Performancing Metrics

دانشجویان و بازار کار | اتاق خبر
کد خبر: 301103
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 11:22
محسن جلال پور
محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران در شبکه تلگرام خود نوشت: دیدارها و کارهای دوشنبه مهم و متنوع بود. ساعتی را در مرکز تحقیقات اتاق گذراندم. با وزیر اقتصاد و سفیر لبنان در تهران و تاجران این کشور نشست داشتم و ساعتی هم با دکترمسعود نیلی، گفت‌وگو کردم.

محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران در شبکه تلگرام خود نوشت: دیدارها و کارهای دوشنبه مهم و متنوع بود. ساعتی را در مرکز تحقیقات اتاق گذراندم. با وزیر اقتصاد و سفیر لبنان در تهران و تاجران این کشور نشست داشتم و ساعتی هم با دکترمسعود نیلی، گفت‌وگو کردم.

همه این نشست‌ها مهم بودند و حائز اهمیت. اما یکی از نشست‌ها بیشتر به دلم نشست. دوشنبه به مناسبت روز دانشجو، با تعدادی از دانشجویان کرمانی که در رشته‌های اقتصادی و مهندسی در دانشگاه‌های تهران تحصیل می‌کنند دیدار کردم. این نشست برایم خیلی دلنشین و لذتبخش بود چون حسابی یاد گذشته کردم. گذشته از آن، نشست با دانشجویان بسیارصمیمی بود و بیشترحول وحوش مسائل اقتصادی و آینده اقتصاد کشور متمرکز شد. آنها کنجکاو بودند تا درباره آینده بدانند و هرچه می‌پرسیدند، در همین زمینه بود. هرچند فضای جلسه فضایی شاداب و بانشاط بود ولی احساس کردم دانشجویان چندان امیدوار نیستند. بیشتر تصورشان این بود که رشته تحصیلی آنها با فضای کسب‌وکار در ایران سنخیتی ندارد و می‌گفتند که استادان‌شان توصیه می‌کنند برای رفع این مشکل ساختاری، دانشجویان ارتباط بیشتری با بنگاه‌ها داشته باشند. اما اینجا مشکل دیگری هم وجود دارد. مشکل این است که بنگاه‌ها وشرکت‌های اقتصادی ازحضور دانشجویان استقبال نکرده و میدانی برای حضور به آنها نمی‌دهند. در واقع فاصله بین تئوری و تجربه در نظام آموزشی ما زیاد است و میان آن چه در دانشگاه‌های ما دنبال می‌شود، تا آن چه دراقتصاد ما می‌گذرد همبستگی و همنوایی کمی وجود دارد. این فاصله در سال‌های اخیر فزونی گرفته و در نهایت باعث شده بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی نتوانند نیروی متخصص و خلاق استخدام کنند. شاید وقت آن رسیده که به این واقعیت بیشتر بپردازیم و حداقل در رشته‌های اقتصادی و مهندسی طرحی نو در نظام آموزشی دراندازیم. پارادوکس جوانان فارغ‌التحصیل جویای کار و تنگنای بنگاه‌ها در زمینه استخدام نیروهای متخصص مورد نیاز، هم نظام آموزشی ما را رنج می‌دهد و هم بنگاه‌ها را می‌آزارد و هم بازار کار را نامتعادل کرده است. این مشکل به شکلی نمود پیدا کرده که احساس می‌کنم نهادهایی همچون اتاق‌های بازرگانی و رسانه‌ها باید بیشتر درباره معضلات آن سخن بگویند و اطلاع‌رسانی کنند. نمونه بارز این مدعا را سال گذشته در آگهی پذیرش نیرو در شرکت گل‌گهر کرمان دیدم. در فراخوان شرکت، قراربود ۶۰۰ نفر برای واحدهای تازه تاسیس این مجتمع بزرگ استخدام شوند؛ بیش از ۲۰هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های اعلامی ثبت‌نام کرده بودند اما درنهایت، این مجتمع در آزمون‌های علمی و عملی خود نتوانست نیروی مورد نظر را استخدام کند. با نگاهی به آنچه در کشورهای توسعه یافته و حتی بعضی کشورهای درحال توسعه می‌گذرد، متوجه می‌شویم که اشکال در نوع پذیرش و آموزش این گروه از دانشجویان است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران*

منبع: گسترش صمت 

نظرات
| |
2015-12-09 12:39:57
مگه شما دانشجو هم بودی؟
میشه مدرک بدید ؟
ADS
ADS
پربازدید