Performancing Metrics

45 درصد از اقتصاد کشور را اقتصاد سیاه و قاچاق تشکیل می‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 181175
تاریخ انتشار: 11 آذر 1394 - 01:20
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی شیراز اعتقاد دارد که در شرایط کنونی برای حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به رشدی متوازن، راهی جز استفاده از ظرفیت‌های بخ

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی شیراز اعتقاد دارد که در شرایط کنونی برای حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به رشدی متوازن، راهی جز استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی وجود ندارد.

 جمال رازقی سه‌شنبه 10 آذر در جمع خبرنگاران گفت: کشور وارد فضای جدید شده و تحریم‌ها به‌زودی برداشته خواهد شد و این موجب شکل‌گیری فضای جدید در عرصه فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد.

وی با تاکید براین‌که یکی از علت‌های مهم مشکلات کنونی استان فارس، سیاست‌زدگی در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، گفت: در فضای کنونی کشور راهی جز استفاده از پتانسیل بخش خصوصی ندارد و اتاق بازرگانی مادر بخش خصوصی محسوب می‌شود.

رازقی تصریح کرد: اتاق بازرگانی قول می‌دهد که به شرط تامین زیرساخت‌ها، تمام تلاش‌های خود را برای ارتقا تولید و رسیدن به رشدی متناسب، انجام دهد.

او با یادآوری این‌که برای اولین‌بار اتاق شیراز نماینده‌ای در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کشور دارد، گفت: باید از این فضای ایجاد شده نهایت استفاده را داشت.

رازقی با بیان این‌که اکنون در کشور با بحران قیمت تمام شده در عرصه تولید مواجه هستیم، گفت: باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای حل مشکلات و مسائل تولیدکنندگان و خروج از بن‌بست قیمت تمام شده اندیشید. باید تلاش‌ها را معطوف به یافتن راهی برای اقتصادی و سودآور کردن تولید کرد و آنچه در شورای گفت‌وگو باید جریان پیدا کند همین موضوع است.

او اضافه کرد: اکنون دولت هزاران میلیارد به بانک‌ها، بخش خصوصی، پیمانکاران، تامین اجتماعی و ... بدهی دارد و از طرفی باید تولید به رشد 6 تا 8 درصدی برسد، تحقق این مهم نیازمند حداقل 800 هزار میلیارد ریال سرمایه‌ است و تامین این میزان پول از راه فروش نفت هم ممکن نیست.

رازقی تصریح کرد: تنها راهی که وجود دارد، جذب سرمایه‌گذاران در بخش‌های تولید و صادرات است، این مسیر به اشتغال پایدار منتهی خواهد شد و مشکلات را مرتفع می‌کند.

او با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فارس به لحاظ نیروی انسانی، مواد اولیه، آب و هوا و سایر امکانات موجود، گفت: ما در بخش تولید ظرفیت‌های خوبی داریم، در گردشگری پتانسیل مطلوبی داریم، و این همت مسئولان دولتی را می‌طلبد که فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

رازقی با تشریح مختصات اقتصادی کشور گفت: امروز دولت حدود 500 هزار میلیارد بدهکاری دارد که از قبل باقی مانده و از طرفی با حجم انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است که برای تکمیل آنها نیاز به اعتبارات زیادی است.

وی با ابراز تاسف از این‌که بالغ بر 45 درصد از اقتصاد کشور را اقتصاد سیاه و قاچاق تشکیل می‌دهد، گفت: اقتصاد سیاه و قاچاق، نه مالیات می‌دهد نه عوارض و از طرفی مولد هم نیست. کشور با مجموعه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مواجه است که پول مردم را با تبلیغاتی جمع کرده‌اند و سود روزشمار می‌دهند و این منابع مالی خرد که مجموع آنها عدد قابل توجهی خواهد بود، هیچ راهی به تولید ندارد.

رازقی اعتقاد دارد که بانک‌ها و موسسات مالی ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خرد مردم را، به بخش‌هایی که ریسک ندارد تزریق کنند، لذا آن را وارد بخش قاچاق و اقتصاد سیاه کرده یا وارد سفته بازی‌های زمین و مسکن می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد موسسات مالی و اعتباری را تعطیل کرده یا سود را کاهش دهد، گرفتار رکود در اقتصاد می‌شود.

رازقی معتقد است که مشکلات اقتصادی در استان فارس فراتر از کشور بوده و با وجود داشته‌های فراوان، با معضلاتی نظیر خشکسالی، بیکاری، مهاجرت و ... مواجه است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز ابراز امیدواری کرد که مدیران دولتی در استان فارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق، رشد و توسعه اقتصادی در استان را سرعت بخشند و گفت: قرار بود هر هفته و با حضور آقای استاندار شاهد برپایی جلسات شورای گفت‌وگو در فارس باشیم، بعد از آن جلسات شد هر دو هفته یک‌بار، اما در چهار ماه اخیر تنها سه جلسه برگزار شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید