Performancing Metrics

بانک مرکزی بالاخره صدای تولیدکنندگان لوازم خانگی را درآورد | اتاق خبر
کد خبر: 300578
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 14:17
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران:
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه بانک مرکزی بدون توافق تولیدکنندگان، اقساط طرح کارت اعتباری را به 18 ماه رساند، تاکید کرد که سیاست‌ کاسب‌کارانه بانک مرکزی کمکی به خروج از رکود نمی‌کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه بانک مرکزی بدون توافق تولیدکنندگان، اقساط طرح کارت اعتباری را به 18 ماه رساند، تاکید کرد که سیاست‌ کاسب‌کارانه بانک مرکزی کمکی به خروج از رکود نمی‌کند.

حمیدرضا غزنوی با اشاره به آخرین نشست مشترک بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره طرح کارت اعتباری خرید کالا اظهار کرد: براساس توافقی که انجام شد قرار بود تولیدکنندگان از مبلغ فروش کالای خود پنج درصد را برای حمایت از منافع بانک پرداخت کنند، اما این در شرایطی بود که براساس این توافق این تسهیلات در اقساط 24 ماهه به مصرف‌کننده داده می‌شد، در حالی که بانک مرکزی بدون توافق با تولیدکننده مدتی بعد تعداد اقساط را 18 ماه اعلام کرد که این خلاف توافق بود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید بدون توافق با تولیدکننده از سهم خود در این تسهیلات کم می‌کرد، گفت: اگر بنا به این باشد که تولیدکننده براساس انصاف و عدالت پیگیر مطالبات خود باشد، بانک مرکزی باید جوابگوی این موضوع باشد اما اگر تولیدکنندگان چیزی نمی‌گویند برای این است که کار زودتر راه بیفتد.

 غزنوی با اشاره به گذشت بیش از 50 روز از اولین اعلام دولت برای اجرای طرح کارت اعتباری ادامه داد: از همان ابتدا جزئیات طرح اعلام شد و مردم بیش از 50 روز است که در بلاتکلیفی قرار دارند. از سوی دیگر از بین بیش از 70 تولیدکننده لوازم خانگی پنج تولیدکننده بیش از 1000 میلیارد تومان جنس دپو شده در انبار دارند و به دلیل کمبود منابع مالی، قطعات وارد شده آنها در گمرک مانده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی دائم می‌گوید طرح در حال بررسی است، اظهار کرد: اگر بانک مرکزی تبعات افزایش زمان بین اعلام و اجرایی کردن یک طرح و تاثیراتی که این موضوع بر اقتصاد می‌گذارد را می‌فهمید، قطعا اینگونه رفتار نمی‌کرد.

به گفته دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، سیاست کاسب‌کارانه بانک مرکزی کمکی به رشد تولید و خروج از رکود نخواهد کرد و اگر بانک کوچکترین خللی در تصمیمات قبلی ایجاد کند یا بخواهد طرح را به بهانه جلوگیری از آثار تورمی با شرایط دیگری اجرا کند قطعاً این طرح مثل طرح‌های قبلی شکست خواهد خورد.

غزنوی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار و سایر نهادهای بالادستی برای اجرای این طرح گفت: بانک مرکزی اجازه تخلف در این موضوع را ندارد و اگر قرار بود طرح به‌گونه‌ای دیگر اجرا شود باید از ابتدا اعلام می‌شد، بنابراین بانک مرکزی نباید به دنبال فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از نیاز مردم و مشارکت تولیدکنندگان باشد.

وی همچنین با انتقاد از عدم اجرای طرح تسهیلات خرید دین برای لوازم خانگی اظهار کرد: بسیاری از تولیدکنندگان اجناس خود را به طور اقساطی و چکی و به صورت عمده به فروشندگان واگذار می‌کنند و در زمان اعلام طرح دولت برای خروج از رکود، طرح تسهیلات خرید دین برای انواع کالاهای بادوام اعلام شد، در صورتی که این موضوع را برای لوازم خانگی در نظر نگرفته‌اند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: تقاضای ما از وزارت صمت و بانک مرکزی این است که طرح تسهیلات خرید دین را نیز برای تولیدکنندگان لوازم خانگی اجرا کند.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید