Performancing Metrics

وام ده میلیونی خرید کالا باعث ایجاد رانت می شود | اتاق خبر
کد خبر: 301102
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 11:06
الله وردی دهقانی در گفت و گو با اتاق خبر
الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانای در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد طرح پرداخت وام ده میلیونی خرید لوازم خانگی و تاثیر این طرح بر خروج بازار از رکود، این طرح را در صورت نبود مدیریت صحیح باعث به وجود آمدن رانت در اقتصاد کشور دانست

الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانای در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد طرح پرداخت وام ده میلیونی خرید لوازم خانگی و تاثیر این طرح بر خروج بازار از رکود، این طرح را در صورت نبود مدیریت صحیح باعث به وجود آمدن رانت در اقتصاد کشور دانست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اتاق خبر این طرح را محرکی برای برای اقتصاد کشور دانست وگفت: این طرح به نظر طرح خوبی است. از این لحاظ که می تواند کمکی برای قشر ضعیف جامعه باشد اما در صورتی که این طرح به درستی مدیریت نشود می تواند منجر به ایجاد رانت شود.

دهقانی دلیل به وجود آمدن رانت تعیین چند برند خاص دانست و اضافه کرد:در حالی که تولید کنندگان این محصولات از تنوع زیادی برخوردار هستند نباید این طرح به چند برند و فروشگاه خاص محدود شود و ایجاد انحصار کند. این طرح در صورت اجرای صحیح می تواند علاوه بر تحریک بازار باعث رونق تولید این محصولات شود. اما در صورتی که طرح اجرای نادرستی داشته باشد باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم در جامعه خواهد شد.

اجازه خرید کالاهای خارجی در این طرح به ضرر تولید کنندگان است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد اجازه خرید کالاهای خارجی در طرح وام خرید کالا با این اقدام مخالفت کرد و در ادامه گفت: هدف این طرح این است که مشکلاتی مانند رکود، اشتغال، انباشت کالا در انبار تولید کنندگان داخلی و نقدینگی تولید کنندگان حل شود. اجازه خرید کالاهای خارجی در این طرح به ضرر تولید کنندگان است این در حالی است که تولیدکنندگان کالای های ایرانی از تنوع و کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

دهقانی مبلغ وام در نظر گرفته شده در این طرح را بسته به قشر هدف این طرح دانست و گفت: قیمت لوازم خانگی بالا است اما وضعیت اقتصادی مردم نیز مساعد نیست و قدرت خرید ندارند. با این حال این طرح می تواند توان مردم را برای خرید خرید کالا بیشتر کند زیرا یکی از دلایل رکود در کشور عدم توانایی مردم برای خرید کالا است.

وی در مورد هدف طرح اعطای وام ده میلیونی خرید لوازم خانگی گفت: هدف این طرح رونق تولید داخلی است اما در صورتی که این طرح با مطالعه انجام شود از اقشار آسیب پذیر حمایت می شود. در این طرح این اقشار می توانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند و تولید کنندگان سرمایه در گردش خود را برای توسعه و به روز کردن خود تامین کنند.

کلیت این طرح مثبت است

دهقانی کلیت این طرح را در صورتی برای صنعت و مردم مفید دانست که از اغراض و اهداف سیاسی به دور باشد و از ایجاد رانت جلوگیری کند. وی در این مورد ادامه داد: اجرای نادرست این طرح به ضرر همه افراد از جمله اقشار آسیب پذیر و تولید کنندگان است و باعث تشدید رکود است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی خروج از رکود در بازار لوازم خانگی با بیان اینکه این لوازم مورد نیاز اقشار جامعه و به خصوص زوج های جوان خواهد بود از تحریک تقاضا به عنوان یکی از راه های خروج از رکود رد این بخش نام برد. وی در این باره گفت: یکی از راه های تحریک تقاضا این است که با افزایش وام ازدواج و تخصیص وام خرید لوازم خانگی به این افراد به مبالغی بیشتر از مقدار فعلی تقاضا خرید لوازم را به صورت وام در کنار وام ازدواج داد.

دولت از سخت گیری به تولید کنندگان بکاهد

دهقانی از دولت خواست که در مورد اعطای وام به تولید کنندگان از سخت گیری های خود بکاهد و با ذکر مثالی در مورد مشکل دریافت وام از بانک و میزان سود دریافتی در کشورهای دیگر برای تولید کنندگان گفت: تولید کنندگانی که از وام های اعطایی بانک ها استفاده کرده اند و با توجه به سود بالایی که بانک ها از این وام ها دریافت می کنند این تولیدکنندگان با مشکلاتی در مورد بازپرداخت وام روبه رو شده اند وبه سختی به تولید خود ادامه می دهند.

وی در پایان گفت: من عقیده دارم که با توجه به محدودیت منابع کشور، بخش تولید باید با اولویت دریافت وام قرار بگیرند و برنامه ششم توسعه با نگاه به اقتصاد مقاومتی تنظیم گردد زیرا اعطای وام ها و تسهیلاتی مانند وام خرید خودرو و لوازم خانگی در این راه تنها راه حل های موقت هستند. به همین دلیل قوانین دست و پا گیر در بخش تولید باید حذف شود و این قوانین باید استمرار داشته باشند و با تغییر دولت و مجلس نباید در اجرای آن تغییر و وقفه به وجود بیاید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید