Performancing Metrics

عوارض زياد نشستن و راههاي پيشگيري از آن | اتاق خبر
کد خبر: 301094
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 09:20
نشستن زياد موجب اُفت چشمگيري در توليد آنزيم‌هاي چربي‌سوز و کالري‌سوز مي شود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از خبر گذاری آریا،نشستن زياد موجب اُفت چشمگيري در توليد آنزيم‌هاي چربي‌سوز و کالري‌سوز مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا،احتمالا تا همين چندي پيش، صندلي دفتر کارتان را وسيله‌ي بي‌ضرر قلمداد مي‌نموديد. اما بعد، اين عناوين در همه جا به گوش شما مي‌رسيد که:
- نشستن، سبکي از سيگار کشيدن جديد است!
- بيماري نشستن رو به افزايش است!
- نشستن را متوقف کنيد، پيش از اينکه شما را به کشتن دهد!
همه‌ي اين موارد به اين واقعيت اشاره دارد که صندلي‌هاي اداري به‌هيچ وجه بي‌ضرر نيستد
خطرات زياد نشستن
کارشناسان برجسته بر اين باورند که نشستن مي‌تواند مانند سيگار کشيدن موجب تاثيرات منفي بر سلامت افراد باشند، البته اگر تاثيرات منفي آن از سيگار بيشتر نباشد. مطالعات حاکي از آن است که نشستن به مدت طولاني خطر ابتلا به ديابت، حملات قلبي عروقي و يا ابتلا به انواع خاصي از سرطان را افزايش مي‌دهد.


در يک مطالعه‌ي 14 ساله بر روي 185000 شرکت کننده که نتايج آن در مجله‌ي بيماري‌هاي همه‌گير در امريکا منتشر شد، نشان داد که زمان نشستن مستقيما با مرگ‌ومير در ارتباط است. شايد شگفت انگيزترين نکته اين باشد که اين نتيجه فارغ از ميزان فعاليت بدني شرکت‌کنندگان بوده و کاملا تائيد شده است. خطرات نشستن به اندازه کافي روشن است، در مجله‌ي پزشکي استراليا مقاله‌ايي به چاپ رسيد مبني بر اينکه نشستن طولاني مدت پشت ميز مي‌تواند “خطرناک” باشد، همين امر پزشکان و کارفرمايان را ترغيب نمود تا جايگزين‌هايي را تجويز يا درنظر بگيرند.
نشستن، به ويژه نشستن روي صندلي، بهاي سنگيني بر سلامت تحميل مي‌کند، زيرا اساسا عملکرد بدن را مختل مي‌کند. هنگامي که در صندلي فرو مي‌رويد، عضلات رها مي‌شوند، مفاصل ران سفت شده و ستون فقرات تقريبا خشک مي‌شوند. در وضعيت نشسته جريان خون کند مي‌شود، که بر فعاليت مغز و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي تاثير گذار است و حتي خطر لخته شدن خون را افزايش مي‌دهد. صندلي شما همچنين مي‌تواند موجب اُفت چشمگيري در توليد آنزيم‌هاي چربي‌سوز و کالري‌سوز باشد.
واقعيت اين است که ما براي نشستن‌هاي طولاني بر روي صندلي در طي روز طراحي نشده‌ايم. ما براي راست قامت ماندن و فعاليت تکامل يافته‌ايم. هنگامي که از روي صندلي بلند مي‌شويم، زنگ بيدارباش بدن به صدا در مي‌آيد. ايستادن عضلات بيشتري را درگير مي‌کند، خون را به جريان مي‌اندازد و شما را هوشيارتر و باانرژي‌تر مي‌کند. مفاصل ران را بازتر مي‌کند و به ستون فقرات اجازه مي‌دهد تا آزادانه پيچ بخورند.
خطرات زياد نشستن,نشستن,عوارض زياد نشستن
ايستادن در حين انجام کارها حصار نشستن‌هاي طولاني در طي روز را مي‌شکند
راهکارهايي براي کمتر نشستن
با اين حال پادزهر نشستن‌ در طول روز، ايستادن در تمام روز نيست. بدن ما بهترين واکنش را زماني از خود نشان مي‌دهد که از آن به‌شيوه‌هاي مختلف بهره ببريم، از جمله پياده‌روي کردن، ايستادن، خم شدن و حتي اسکوات رفتن. جايگزين نمودن روش‌هايي براي تغيير موقعيتتان، فرهنگ صندلي محور را به چالش مي‌کشد. چند روش خلاقانه براي کاهش زمان نشستن که همواره مي‌توان امتحان نمود عبارتند از:
1- يکي از وعده‌ها‌ي غذايي خود در روز را ايستاده‌ ميل کنيد. نشستن در حين غذا، موجب مي‌شود تا زمان کلي نشستن شما افزايش يابد. حتي‌الامکان صبحانه را روي کانتر آشپزخانه بخوريد، يا ناهار را در مکان‌هايي با ميزهاي بلند ميل کنيد. ايستادن در حين غذا خوردن ابدا بدان معنا نيست که مجبوريد سريع‌تر غذا بخوريد و يا غذاهاي نامرغوب بخوريد. کيفيت و نحوه‌ي غذا خوردن مي‌تواند کاملا مشابه نشستن بر روي صندلي باشد.
2- هر شب صندلي خود را به سمت ميزتان هل دهيد. صبح روز بعد، وضعيت غير معمول صندلي يادآوري مي‌کند تا کمي بيشتر روي پاهاي خود بايستيد. سعي کنيد کاري ايستاده را براي صبح برنامه‌ريزي کرده يا پياده‌روي نمائيد. روز خود را ايستاده شروع نمائيد، تا بدنتان بيدار شود و در تمام روز فعال بماند.
3- 15 دقيقه روي زمين بنشينيد. در فرهنگ گره‌خورده‌ي ما با صندلي، بزرگسالان زمان زيادي براي نشستن روي زمين صرف نمي‌کنند. در نتيجه، بخشي از تحرک خود را از دست مي‌دهند. با 15 دقيقه نشستن روي زمين مي‌توان آن تحرک را دوباره بدست آورد. چنانچه فرزند داريد، آن‌ها نيز عاشق پيوستن به شما بر روي زمين و خواندن يک داستان يا بازي کردن، خواهند شد. روي زمين بنشينيد و بخش اول برنامه‌ي تلويزيوني موردعلاقه خود را تماشا کنيد يا کتابي بخوانيد.
4- برخي از کارهايتان را ايستاده انجام دهيد. به عنوان مثال صحبت کردن با تلفن، مرور مدارک يا چک کردن فيس‌بوک. کارتان هر آنچه که هست، به آن تنوع ببخشيد. ايستادن در حين انجام کارها حصار نشستن‌هاي طولاني در طي روز را مي‌شکند.

با همين توصيه‌هاي کوچک، در مسير روزي با نشستن‌هاي کمتر و حرکت‌هاي متنوع‌تر گام برداريد. به صندلي‌هاي زندگي خود استراحتي دهيد و ببنيد در طول روز چقدر احساس بهتري خواهيد داشت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید