Performancing Metrics

افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 300542
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 12:43
یک مقام مسئول با اشاره به افزایش حجم صادرات سالانه گاز ایران به ترکیه گفت: سال گذشته بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز توسط ایران به این کشور همسایه صادر شده است.
یک مقام مسئول با اشاره به افزایش حجم صادرات سالانه گاز ایران به ترکیه گفت: سال گذشته بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز توسط ایران به این کشور همسایه صادر شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، صادق اکبرپور در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: ایران بر اساس قراردادی ۲۵ ساله تا سال ۲۰۲۶ میلادی متعهد به تامین و صادرات روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه است.

رئیس پایانه صادرات گاز ایران به ترکیه با اشاره به بهره برداری از یک تاسیسات جدید تقویت فشار گاز در تبریز بیان کرد: با بهره برداری از تاسیسات جدید الکتروکمپرسور تبریز در سال جاری ظرفیت انتقال گاز طبیعی ایران به ترکیه با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در طول ۵ سال اخیر تاکنون حجم صادرات سالانه گاز طبیعی ایران به ترکیه با افزایش روبرو شده است، بیان کرد: بر این اساس در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز توسط ایران به ترکیه صادر شده و حجم صادرات گاز ایران به این کشور همسایه در طول سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ میلادی هم حدود ۹ میلیارد متر مکعب در سال بوده است.

اکبرپور با بیان اینکه هم اکنون به منظور انتقال گازهای ترش میدان مشترک پارس جنوبی به ترکیه باید بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خط لوله احداث شود و ۱۷ تاسیسات تقویت فشار گاز در مسیر این خط لوله راه اندازی شود، تاکید کرد: ایران خود را ملزم به تامین گاز مورد نیاز ترکیه بر اساس قرارداد مشترک می داند و از این رو امکان صادرات سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به این کشور همسایه وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور مدیران شرکت بوتاش ترکیه در پایانه گاز صادرات ایران این کشور همسایه تاکید کرد: با حضور کارشناسان این شرکت ترکی کمیت و کیفیت گاز صادراتی ایران به ترکیه مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس پایانه صادرات گاز ایران به ترکیه با اعلام اینکه در شرایط فعلی حدود ۳۰ درصد گاز مورد نیاز این کشور توسط ایران تامین می شود، تاکید کرد: هم اکنون ظرفیتی به منظور انتقال روزانه تا سقف ۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه با بهره برداری از تاسیسات الکتروکمپرسور تبریز ظرفیت و پایداری انتقال گاز ایران به ترکیه با افزایش قابل توجهی روبرو شده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هیچ گونه مشکل فنی و عملیاتی به منظور تامین پایدار گاز ترکیه توسط ایران وجود ندارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید