Performancing Metrics

عربستان یک تهدید مستقیم و جدی علیه منافع و ارزش های انگلیس است | اتاق خبر
کد خبر: 300480
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 13:38
گاردین:
روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به استقبال ریاض از پیوستن لندن به حملات هوایی در سوریه نوشت: عربستان درعین حال که یک هم پیمان ارزشمند برای انگلیس است، اما همزمان یک تهدید مستقیم و جدی علیه منافع و ارزش های این کشور نیز شمرده می شود.

به گزارش اتاق خبر، گاردین در این گزارش نوشت: تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف علیه گروه داعش و مشارکت در بمباران سوریه با استقبال شرکای منطقه ای این ائتلاف به خصوص حاکمان غیر منتخب عربستان سعودی روبرو شده است. اما این هم پیمانی با یکی از مستبدترین، غیر دمکراتیک ترین و غیرقابل قبول ترین رژیم های جهان باوجود سابقه طولانی روابط دوجانبه دو کشور، الزاماً با استقبال انگلیسی ها مواجه نمی شود.
گاردین افزود: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در ماه اکتبر گذشته، در مصاحبه با کانال چهار انگلیس، تمایل خود را بر تقویت روابط با عربستان اعلام کرد و در مورد علت تمایل گفت: ' علت آن است که ما اطلاعات مهمی از آنها دریافت می کنیم و این اطلاعات امنیتی به ما کمک می کنند که امنیت خود را حفظ کنیم. علت، امنیت ملی خود ما است. اطلاعاتی که عربستان در اختیار ما قرارداد باعث شد که بتوانیم عملیات بمب گذاری را در خاک انگلیس خنثی کنیم.'
این روزنامه نوشت: بااین حال این استدلال قوی هم وجود دارد که عربستان سعودی درعین حال که یک هم پیمان ارزشمند برای انگلیس است همزمان یک تهدید مستقیم و جدی علیه منافع و ارزش های انگلیس هم است. برای مثال نقش ریاض در سوریه نگران کننده است.
گاردین افزود: عربستان سعودی سال گذشته میلادی بعد از پیوستن به ائتلاف ضد داعش که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا آن را ایجاد کرد، توجه نظامی خود را به جای دیگری متمرکز کرد. جنگنده های سعودی مدت هاست که نه علیه گروه داعش در عراق و یا سوریه، بلکه در حال جنگی مخرب و پرهزینه با شبه نظامیان یمنی هستند.
این روزنامه نوشت: ادعای متعددی مطرح می شوند مبنی بر این که حکومت سعودی در طول سالیان طولانی چشمانش را بر اقدام شهروندان ثروتمند خود برای تامین منابع مالی گروه داعش بسته بوده است. همچنین سعودی ها گروه های مسلح سنّی را در سوریه، عراق و مناطق دیگر مسلح می کنند اما ریاض این ادعاها را رد کرده است.
گاردین افزود: در نشست هفته گذشته مجلس عوام انگلیس برای بررسی طرح دیوید کامرون مبنی بر مشارکت انگلیس در حملات هوایی در سوریه، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر گفت: ما از دیوید کامرون درخواست می کنیم که به شکل جدی تری به منابع مالی و تسلیحاتی گروه داعش توجه کند. و باید به این سؤال پاسخ داده شود که چه کسانی منابع مالی و تسلیحات موردنیاز گروه داعش را تامین می کنند؟
گاردین افزود: لرد 'اشدون' رهبر سابق حزب لیبرال دمکرات هم در نشست مجلس عوام گفت که شکست تلاش ها مبنی بر اعمال فشار بر کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه بر عربستان سعودی و قطر برای متوقف کردن کمک های مالی به سلفی ها و وهابی ها و مخالفت دولت انگلیس با انجام تحقیقات بیشتر در خصوص منابع مالی نیروهای افراط گرا، من را نگران می کند.
این روزنامه اضافه کرد: اشدون همچنین گفت که احتمال وجود روابط نزدیک میان حزب محافظه کار انگلیس و برخی رهبران و شخصیت های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وی را نگران کرده است.
گاردین افزود: ' محمد بن نواف بن عبدالعزیز' سفیر عربستان سعودی در لندن در واکنش به اظهارات جرمی کوربین و لُرد اشدون، آنها را به تحریف واقعیات متهم کرد و گفت چنین اتهاماتی به طور روزانه علیه ریاض مطرح می شوند. طرح این اتهامات به نفع هیچ کس به جز افراطیون نیست.
این روزنامه اضافه کرد: با نگاهی وسیع تر، متوجه می شویم که عربستان سعودی با ایران در حال جنگ قدرت در منطقه است و این مساله در مقایسه با شکست داعش، برای عربستان اولویت بزرگ تری محسوب می شود.
گاردین نوشت : عربستان سعودی حتی با همپیمانی نامقدس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل با توافق هسته ای وین که با ایران امضا شده بود، مخالفت کرد، توافقی که هدف آن بازگرداندن ایران به جامعه جهانی است.
این روزنامه با بیان اینکه عربستان سعودی در نقض حقوق انسانی شیعیان بحرین نقش دارد، تصریح کرد: حملات عربستان در یمن که تحت نظارت وزیر دفاع این کشور صورت می گیرد، تاکنون به کشته شدن افراد غیرنظامی زیادی در این کشور منجر شده و این اقدامات عربستان هیچ دستاورد قابل قبولی به جز حمایت از القاعده و گروه داعش نداشته است.
این روزنامه نوشت: آژانس اطلاعات خارجی آلمان در هفته گذشته و همزمان با ورود این کشور به بحران سوریه، هشدار داد که سیاست های عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه، این منطقه را بی ثبات می کنند.
گاردین افزود: بخش اطلاعاتی آلمان عنوان داشت که رهبری عربستان دیگر باور خود را به رهبران آمریکا در واشنگتن از دست داده است. در ارزیابی آژانس اطلاعات خارجی آلمان همچنین گفته شده بود شاهزاده محمد بن سلمان برای سرنگونی پدرش از سلطنت عربستان تلاش و برنامه ریزی می کند.
این روزنامه اضافه کرد: این مسایل نشان می دهند که نمی توان عربستان سعودی را به عنوان یک قدرت طرفدار غرب در منطقه ناآرام خاورمیانه و عامل تقویت ثبات و امنیت در این منطقه، معرفی کرد.
گاردین نوشت: طرح این مسائل درخصوص عربستان سعودی باعث شده است که برخی از قراردادهای تسلیحاتی میان این کشور و انگلیس، توافقات در خصوص انرژی و توافق قضایی میان دو کشور نهایی نشوند. مسائلی مانند فساد و دریافت رشوه و تصمیم برای گردن زدن 50 متهم به اقدامات تروریستی در عربستان که اکثر آنها جوانان شیعه هستند با ارزش های انگلیس و منافع و امنیت آن در تضاد هستند.
این روزنامه اضافه کرد: این امیدواری وجود داشت که قدرت رسیدن شاه سلمان در عربستان منجر به انجام اصلاحاتی در این کشور می شد اما در سال 2015 میلادی در عربستان ،در مقایسه با 20 سال گذشته شاهد بیشترین تعداد اعدام ها بودیم. تاکنون 150 نفر در عربستان در سال جاری اعدام شده اند. یک وبلاگ نویس عربستانی بنام «رائف بداوی» به یک هزار ضربه شلاق و ده سال زندان محکوم شده و «اشرف فیاض» شاعر شناخته شده فلسطینی در عربستان به اتهام جرم مشابهی به مرگ محکوم شده است. همزمان موارد دیگری از نقض حقوق بشر مانند شکنجه زندانیان و تبعیض جنسی براساس قانون اساسی عربستان در این کشور همچنان ادامه دارد.
گاردین نوشت : این مسایل غیرقابل قبول است و این سوؤال را بار دیگر مطرح می کند که انگلیس به علت هم پیمانی با عربستان چه هزینه هایی سنگینی را خواهد پرداخت؟

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید