Performancing Metrics

در بلک فرایدی ۲۰۱۵ چه گذشت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 300458
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 13:29
در تقویم مسیحی، آخرین پنج‌شنبه‌ی ماه نوامبر تعطیل است و روز شکرگزاری نامیده شده. از آن‌جا که شنبه و یک‌شنبه هم به‌طور معمول در این تقویم، تعطیل هفتگی است، عموم شرکت‌ها جمعه‌ی میان دو تعطیلی را هم تخفیف می‌دهند.

اتاق خبر - این تعطیلات چهارروزه باعث شده مردم به‌طور سنتی بیشتر مایحتاج سال نوی خود را (یک ماه پیش از آغاز سال نوی مسیحی) در این فرصت تهیه کنند.

فروشندگان هم از این فرصت استفاده کرده و با تخفیف‌های خوب و وسوسه‌انگیز، مردم را به خرید هرچه بیشتر ترغیب می‌کنند. «بلک فرایدی» (‌Black Friday) اصطلاحی است که به جمعه‌ی فردای روز شکرگزاری اطلاق می‌شود و همواره یکی از پر تراکنش‌ترین مقاطع سال را رقم می‌زند. 

بلک فرایدی

بر اساس آمارهایی که تاکنون منتشر شده، مجموع تراکنش امسال نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ درصد کاهش داشته و از ۱۱٫۶ میلیارد به ۱۰٫۴ میلیارد دلار رسیده. از طرفی میانگین ارزش هر خرید هم در برابر ۱۲۹٫۳۷ دلار سال پیش، با اندک سقوطی ۱۲۷٫۸۴ دلار بود. اما این آمارهای مایوس‌کننده کل ماجرا نیست؛ تغییراتی در بلک فرایدی اتفاق افتاد که آن را به نقطه‌ی عطفی در تاریخ خرده‌فروشی بدل می‌کند.

امسال بیشتر خریداران ترجیح دادند به جای حضور در فروشگاه‌ها و بالا و پایین رفتن از غرفه‌های آن‌ها، در خانه بنشینند و از طریق اینترنت، صفحاتفروش آنلاین را بالا و پایین کنند. امسال با رشد زیاد نسبت به ۲۰۱۴، ۴٫۴۵ میلیارد دلار خرید آنلاین انجام شد.

ولی این، همه‌ی تغییر رخ داده نیست؛ آمارها نشان می‌دهند در بلک فرایدی ۲۰۱۵، ترافیک موبایل برای خرید، از دسکتاپ پیشی گرفته و ۵۷٫۲ درصد از کل ترافیک آنلاین را به خود اختصاص داده. این رقم در سال ۲۰۱۰، ۵٫۶ درصد بود.

بلک فرایدی

جالب‌تر این‌که در میان انواع دستگاه‌های موبایل، ۴۴٫۷ درصد از کل خریداران آنلاین ۲۰۱۵ ترجیح دادند با تلفن هوشمند خود خرید کنند. حتی از نظر متوسط ارزش هر سفارش هم دستگاه‌های موبایل قدرت‌نمایی کردند. این رقم برای گوشی، ۱۱۱٫۶۶ دلار، برای تبلت ۱۳۶٫۴۲ و برای دسکتاپ ۱۳۴٫۰۶ دلار بود. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، برای اولین بار متوسط ارزش هر سفارش ثبت‌شده در تبلت از دسکتاپ پیشی گرفت.

فروش آنلاین در بلک فرایدی

هرچند هنوز زرق و برق فروشگاه‌های فیزیکی و لذت گشت‌و‌گذار در آن‌ها آن‌قدر گیرا هست که اعلام شکست برای روش سنتی خرید درست نیست؛ با این حال نکته‌ی مهم این است که تجارت آنلاین جایگاه خود را در بازار، تا حد زیادی به‌دست آورده. با ساده‌تر شدن فرآیند خرید، اقبال عمومی به شیوه‌ی خرید آنلاین روز به روز بیشتر می‌شود.

لااقل تا چند دهه‌ی آینده قرار نیست فروشگاه‌های فیزیکی حذف شوند؛ یا شاید هم هیچ‌وقت چنین اتفاقی نیفتد. اما این بلک فرایدی یک برنده داشت و آن هم خرده‌فروشی‌های آنلاینی مثل آمازون بودند که بیشترین سهم از خرید‌های این روز را از آن خود کردند.

به نظر شما تمایل مردم به خرید اینترنتی نهایتا به تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی منجر می‌شود؟

منبع: مجله دیجی کالا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید