Performancing Metrics

همایش بزرگ بازرگانان ایران و ترکیه در استانبول | اتاق خبر
کد خبر: 300079
تاریخ انتشار: 14 آذر 1394 - 17:06
همایش بازرگانان ایران و ترکیه که یکی از بزرگترین همایش بازرگانان دو کشور در دوره اخیر است، دیروز جمعه در استانبول برگزار شد.

این همایش با هماهنگی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری طرف ترک یعنی شورای بازرگانان ایران و ترکیه وابسته به شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه بر گزار شد.


در این همایش که یک هیات تجاری 125 نفره از ایران شرکت کردند، علی رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران، محسن مرتضایی فر سرکنسول ایران در استانبول و حمید زادبوم رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا حضور داشتند.
در این نشست فعالان تجاری اقتصادی ایران و ترکیه در چهارده گروه کالایی و صنایع، عبارت از اقلام پتروشیمی و محصولات پلاستیکی، مواد غذایی، بسته بندی و صنایع وابسته، محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، نساجی، پوشاک و صنایع وابسته، صنعت خودرو، قطعات یدکی و صنایع وابسته، ماشین آلات صنعتی، قطعات یدکی و صنایع وابسته، محصولات و کانی های معدنی، بیمه، بانکداری و موسسات مالی و اعتباری، لوازم خانگی و قطعات یدکی، تجهیزات و مواد مصرفی بیمارستانی، لجستیک (حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی)، محصولات نساجی خانگی و مبلمان، مصالح و لوازم ساختمانی، فرش و صنایع دستی، شرکت داشتند.
خالقی تبار رئیس مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان در آنکارا گفت: این همایش که روز جمعه در دو بخش تبیین نقطه نظرات، فرصتها و چالش های پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور و ملاقاتهای رودر رو و یا به اصطلاح B2B برگزار شد، یکی از بزرگترین همایش های بازرگانی بین دو کشور و رویداد مهمی از نظر بررسی فرصتها و ابعاد مختلف روابط بازرگانی ایران و ترکیه بود.
خالقی این همایش را موفق ارزیابی کرد و گفت: بازرگانان شرکت کننده نیز در مذاکرات B2B نتایج مثبتی به دست آورده و به توافقاتی رسیده اند.
حمید رضا زادبوم رایزن بازرگانی ایران در آنکارا نیز گفت: علاوه بر خالقی تبار، علی رضا بیکدلی سفیر ایران نیز در سنخرانی خود علاوه بر ظرفیت های اقتصادی ایران در سال 2016 به فرصتهای همکاری های ایران و ترکیه اشاره و تاکید کرد: برای دستیابی به هدف سی میلیارد دلاری ، باید همکاری بخش های خصوصی ایران و ترکیه به 25 میلیارد دلار افزایش یابد و دروازهای مرزی و حمل و نقل بهبود و مناسبات بانکی روان گردد.
گوللر معاون اتاق بازرگانی استانبول به عنوان بزرگترین نهاد مدنی در حوزه کسب و کار ترکیه نیز طی سخنانی با اشاره به توافق ایران و گروه کشورهای 1+5 گفت: بازرگانان ترکیه می خواهند در دوران پساتحریم حضور فعالتری در ایران داشته باشند.
او با اشاره به پیشرفتهای ترکیه در بخش صنعت نساجی و پوشاک و توانایی های ایران در این زمینه خواستار همکاری بیشتر دو کشور در تجارت دوجانبه و تجارت با کشورهای ثالث شد.
بیلگون آیگون رئیس طرف ترک شورای بازرگانی ایران و ترکیه، مرتضایی فر سرکنسول ایران در استانبول، عباسقلی مدیرکل دفتر نمایندگی های سازمان توسعه تجارت ایران و فریب مهر رئیس شعب بانک ملت در ترکیه و حمید زادبوم از جمله دیگر سخنرانان این همایش بود.
زادبوم در سخنرانی خود با تحلیل آماری تجارت ترکیه با جهان و ایران، گفت که کاهش تجارت ایران و ترکیه در دوره اخیر ناشی از کاهش جهانی نرخ نفت می باشد و در واقع مناسبات تجاری به سیر خود ادامه می دهد و نقطه منفی در این فرایند نیست.
او با یادآوری به دستور کار روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: در چند سر فصل مهم این روابط بطور جدی پیگیری می شود. فرایند اجرایی موافقتنامه تجارت ترجیحی، ایجاد پنجره واحد گمرکی، اصلاح و توسعه پایانه مرزی بازرگان و گوربولاغ و دو بانده کردن ورود و خروج کامیونها از این مرز ، برگزاری متقابل نمایشگاهها و ایجاد شهرک های صنعتی بطور متقابل در ایران و ترکیه می باشد.
زادبوم در خصوص فرایند اجرایی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: روز پنجشنبه این هفته دومین کمیته موافقتنامه تجارت ترجیحی در آنکارا برگزار می شود که در این نشست دو طرف ضمن بررسی فرایند اجرایی موافقتنامه، موضوع اضافه کردن 15 تا 25 قلم از هر دو طرف به فهرست کالایی مشمول تجارت ترجیحی را مذاکره خواهند کرد.
در این نشست ها همچنین چالش های بازرگانان ایرانی در صادرات غیرنفتی کشورمان به ترکیه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کاستی بازرگانان کشورمان، عدم هدایت سازمان یافته بنگاههای کوچک و کم تجربه ایران در صدور کالا به ترکیه از سوی یک نهاد تخصصی و حمایت فنی نشدن این شرکتها، ضعف های تبلیغاتی، عدم عمل به موقع به تعهدات صادراتی داده شده و موردی بودن صادرات، مشکلات بسته بندی و حمل و نقل و نبود رویکرد تخصصی به امر صادرات و بروز نکردن اطلاعات جهانی بازرگانی عنوان شده است.
براساس داده های موسسه آمار دولتی ترکیه که هفته گذشته انتشار یافت، حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در 10 ماه سال 2015 میلادی با توجه به کاهش نرخ جهانی نفت و تاثیر آن در تجارت بین دو کشور با 26.77 درصد کاهش در مقایسه با بازه زمانی 10 ماهه سال گذشته، به 8 میلیارد و 221 میلیون و 976 هزار دلار رسید.
براساس همین داده ها در 10 ماهه نخست سال جاری میلادی صادرات ترکیه به ایران با 3.9 درصد افزایش از دو میلیارد و 875 میلیون و 542 هزار دلار به دو میلیارد و 986 میلیون و 964 هزار دلار و واردات این کشور از ایران با 37.3 درصد کاهش از 8 میلیارد و 352 میلیون و 685 هزار دلار به پنج میلیارد و 235 میلیون و 12 هزار دلار رسیده است تا حجم مبادلات دو کشور با افت 26.77 درصدی «برابر سه میلیارد و شش میلیون و 251 هزار دلار» به هشت میلیارد و شش میلیون و 251 هزار دلار برسد.
حجم تجارت 2 کشور در سال 2013 حدود 14 میلیارد و 575 میلیون و 728 هزار دلار بود که در سال 2014 با کاهشی به میزان 854 میلیون و 107 هزار دلار، به 13 میلیارد و 721 میلیون و 621 هزار دلار رسید. چنین دیده می شود که با احتساب دو ماه باقیمانده از سال، حجم تجارت دو کشور به حدود 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
در 10 ماهه نخست سال جاری سهم ایران در کل صادرات ترکیه 2.5 درصد و در کل واردات این کشور سه درصد محاسبه شده است.
هیات ایرانی روز پنجشنبه به ترکیه سفر کرده است.
به گفته زادبوم، هیات در نخستین روز از سفر به ترکیه از نمایشگاه بین المللی یوروپلاست در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تویاپ ترکیه بازدید کرد و بعداز روز کاری فشرده جمعه، امروز نیز برخی از کارخانجات در استانبول استانبول بازدید دارد.

منبع: ایرنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید