگر در روزهای آغازین خروج هشت هزار نفری زائران را داشتیم، از روز های بیست و ششم به بعد به خصوص در روزهای اخیر در برخی روزها بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر خروجی از مرزهای زمینی ثبت شده است.

رضایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر روادید و عدم صدور ویزا برای زائران ابراز داشت: با نظر به افزایش تعداد زائران در روزهای اخیر، هرچند دولت عراق امکانات صدور ویزا را چندین برابر کرده بود، اما توان کافی برای صدور گذرنامه و ویزا نداشت و بر همین اساس دیشب هماهنگی های لازم انجام شد تا زائران اربعین حسینی تنها با پاسپورت و گذرنامه وارد عراق شوند و نیازی به ویزا نداشته باشند.

 وی تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس گزارش چند ساعت پیش خروج زائران در مرزها تسهیل شده و تجمعی در مرزها مشاهده نمی شود و خوشبختانه تا این لحظه نیز تهدیدی صورت نگرفته و اتفاقی هم برای زائرین نیفتاده و امیدواریم بعد از این نیز اتفاق سوئی روی ندهد و همه زائران چه ایرانی چه غیر ایرانی همه به سلامت به وطن خود بازگردند.

فرمانده مرزبانی کشور در ادامه افزود: عراق کشوری است که کفه توطئه و فتنه در آن سنگین شده و اقلام ممنوعه در آن زیاد است و ازاین رو از زائران درخواست داریم که به هنگام ورود به وطن کالاهای ممنوعه به همراه نداشته باشند چون موقع برگشت کنترل ما بیش تر خواهد بود.

وی خاطر نشان شد: تقریبا بر اساس پیش بینی های انجام شده زمان خروج ۲۰ روز طول می کشد، از این رو از همه زائران خواستاریم تا طوری برنامه ریزی کنند که منجر به تجمع در مرزها نشود و رعایت مقررات و قوانین از سوی زائران بهترین کمک برای ماست.

رضایی همچنین با اشاره به خنثی شدن توطئه های گروهای تروریستی در سیستان و بلوچستان گفت: در اوایل سال مشکلاتی در این منطقه داشتیم و اما خوشبختانه در ماه مبارک رمضان با کنترل های اعمال شده تهدیدات سه نفر از اعضای گروه جیش الحق در مرز سیستان و بلوچستان خنثی شد که قصد داشتند با تجهیزات کامل وارد مرز ایران شوند و اعضای این گروه تروریستی دستگیر شدند و تردد در مرزها همانند سابق بطور کامل تحت کنترل است.

وی به کشف مواد مخدر از مرزهای شرقی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در مرزهای شرقی کشور با توجه به شرایط کشورهای افغانستان و پاکستان ۴۷ تن کشف مواد مخدر داشته ایم که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

فرمانده مرزبانی کشور بیش ترین ورود مواد مخدر به کشور را از پاکستان و بیش ترین تولید را از افغانستان دانست و افزود: با توجه به وجود ۹۴ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، برنامه ریزی های ما مبتنی بر مقابله با ورود اتباع افغانی و مواد مخدر به کشور از این راه مرزی است و خوشبختانه با تلاش های انجام شده در مرز افغانستان کاهش این موارد هستیم اما در مرز پاکستان مشکلاتی داریم و متاسفانه دولت پاکستان در کنترل مرزی ضعف دارد.

وی با بیان این که مرز مشترک باید از سوی دو کشور کنترل شود، ادامه داد: مرز مشترک کنترل مشترک می طلبد اما این ضعف مدیریتی و کنترلی در مرزهای پاکستان مشهود است و امیدواریم با تغییر نگاه دولت و دستگاه دیپلماسی این کشور چنیین نقاط ضعفی نیز برطرف شود.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت مرزی آذربایجان شرقی و جایگاه این استان نیز گفت: ۲۷۱ کیلومتر مرز مشترک با آذربایجان و ارمنستان داریم و با یک تعامل خوب با این کشورها نشست ها و اجلاس بین دو کشور و دو پایتخت انجام می شود و وضعیت مطلوبی بر این مرزها حاکم است و بهترین مرز ما نیز همین مرز آذربایجان شرقی است و پیشرفت خوبی در مدیریت مرزها داشته ایم.

وی از ارتقا پنج رتبه ای وضعیت مرزی آذربایجان شرقی نسبت به ارزیابی سال ۹۲ خبر داد و در خصوص تعداد شهدای مرزبانی نیز اظهار داشت: در جریان اتفاقی که ابتدای سال در مرز سومار افتاد، پنج نفر از همرزمان ما انفجار مین های منطقه به شهادت رسیدند و در یک عملیات تروریستی نیز که در مقابله با مواد مخدر در مرز پاکستان داشتیم، دو شهید شهید دیگر تقدیم امنیت مرزی کشور شد که البته باید توجه داشت که جریان شهادت همچنان جاری است چون مسیر انقلاب اسلامی مسیری مبتنی بر ارزش های اسلامی است.

فرمانده مرزبانی کشور در پایان با اشاره به کنترل کامل مرزهای کشور ابراز داشت: حتی بخشی از مرزهای رسمی اعم از مرزهای دریایی و خشکی را با استفاده از دوربین ها و رادارها و کمین های هدفمند از تهران رصد می کنیم، همین امر موجب شده تا در روزهای اخیر افزایش کشفیات کالا و قاچاق کالا و دارو داشته باشیم که بیش از ۷۰ درصد این کشفیات مربوط به اقلام صوتی، تصویری و دارویی بوده است.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید