Performancing Metrics

ایران و چین بر گسترش همکاری ها در حوزه انرژی تاکید کردند | اتاق خبر
کد خبر: 300575
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 14:19
در دیدار «خاجی» و مقام ارشد انرژی چین
در دیدار «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در پکن با «جانگ یو چینگ» معاون سازمان ملی انرژی چین، همکاری های دو کشور در حوزه انرژی مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

در دیدار «علی اصغر خاجی» سفیر ایران در پکن با «جانگ یو چینگ» معاون سازمان ملی انرژی چین، همکاری های دو کشور در حوزه انرژی مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

در این دیدار که در محل سازمان ملی انرژی چین در پکن صورت گرفت، طرفین علاوه بر گسترش همکاریها در آینده، چگونگی تعمیق تعاملات نفتی را بررسی کردند.
«خاجی» در این دیدار ضمن مرور مناسبات دو کشور در حوزه انرژی، به بررسی روابط آتی ایران و چین در این زمینه پرداخت و تاکید کرد که روابط خوب دو کشور به طور حتم می تواند سطح همکاریها را بیش از پیش توسعه دهد.
سفیر کشورمان در چین یادآور شد ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان و چین در جایگاه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا، می توانند همکاریهای راهبردی را در زمینه انرژی داشته باشند.
وی یادآور شد که همکاری در بخشهای بالادستی و پایین دستی صنایع نفت و گاز با توجه به نیاز روز به افزایش چین به این حامل های انرژی می تواند در دستور کار دو کشور قرار بگیرد.
«جانگ یو چینگ» نیز در سخنانی به فرصت های سرمایه گذاری در کشورمان اشاره و بر ضرورت عمق بخشیدن به مناسبات میان ایران و چین در این حوزه تاکید کرد.
وی همچنین از توافق وین و اجرای «برجام» ابراز خرسندی کرد و یادآور شد که این شرایط می تواند همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف بویژه انرژی را بیشتر از قبل افزایش دهد.
پیش از این یک رسانه سراسری در چین پیش بینی کرده بود که با توجه به تقویت فعالیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بعد از امضای توافقنامه وین و فراهم آمدن شرایط مناسب برای اجرای «برجام»، پکن در سال 2016 واردات نفت خود را از ایران به میزبان 50 درصد افزایش دهد.
اشاره این رسانه چینی به تمایل شدید چین به خرید نفت از ایران در حالی مطرح می شود که به گواه آمارهای رسمی اداره کل گمرک این کشور، میزان خریدهای روزانه نفتی پکن از ایران نزدیک به 575 هزار بشکه بوده است.
با اعلام اجرای «برجام» از سوی نمایندگان ایران و 1+5 و صدور فرمان لغو تحریم ها علیه ایران از سوی اروپا و آمریکا به طور حتم آینده این همکاری گسترش خواهد یافت و مشتریان انرژی ایران با اشتیاق بیشتری وارد میدان رقابت با دیگر کشورها خواهند شد.
این موضوع حتی باعث شده بسیاری از کارشناسان به صراحت اعلام کنند که وارد کنندگان نفت دنیا بخصوص آسیایی ها در ماه های آینده نفت بیشتری از ایران خریداری خواهند کرد بویژه آنکه اکثر کشورها قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم ها و توافق هسته ای را همواره کننده راه همکاری گسترده تر انرژی با ایران دانسته اند.

منبع: ایرنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید