Performancing Metrics

اتاق بازرگانی روسیه صاحب 70 کمپانی بزرگ | اتاق خبر
کد خبر: 2195
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1390 - 08:09

*ترجمه : اتاق نیوز ـآرزو کدخداپور

هرمس از روزی که متولد شد پیام رسان ایزدان و واسطه ای میان خدایان و مردم عادی بود. وی در ابتدا ایزد موسیقی و به وجود آورنده ساز چنگ و همچنین ایزد چوپان‌ها، بازرگانان و صنعتگران بود وی پسری باهوش، زیرک و خالق اندازه و وزن، اعداد و الفبا  برای آموزش مردم عادی بود.

هادس فرمانروای مردگان و دنیای زیرزمین، به او قول داد تا در نبرد با تیتان ها از او حفاظت کند. توسط عصایی که اپولو به او داده بود( تکه ای از چوب درخت گردو که قدرت جادویی داشت)  این دو با هم از در دوستی و مصالحه وارد شدند. هنگامی که هرمس عصای خود را در میان گروهی از ماران در حال جنگ انداخت آنها از نزاع دست کشیده و با چشمانی پر از عشق به هم خیره شدند. این گونه بود که نخستین بازرگان معروف به عنوان سمبل آشتی و مصالحت شناخته شد.

امروزه عصای هرمس سمبلی است از اتاق های بازرگانی و صنایع کشور هایی که هر روزه به دنبال راه هایی برای حل اختلافات بین رقبای تجاری و کشمکش بین بازرگانان و دولتمردان  هستند تا در پایان بتوانند با یکدیگر از در مصالحه وارد شوند.

اتاق بازرگانی روسیه سازمانی غیر دولتی است که برای رفع نیاز های تجاری و بازرگانی موسسات و ادارات مختلف، کمک به ارتقاء و رشد اقتصاد روسیه و پیوستن آن به سیستم اقتصاد جهانی و فراهم کردن شرایط مناسب برای پیشرفت بخش های مختلف تجاری تاسیس گردید. از دیگر وظایف این سازمان می توان به ایجاد تصویر مثبت از محصولات و خدمات روسیه، حمایت و پشتیبانی از صنایع داخلی کشور روسیه در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

از جمله افتخارات اتاق بازرگانی روسیه می توان به ساخت بیش از 170 اتاق بازرگانی و صنایع داخلی و منطقه ای، دارا بودن بیش از 250 انجمن محلی تجاری که نقش اصلی در رشد اقتصاد روسیه را بازی می کنند، بیش از 70 کمپانی که نقش مهمی در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی روسیه دارند و بیش از 800 کمیته، کمیسیون، شورا و واحد های غیر دولتی اشاره کرد.

اقتصاد روسیه صنعتی و نیز وابسته به منابع بزرگ انرژی این کشور به ویژه گاز است. اقتصاد این کشور بر پایه سرمایه داری و خصوصی سازی است، که این موضوع پس از فروپاشی شوروی و رهایی از اقتصاد دولتی و سوسیالیستی انجام شد.

اقتصاد روسيه و به ويژه در بخش اروپايي آن تا اواخر قرن نوزدهم يعني هنگامي كه انقلاب صنعتي در اروپا آغاز گشت بر پايه كشاورزي قرار داشت. سپس روند تكاملي اقتصاد اين كشور به واسطه جگ جهاني اول و جنگ‎هاي داخلي متعاقب آن دچار وقفه گرديد. استالين پايه‎هاي پيشرفت صنعتي مدرن را بنيان نهاد. با اجراي بازار آزاد، اقتصاد روسيه با وضعيت بغرنجي روبرو گرديد. از طرفي نهادها و روابط اقتصادي سابق از ميان رفت.

با گذشت چندین سال از فروپاشي شوروي، روسيه هنوز در راه ساخت اقتصاد بازار در كشور و نيل به رشد اقتصادي مي‌باشد. در اواخر سال 1997 روسيه به موفقيتهايي چند نايل شد، تورم تحت كنترل قرار گرفت، روبل تثبيت شد و برنامه خصوصي سازي باعث شكل گرفتن طبقه كارفرماي كشور شد. همچنين قوانين بازاري تصويب و دادگاه داوري آغاز بكار كرد.

سهم روسيه در اقتصاد جهاني ناچيز است. در سال 1999 توليد ناخالص ملي روسيه 240 ميليارد دلار برآورد شد كه در سطح توليد ناخالص ملي سوئد، تايوان و آرژانتين است در حالی که با جمعيت روسيه ده برابر بيش از جمعيت اين كشورها است.

در ساختار اقتصاد روسيه صنايع سنگين و بالاخص متالورژي، شيميايي، ماشين آلات سازي و شاخه انرژي برتري دارد. صنايع جنگلي نسبتاً پيشرفته در روسيه موجود است. بايد در نظر داشت كه ذخاير جنگلي روسيه بزرگ‌ترين ذخاير دنيا است. روسيه همچنين بزرگترين ذخاير اكتشاف شده گاز در دنيا را دارد و ذخاير نفتي آن جاي دوم را احراز مي‌كند. ذخاير بزرگ زغال سنگ در جمهوري كومي، سيبري شرقي و خاور دور وجود دارد. روسيه همچنين از لحاظ معادن سنگ آهن، بوكسيت، نيكل، قلع، طلا، الماس، پلاتين، سرب و روي غني مي‌باشد. بسياري از اين منابع طبيعي در سيبري قرار دارد كه مشخصات آن عبارت است از فضاهاي گسترده، جمعيت كم، اوضاي جوي سخت و يخبندانهاي طولاني. اين مشخصات مشكلات بسياري براي استخراج و حمل داراي بازدهي اقتصادي اين ذخاير ايجاد مي‌كند.

 

مناطق اقتصادي

روسيه به يازده منطقه بزرگ اقتصادي تقسيم مي شود كه عبارتند از: منطقه شمالغربي، منطقه شمالي، منطقه مركزي، منطقه ولگا-وياتكا، منطقه مركزي-زمين‌هاي سياه، منطقه كرانه ولگا، منطقه قفقاز شمالي، منطقه اورال، منطقه سيبري غربي، منطقه سيبري شرقي و خاور دور. استخراج نفت و گاز در سيبري غربي متمركز است، توليد برق توسط نيروگاههاي آبي، متالورژي فلزات غيرآهني و چوب جنگلي در سيبري شرقي رونق دارد. خاور دور مركز توليد طلا، الماس، ماهي و فرآورده‌هاي دريايي است. در منطقه شمالي در وهله اول استخراج زغال سنگ، نفت، گاز، آپاتيت، نيكل و ديگر فلزات و همچنين توليد چوب و صيد ماهي برتري دارد. مناطق شمال غربي، مركزي، ولگا-وياتكا، اورال و كرانه ولگا ماشين آلات سازي، صنايع شيميايي، صنايع سبك، صنايع غذايي، توليد انرژي و خدمات پيشرفته دارد.

 

یكی از دلایل جذابیت سرمایه گذاری خارجی در روسیه وجود نیروی كار متخصص، تحصیلكرده و در عین حال ارزان در این كشور است.

 

اقلام مهم صادراتی به جهان :

نفت و فرآورده هاي آن، گاز طبيعي، چوب، ماشين آلات، تسليحات

شرکای عمده در زمینه صادرات :

هلند، آلمان، چين، اوکراين، ترکيه، سوييس

اقلام مهم وارداتی از ایران :

آهن و فولاد، چوب، سوخت هاي معدني، تجهيزات الکتريکي، کاغذ، راکتورهاي هسته اي، انواع کود، فرآورده هاي آهن و فولاد، کشتي ها، وسايل نقليه

اقلام مهم صادراتی به ایران :

ميوه هاي خوراکي، سبزيجات، شيشه، منسوجات، اشياء پلاستيکي، محصولات شيميايي، فرآورده ها از سبزيجات، فرش، مصنوعات از سنگ و گچ

صنایع مهم :

ماشين آلات و تجهيزات، تجهيزات حمل و نقل، مواد شيميايي و پتروشيمي، منسوجات، کشتي، تسليحات نظامي

تولیدات کشاورزی :

غلات، شکر، تخم آفتابگردان، شير، سبزيجات، ميوه

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید