Performancing Metrics

زمان آغاز به کار بانک توسعه آسیا با مشارکت ایران اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 183290
تاریخ انتشار: 13 آذر 1394 - 16:37
چین زمان آغاز به کار و گشایش بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) را که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای هیات موسس آن است، اعلام کرد....

چین زمان آغاز به کار و گشایش بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) را که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای هیات موسس آن است، اعلام کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  ایرنا، بانک توسعه سرمایه گذاری آسیایی که چین مبتکر راه اندازی آن محسوب می شود، بیش از 50 عضو دارد و بر اساس آنچه بخش عملیاتی و راه اندازی بانک اعلام کرده، شروع به کار رسمی آن اواسط ماه آینده میلادی (دی - بهمن) خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران هجدهم فروردین ماه سال 93 به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک بزرگ پذیرفته شد. این بانک با سرمایه ای به ارزش 100 میلیارد دلار و با 57 عضو تاسیس شده است و 30 کشور دیگر نیز تقاضای عضویت در آن را به چین داده اند. «چن هوا» مسئول بخش عملیات راه اندازی روز جمعه بانک گفت که تمامی تشریفات و امور لازم برای گشایش بانک تا پایان ماه جاری میلادی انجام و اواسط ما ژانویه سال 2016 بانک رسما فعال خواهد شد. وی گفت که باید تا قبل از گشایش، مجالس دستکم 10 کشور، عضویت آنها را در این بانک تصویب کنند. «چن» یادآور شد: هم اکنون این رقم به 12 کشور رسیده که سرمایه کل آنها زیر 50 درصد است. اما تا اواسط ماه جاری میلادی مجالس هند و روسیه نیز عضویت آنها را تصویب می کنند که با احتساب آنها مشکلی برای گشایش بانک وجود نخواهد داشت. مراسم رسمی امضای اساسنامه بانک سرمایه گذاری توسعه (AIIB) هشتم تیر ماه سالجاری با حضور «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و مقامات بیش از 50 کشور عضو در تالار بزرگ ملی خلق چین امضا شد. کنگره ملی خلق چین (مجلس) اواخر آبان ماه گذشته تصویب لایحه بانک را رسما اعلام کرده بود. اصلی ترین مسئولیت بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB)، اجرای طرح های مختلف بخصوص پروژه های زیربنایی در اقصی نقاط قاره آسیا و بعضا در برخی از کشورهای غیرآسیایی است. چین همچنین اعلام کرده است که در پنج سال اول تاسیس خود وام های قابل توجهی به اعضا و دیگر کشورها اعطا خواهد کرد. بر اساس آنچه ارزیابی های آماری نشان می دهد، میزان این وام ها در پنج و یا شش سال اول از تاسیس این بانک سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار خواهد بود. «جین لیچون» رئیس بانک که مراسم انتصاب وی به تازگی صورت گرفته، گفت که این بانک برای توسعه طرح های آسیایی ضمن تقویت ارتباط با کشورهای این قاره وام هایی در نظر خواهد گرفت. وی در مصاحبه ای در پکن، ضمن تکذیب اینکه چین قصد مالکیت مطلق بر این بانک را دارد، گفت: این بانک متعلق به چین و یا متعلق به کشور خاصی نیست بلکه همه اعضای مشارکت کننده، در آن سهیم هستند. نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا در اکتبر (سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود. این بانک نهاد توسعه چندجانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید