Performancing Metrics

تصویب قطعنامه پيشنهادي ايران درباره پيگيري خلع سلاحهاي هسته اي در مجمع عمومي سازمان ملل | اتاق خبر
کد خبر: 300802
تاریخ انتشار: 17 آذر 1394 - 08:40
قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره پیگیری تعهدات قدرتهای اتمی جهان برای خلع سلاح هسته ای در نشست علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز دوشنبه خود بررسی قطعنامه های مصوب کمیته اول با موضوع صلح و امنیت بین المللی را در دستور کار داشت.
در این نشست پنجاه و هفت قطعنامه در موضوعات مختلف امنیت بین المللی با تاکید بر موضوعات خلع سلاح و به ویژه خلع سلاح هسته ای در دو سطح جهانی و منطقه ای مطرح و تصویب شد.
جمهوری اسلامی ایران نیز قطعنامه ای را بر مبنای مصوبات سه کنفرانس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در سال های 1995، 2000 و 2010 میلادی تنظیم و پیگیری تعهدات دارندگان سلاح اتمی برای خلع سلاح را خواستار شده بود.
این قطعنامه غیرالزام آور که با 121 رای موافق، 48 مخالف و 12 ممتنع تصویب شد، اقدام عملی همه کشورهای مجهز به سلاح هسته ای را در راستای خلع سلاحهای هستهای برای ترویج ثبات بین المللی و و امنیت بی نقص برای همه خواستار شده است.
قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین تلاشهای یکجانبه بیشتر از طرف کشورهای مجهز به سلاح هستهای را برای کاهش زرادخانه های هستهای خود خواستار است.
در یکی از بندهای این قطعنامه آمده است: کشورهای جهان طبق تعهدات داوطلبانه جهت اعتمادسازی برای حمایت از پیشرفت بیشتر در خلع سلاحهای هسته ای، شفافیت هرچه بیشتر کشورهای دارای سلاحهای هسته ای را درباره قابلیتهای سلاحهای هستهای خود و اجرای توافقات بین المللی خواستارند.
از دیگر محورهای اصلی این قطعنامه میتوان به کاهش بیشتر سلاحهای هسته ای غیر راهبردی، پایبندی به اقدامات مورد توافق برای کاهش بیشتر وضعیت عملیاتی سیستمهای سلاحهای هسته ای و درخواست مشارکت از همه کشورهای دارای سلاحهای هسته ای در روند نابودی کامل سلاحهای هسته ای خود اشاره کرد.
اکثریت یکصد و بیست کشور عضو جنبش عدم تعهد از این قطعنامه حمایت کردند اما آمریکا، اسرائیل، کانادا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان از جمله کشورهای مخالف با این قطعنامه بودند.
چین، کره، ژاپن، هند و ایتالیا نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.
نکته قابل توجه در روند تصویب قطعنامه های این نشست علنی مجمع عمومی، مخالفت رژیم صهیونیستی با اکثر این قطعنامه ها با رای منفی و در برخی موارد با رای ممتنع بود.
سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل بعد از تصویب قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: این قطعنامه بر اساس تعهدات مندرج در اسناد بازنگری، عملی کردن تعهدات پذیرفته شده از سوی کشورهای هستهای در زمینه خلع سلاح را درخواست کرده است.
غلامحسین دهقانی گفت: در ماده ششم معاهده منع اشاعه سلاحهای هستهای تصریح شده که این کشورها موظفند مذاکرات برای آغاز خلع سلاح را آغاز کنند و از این کشورها خواسته شده است که اقدامات گام به گام برای غیرفعال کردن سلاحهای هسته ای، سپس امحای آن را عملی کنند که متاسفانه تاکنون هیچ گام موثر و یا جدی در این راستا برداشته نشده است.
وی افزود: به همین دلیل جامعه جهانی روز به روز فشار خود را بر کشورهای هسته ای بیشتر می کند و امسال شاهد تعداد زیادی قطعنامه در این زمینه بودیم که تصویب شد، ولی متاسفانه با مخالفت کشورهای هسته ای همراه بود.
معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل همچنین گفت: این قطعنامه های پیشنهادی هر دو سال یکبار درباره ضرورت اجرای تعهدات کشورهای هستهای به تعهدات خود طبق کنفرانسهای بازنگری مطرح میشود که برغم مخالفت کشورهای هسته ای و کشورهای تحت حمایت آنها مانند رژیم صهیونیستی، در نشست مجمع عمومی به تصویب کشورهای جهان رسید.
وی در پاسخ سئوالی درباره دلیل سکوت و عدم اعمال فشار قدرتهای اتمی جهان به رژیم صهیونیستی درباره لزوم خلع سلاح اتمی این رژیم گفت: درباره قطعنامه هایی که مربوط به ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای به ویژه در خاورمیانه و یا مربوط به خلع سلاحهای هسته ای میشود، شاهد آن هستیم که همچنان روند مخالفت کشورهای هسته ای و رژیم صهیونیستی با این قطعنامه ها ادامه دارد.
دهقانی با اشاره به تاکید جامعه بین المللی بر خلع سلاح هسته ای گفت: جامعه جهانی بر خلع سلاح هستهای و اجرای تعهدات کشورهای هسته ای تاکید دارد و روند کنونی حاکی از این است که آرام آرام در کمیته اول مجمع عمومی و دیگر مجامع، کشورهای هسته ای و رژیم صهیونیستی که دارای سلاحهای هسته ای است با مخالفت با همه قطعنامه های خلع سلاح به سمت انزوا خواهند رفت و قطعاً روز به روز در شرایط بدتری قرار خواهند گرفت.
معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پایان تاکید کرد: قطعاً روند به طرف بیشتر تحت فشار قرار گرفتن کشورهای هسته ای به ویژه رژیم صهیونیستی به عنوان متحد این کشورها در منطقه خاورمیانه است ولی متاسفانه درباره ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه، کشورهای هسته ای نه تنها فشاری بر رژیم صهیونیستی نمی آورند بلکه همچنان سیاست دفاع از آن را ادامه میدهند هرچند این روند به نظر نمیرسد به شکل کنونی بتواند به مدت طولانی ادامه پیدا کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید