Performancing Metrics

ریاض امروز میزبان 100 مخالف سوری است | اتاق خبر
کد خبر: 300860
تاریخ انتشار: 17 آذر 1394 - 11:50
در میان فشارهای ترکیه و نبود کردهای سوریه؛
عربستان امروز (سه‌شنبه) میزبان کنفرانسی با حضور طیف‌هایی از مخالفان سوری با هدف تشکیل هیات یکپارچه‌ای از آنها برای مذاکره با تیم مسئولان سوری است.

به گزارش اتاق خبر، به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، در این کنفرانس در ریاض حدود 100 شخصیت از ائتلاف مخالفان سوریه، هیات هماهنگی مخالفان و جریان‌ها و شخصیت‌های مخالف شرکت کننده در کنفرانس قاهره یعنی به طور کلی مخالفان خارجی و داخلی سوریه شرکت خواهند داشت.

 

در این نشست نمایندگانی از گروه‌های مسلح که نام "میانه رو" روی آن گذاشته شده همچون "جبهه جنوبی" و "جیش الاسلام" به رهبری زعران علوش حضور دارند.

جیش الاسلام مورد حمایت عربستان از برجسته‌ترین گروه‌های مخالف مسلح در حومه دمشق و بالاخص غوطه شرقی است که بسیار شهروندان دمشق را با خمپاره‌ها هدف قرار داده است.

اسلام علوش، سخنگوی جیش الاسلام اعلام کرد که این گروه یک هیات متشکل از دو عضو در "دفتر سیاسی" را به این نشست می‌فرستد که این دو شخص محمد علوش و محمد بیرقدار هستند. زهران علوش، سرکرده جیش الاسلام نیز اعلام کرد که از حضور در نشست ریاض معذور است.

همچنین گروه تندرو "احرار الشام" مورد حمایت ترکیه در این نشست حضور دارد. این در حالی است که طبق گزارش‌های خبری به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه) اجازه مشارکت در این نشست داده نشده است.

 پیشتر عربستان تعداد مخالفان سوری برای حضور در این کنفرانس را از 65 تن به 100 تن افزایش داد و هیات هماهنگی (مخالفان داخلی) برای حضور 11 نماینده دعوت نامه دریافت کرده است.

قرار است در ریاض سند مشترکی پیرامون دیدگاه مخالفان نسبت به مرحله انتقالی تصویب شود و هر شرکت کننده یک حق رای دارد نه اینکه هر فراکسیونی یک حق رای داشته باشد. تعداد نمایندگان ائتلاف مخالفان سوریه و طرف‌های نزدیک به آن در این نشست بیشترند. چرا که تعداد آن‌ها به 27 تن رسیده است چون وزارت خارجه عربستان سعودی از اعضا و رهبران پیشین ائتلاف مخالفان از جمله معاذ خطیب و احمد جربا، دو رئیس پیشین ائتلاف مخالفان و برهان غلیون، رئیس سابق "شورای ملی سوریه و همچنین میشل کیلو از شخصیت‌های مخالف نیز دعوت کرده است.

 پیشتر وزارت خارجه روسیه فهرست جدیدی از مخالفان مورد قبول خود را به واشنگتن فرستاد و تعداد آن‌ها را از 38 نامزد به 43 نامزد افزایش داد. وزارت خارجه روسیه نام خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه را از افراد مورد تایید خود حذف کرد. این اقدام در پی تنش میان روسیه و ترکیه در پی سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه صورت گرفت.

 کردها در این نشست حضوری ندارند. چرا که عربستان از هیچ یک از کردها برای حضور در این کنفرانس دعوت نکرده است و محافل مخالف می‌گویند که مخالفت با حضور کردها از سوی آنکارا بوده است.

 

در همین حال هیات "هماهنگی خودمختار" کردها در مناطق "الجزیره، کوبانی و عفرین" اعلام کرده است که به تصمیمات صادره از کنفرانس ریاض اهمیت نمی‌دهد و هیچ کس نمی‌تواند تصمیم خود را بر آنها تحمیل کند.

 

هماهنگی خودمختار کردها اعلام کرده است که عدم دعوت از آن برای حضور در کنفرانس ریاض به دلیل "دخالت‌های خارجی" صورت گرفته تا آن چه که با سیاست آن کشورها همخوانی دارد، تحمیل شود. به همین دلیل اجازه طرف‌های تاثیرگذار داده نشد و به این ترتیب این کنفرانس آرمان‌ها و آرزوهای مردم سوریه با اقشار و طیف‌های مختلف آن‌ را محقق نخواهد ساخت. کنفرانسی با این تعاریف تنها توطئه‌ای علیه اراده مردم سوریه خواهد بود.

 

حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه نیز هیچ دعوت نامه‌ای را برای حضور در کنفرانس ریاض دریافت نکرده است و این به دلیل آن است که ائتلاف مخالفان با مشارکت این حزب یا مشارکت یگان‌های حمایت مردمی، شاخه نظامی حزب اتحاد مخالفان در مذاکرات ریاض مخالفت کرده است.

 

منبع:ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید