Performancing Metrics

آل اسحاق: اقتصاد کشور روح ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 244
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1390 - 11:51

جهاد اقتصادی و توان  بخش خصوصی  

   نشست  کارگروه جهاد اقتصادی با حضور اعضای هیات رییسه اتاق تهران،  دبیر کارگروه جهاد اقتصادی، اقتصاد دانان ، فعالان حوزه پولی و برخی ازاعضای هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار و در آن علاوه بر تبادل نظر و آمارهای اقتصادی ؛ انتقادها و پیشنهادهایی در خصوص نقدینگی، خصوصی سازی ،بسته حمایتی مطرح شد که شاید در سال جهاد اقتصادی بتواند گره گشای بخشی از مشکلات تولید باشد.

به گزارش اتاق  نیوز؛ دبیر کارگروه جهاد اقتصادی در این نشست یکی  از ضرورت های جهاد اقتصادی را رقابت با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای منطقه دانست.

قدیری ابیانه در ادامه با بیان اینکه " بسیاری از کارخانه ها و واحد های تولیدی کشور و نیز پالایشگاه ها زیان ده هستند،گفت: "باید به طور جدی ارزیابی کرد که آیا صنایع ما در مقایسه با قیمت واقعی سوخت سودده هستند یا زیان ده؟"

وی این نکته را نیز یادآور شد که هدفمند سازی یارانه ها در مجالس قبلی تصویب شده بود و قرار بود طی 10 سال اجرا شود اما دولت در این دوره تصمیم گرفت طی 5 سال این قانون را اجرا کند.

او گام نخست در جهاد اقتصادی را این دانست که تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی باید در مقایسه با قیمت واقعی سوخت بازبینی شوند و بر این اساس ادامه داد: "به هیچ کارخانه و واحد صنعتی جدید نباید مجوز داده شود مگر آنکه نسبت به قیمت واقعی سوخت مزیت داشته باشد که فعالیت کند."

آمارهای تاثیرات هدفمندی یارانه ها

ادیب ؛ یکی دیگر از اعضای کارگروه جهاد اقتصادی  گفت: بررسی های آماری نشان می دهد که از سال 81 تا آذرماه 89، با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی، تورم در کشور 210 درصد بوده است. همچنین،با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی از اسفند 81 تا آذرماه 89 نرخ ارز در کشور 27 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، بر اساس این آمار هزینه تولید کننده در ایران 83 درصد رشد داشته است و انتظار این بوده است که ارتقای سطح بهره وری در ایران 133 درصد باشد.

ادیب خاطرنشان کرد: در بازه زمانی اسفند 81 که نرخ ارز تک رقمی شد تا آذرماه 89 است که آغاز هدفمندی یارانه ها بود و در این بازه زمانی قیمت مصرف کننده 9 درصد د شاخص تولیدکننده 22 درصد رشد کرده و در این مرحله 13 درصد به هزینه تولیدکننده اضافه شده است بدون آنکه این هزینه به مصرف کننده ارتقا پیدا کند.

ادیب در ادامه، به بیان سه ظرفیت بحران زا برای صنایع کشور پرداخت و با ذکر این نکته که یارانه انرژی یکی از عوامل بحران زا برای صنعت ایران است گفت: با توجه به اینکه 72 درصد یارانه ها باقی مانده باید انتظار داشته باشیم که دو 13 درصد دیگر نیز به هزینه تولیدکننده افزوده شود.

به گفته وی، از دیگر ظرفیت های بحران زا برای صنایع کشور، نرخ تعرفه است. ادیب افزود:"در حالی که متوسط نرخ تعرفه در سال 81 ، 65 درصد بود این میزان در آذرماه 89 به 33 درصد رسید.یعنی به طور متوسط طی این مدت نرخ تعرفه 4 درصد کم شده است."

او ادامه داد: اگر با همین روال پیش برویم باید انتظار داشت که هر سال نرخ متوسط تعرفه در کشور 4 درصد کاهش پیدا کند. ادیب همچنین یارانه ارز را یکی دیگر از ظرفیت های بحران زا برای صنایع داخل کشور دانست . با بیان اینکه "با شاخص برابری قدرت خرید، دلار باید 600 تومان باشد در حالی که 1200 تومان است" تصریح کرد که " به این ترتیب ما به خارجی ها یارانه می دهیم که این باید اصلاح شود."

ادیب در ادامه سخنانش با انتقاد از ادغام وزارت صنایع و معادن در بازرگانی گفت:«من به صنعت آشنایی دارم و بسیاری از مدیران صنعتی کشور و فعالان این حوزه را ار نزدیک می شناسم. فهم من این است که دولت دغدغه تولید ندارد. وقتی دولت دغدغه تولید ندارد نتیجه این می شود که وزارت صنایع را در وزارت بازرگانی ادغام می کند».

این استاد اقتصاد ادامه داد: «دولت نوسانی است بین دو تفکر صنعت و بازرگانی. حال می بینیم که کدام در کدام ادغام شده است: صنعت در بازرگانی».

ادیب هم چنین در ادامه سخنانش به افزایش قیمت نفت در طی هشت سال گذشته پرداخت و با سنجش آن با قیمت های ثابت سال 81 گفت: «شاخص دلار در آذرماه 89 نسبت به اسفند 81 حدود 21 درصد کاهش داشته است اما در این فاصله 49 درصد هم تورم در دنیا بوده است. در سنجش بضاعت مالی خودمان می بینیم که درآمد عمومی دولت فقط 14 درصد افزایش یافته پس وقتی دولت در حوزه های جدید دخالت می کند یعنی بودجه یک سری بخش ها را قطع کرده است».

ادیب افزود: «درآمد دولت هم چنین از مالیات 74 درصد در طول این دوره افزایش یافته است. پس دولت برای دخالت در حوزه های جدید فشار مالیاتی را تشدید کرده است.در حال حاضر هم می بینید که 68 درصد بودجه جاری حقوق است».

این اقتصاددان هم چنین با بی تاثیر بودن افزایش قیمت در هشت سال گذشته و هضم و جذب این پول در گفت: «الان اثری از افزایش قیمت نفت دیده نمی شود. چرا که قسمت اعظم افزایش قیمت نفت صرف تورم و جبران کاهش ارزش دلار می شود»

ادیب هم چنین به بدهکار شدن مردم به سیستم بانکی پرداخت و مقدار واقعی معوقات را نادرست و بسیار بیشتر از آنچه اعلام شده دانست. ادیب که با ارائه آمار و ارقام پی در پی سخنان خود را تکمیل می کرد افزود: «در طول این دوره هشت ساله که شروع آن در سال 81 و با شروع طرح یکسان سازی نرخ ارز و پایان آن در آذر 89 و شروع طرح هدفمندی یارانه هاست، میزان بدهی مردم 200 درصد رشد کرده است.یعنی نرخ تسهیلات از بضاعت ملی عبور کرده است. حجم پول در هشت سال گذشته 24 درصد افزایش یافته اما شبه پول 207 درصد رشد داشته است. چگونه ممکن است با رشد حجم پول 24 درصدی تسهیلات 200 درصد افزایش یابد؟»

 توسعه ملی ، آشتی ملی

سید حمید حسینی عضو هیأت رییسه اتاق تهران نیز در این نشست تأکید کرد که "لازمه است."

وی ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور را "مدیریت" دانست و تصریح کرد که امروز باید شکاف در جامعه را پر کرد و سرمایه اجتماعی را که فاصله گرفته است با دولت همراه کرد.

 

آل اسحاق: اقتصاد کشور روح ندارد

یحیی آل اسحاق رییس اتاق تهران نیز در این نشست  یکی از عوامل مهم در ناکارآیی اقتصاد کشور را بی روح بودن اقتصاد کشور دانست.

آل اسحاق خاطرنشان کرد که که برای تحقق اهداف جهاد اقتصادی باید چگونه آوردن روح در اقتصاد بررسی شود.او همچنین خواستار بازنگری در بینش های اقتصادی و تدابیر اقتصادی شد و تأکید کرد که " در سال جهاد اقتصادی، قدم اساسی بازنگری است."

رییس اتاق تهران در ادامه بر "انظباط در اقتصاد" تأکید کرد و گفت: "با حدس و گمان و تصور و خیال نمی توان فرآیند اقتصادی را نظم داد."

محمد صدرهاشمی نژاد عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین نیز از روند خصوصی سازی انتقاد کرد و گفت: 15 سال است که در مورد خصوصی سازی صحبت می شود . وی اضافه کرد:روزی در اتاق بازرگانی یکی از دوستان جزوه ای برای مطالعه برای من فرستاد تا آن را بخوانم و نظر بدهم. با این که عنوان جزوه «فقرزدایی» بود وقتی جزوه را باز کردم و خواندم دیدم یک مجموعه مقالات ترجمه شده در مورد روند خصوصی سازی در کشورهای خارجی نظیر لهستان است. هیچ توضیحی هم در مورد فقرزدایی در جزوه نبود و فقط به چگونگی خصوصی سازی پرداخته شد بود. به دوستم زنگ زدم و گفتم من هر چه خواندم در مورد خصوصی سازی بود و چیزی از فقرزدایی در جزوه نبود که وی پاسخ داد اگر پشت این کتابچه بنویسیم خصوصی سازی هیچ کس از مسئولان آن را نمی خواند. باید بنویسیم فقرزدایی تا آن را بخوانند.

وی هم چنین به سردرگمی روشنفکران و مسئولان بین عناوینی چون عدالت، ثروت، کاپیتالیسم، سوسیالیسم، رفاه... اشاره کرد و گفت: بیش از صد سال است که ما در این مفاهیم سردرگم مانده ایم.

وی در ادامه خواستار آسیب شناسی این دوران و مشخص شدن مشکل اصلی شد. صدر گفت: «اگر می خواهیم جهاد اقتصادی بکنیم باید مشکل را بشناسیم.

صدرهاشمی نژاد با اشاره به حوزه بانکداری و فعالیت خودش در این حوزه افزود: «در حوزه بانکداری استدعا دارم دولت با بانکدارها بنشیند و تحول را تفسیر و سپس تببین و مشخص کند. بگویند انتظار دولت از سیستم بانکی چیست. دولت خواست خود را بگوید و بقیه را به ما واگذار کند. این که هر سال یک بسته سیاستی نظارتی بدهند که با سال قبل متفاوت است یعنی چه؟یعنی هر سال باید برعکس کارهایی بکنیم که قبلا می کردیم.»

 رفیق دوست: جهاد اقتصادی با بخش خصوصی

محسن رفیق دوست نیز در نشست کارگروه جهاد اقتصادی گفت: "جهاد در همه مقوله ها ، دولتی امکان ندارد،حتی جهاد نظامی."

او با انتقاد از حضور شبه دولتی ها در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد که برای رسیدن به اهداف اقتصادی تنها یک راه وجود دارد و آن این است که دولت اقتصاد را رها کند.

رفیق دوست در ادامه تأکید کرد : "جهاد نشاط می خواهد و نشاط نیز در اقتصاد دولتی امکان ندارد. از این رو، جهاد اقتصادی فقط توسط بخش خصوصی با نشاط که به امکانات دسترسی دارد محقق می شود." 

تبعیض میان فقر و قناعت

سیدامین جوادی مدیرعامل و رییس هیات مدیره موسسه مالی اعتباری عسگریه نیز در این نشست حضور داشت سخنران بعدی دومین نشست کارگروه جهاد اقتصادی بود که در همان ابتدای سخنانش بر جدی گرفتن سال جهاد اقتصادی و محدود نکردن آن به نصب بنر و بیلبورد و برگزاری همایش تاکید کرد.

جوادی هم چنین با انتقاد از حاکم شدن سلیقه ها گفت: به یک کشور خارجی سفر کرده بودم و در کلاس هایی شرکت کرده بودم. یکی از اساتید در جمله ای گفت زمانی یک کشور موفق می شود که در آن سیستم حاکم کنیم نه سلیقه. حال بیایید ببینیم ما چقدر در کشورمان سیستم حاکم کرده ایم و چقدر سلیقه؟ 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید