Performancing Metrics

سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی حمایت از دانش آموزان امضا شد | اتاق خبر
کد خبر: 301108
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 11:09
ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت یازدهم خود را متعهد به ارتقا کیفی زندگی خانواده بزرگ بهزیستی می داند، از امضای سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی حمایت از دانش آموزان خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت یازدهم خود را متعهد به ارتقا کیفی زندگی خانواده بزرگ بهزیستی می داند، از امضای سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی حمایت از دانش آموزان خبر داد.

علی ربیعی در حاشیه نشست با نخبگان معلول کشور در جمع خبرنگاران، افزود: این ائتلاف براساس سیاست های رفاهی منسجم دولت تدبیر و امید و با مشارکت 9 دستگاه امضا شده است.
وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی ادامه داد: سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با مشارکت وزارتخانه های آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رویکرد توانمندسازی و همکاری بین بخشی با محوریت مدرسه تنظیم و به امضای عالی ترین مقام دستگاه مربوطه رسید و تصویب شد.
وی تاکید کرد: با امضای این سند پنجره واحدی برای حمایت از کودکان برداشته می شود.
به گفته ربیعی، امضای این سند و اجرای آن برای ایجاد هماهنگی های بین بخشی و ارتقای خدمات رفاهی و مراقبتی به کودکان و دانش آموزان مورد نظر، یک گام مهم برداشته خواهد شد.
وی با یادآوری تشکیل جلسه شورای عالی رفاه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، گفت: این شورا، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان درباره مسائل هدفمندی و حمایتی اجتماعی مرتبط با گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی را در دستور کار قرار می دهد.
به گفته ربیعی، این وزارتخانه برای همه گروه های هدف همچون کودکان، زنان، جوانان و سالمندان در چارچوب اجرای سیاست های رفاهی منسجم دولت تدبیر و امید در ابعاد مختلف، نیازهای آموزشی، سلامت، حقوق اولیه، حقوقی و درآمد، سیاست ها و برنامه های مشخصی دارد.
وی یادآورشد: مسائل مختلفی در جلسه شورای عالی رفاه همانند بازماندگی از تحصیل کودکان، نابرابری های اجتماعی، فقر درآمدی، آسیب های اجتماعی مرتبط با کودکان و راهکارهای حمایت اجتماعی از معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهوری و نمایندگان دستگاه های مختلف بررسی شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تخصیص سه میلیارد تومان برای مدارس دوزبانه در مناطق محروم کشور، گفت: قرار است برای آموزش کودکان محروم در استان های دوزبانه در مقطع پیش دبستانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شرایط لازم برای تخصیص اعتبار را انجام دهد. این منابع در سال آینده در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.
دبیر شورای عالی رفاه همچنین گفت: همزمان با روز معلولان مقرر شد کمیسیون حمایت اجتماعی، رفاهی از معلولان زیر نظر شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و با حضور دستگاه های عضو شورا، وزارت دادگستری، قوه قضاییه، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو شورا و نمایندگان سازمان های مردم نهاد معلولان تشکیل شود.
ربیعی ادامه داد: همچنین شکل گیری کمیته سامان یابی مسائل مربوط به شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با ترکیب وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، دادگستری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، معاونت امور روستایی معاون اول رئیس جمهوری، سازمان هلال احمر، بنیاد برکت و نمایندگان خیرین زیر نظر شورای عالی رفاه تصویب شد.
وزیر کار یادآورشد: با فعالیت هایی که در دو سال گذشته شده است توانسته ایم حدود 700 هزار کودک را در مقاطع ابتدایی به دبستان بازگردانیم.
به گفته ربیعی، تغییر نام شورای ساماندهی کودکان خیابانی به شورای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان از دیگر مصوبه های شورای عالی رفاه بود.
ربیعی افزود: رئیس جمهوری دستور تامین وسایل توانبخشی معلولان را صادر کرده اند که براساس آن، برآوردهای لازم انجام شود تا در مقوله پیشگیری و غربالگری هیچ معلول و کم توانی از وسایل توانبخشی محروم نباشد.
وی ادامه داد: از رئیس سازمان بهزیستی درخواست کردم هفت استان محروم کشور را در چند سال آینده با بودجه موجود، در پوشش این طرح ببرد.
وی در ادامه درباره اینکه به خود چه نمره ای برای کارهایی که برای معلولان انجام داده، می دهد، گفت: نمره را که من نمی دهم دیگران باید قضاوت کنند؛ تلاش بسیار انجام شده است اما هنوز راه بسیاری داریم تا بتوانیم زندگی معلولان را غنا بخشیم.
وی با بیان اینکه همه عضو یک خانواده بزرگ هستیم و باید بتوانیم در کنار یکدیگر مشکلات را برطرف کنیم، افزود: به خاطر کارهایی که نتوانسته ام انجام دهم خالصانه از همه معلولان پوزش می طلبم.
وی ادامه داد: این اطمینان را می دهم اگر اقدامی به موقع انجام نشده به خاطر کوتاهی نبوده بلکه مسائلی دیگر همانند موانع ساختاری و یا کمبود منابع در این امر دخیل بوده است.
وزیر تعاون تاکید کرد: مطمئن باشید در طول دوران مدیریتم همه تلاش خود را خواهم کرد تا موانع برطرف و از مشکلات جامعه معلولان بکاهم.
وی در ادامه با یادآوری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در دولت یازدهم، افزود: در سال گذشته با تأکید رئیس جمهوری، این لایحه تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد تا تصویب نهایی شود.
ربیعی به سرفصل های مختلف لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه تکالیف و وظایفی را برای دستگاه ها و سازمان های دولتی مشخص کرده که البته در کنار آن، هیأت وزیران مصوبه ای را برای ارائه خدمات به معلولان تصویب کرده است.
همچنین در این مراسم شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان از نزدیک با معلولان گفت و گو کرد.

** در کنار معلولان
در کنار همه افق روشنی که ربیعی در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه های اجرایی معلولان ترسیم کرد، حضور معلولان نخبه، فضای باوری را ایجاد کرده بود که آنان می توانند نظیر دیگر گروه های اجتماعی مشارکتی فعال در جامعه داشته باشند.
تابلوهای نقاشی نصب شده، فقط حکایت رنگ نبود بلکه ترسیمی از داستان باور انسان هایی بود که علیرغم ناتوانی جسمانی در اراده توانمند بودند.
معلولان هنرمند، ورزشکار و حتی افرادی که باوجود معلولیت زندگی، خود را به تنهایی اداره می کنند و یا مادران و پدرانی دلسوز و زحمتکش که باوجود معلولیت جان را با اراده انسانی هم گام کرده اند.
تک تک معلولانی که در این مراسم حضور داشتند همه شاهدی بر این مدعا بودند که معلولیت محدودیت نیست و می توان درصورتی که بخواهی آنچه را که تصورش ناباورانه است به باور تبدیل کنی.

وزیر تعاون تاکید کرد: مطمئن باشید در طول دوران مدیریتم همه تلاش خود را خواهم کرد تا موانع برطرف و از مشکلات جامعه معلولان بکاهم.
دختر جوانی که بر روی سکویی نشسته بود، با پا، رنگ ها را به هم می آمیخت و زندگی را بر بوم نقاشی ترسیم می کرد.
زهرا نعمتی دارنده مدال طلای المپیک معلولان و همسر معلولش، زن و شوهری که روی صندلی چرخدار، درس توانستن را در زمین مسابقات به اوج رسانده اند.
میترا فرازنده معلول تالشی که به همراه خواهرش به این مراسم دعوت شده بود، با وجود آنکه نمی تواند حتی برای کشیدن نقاشی بنشیند طبیعت زیبای شمال را بر بوم تصویر می کند.
به راستی در رنج معلولیت او معنایی است که باور «انسان در جستجوی معنا» را باز تکرار می کند. رنج معلولیت مغلوب آفرینش هنر او شده است.
معلولی نابینا با صدای رسایش شعری برای جمع می خواند و باز این عبارت را به یادهمه می آورد که «معلولیت محدودیت نیست.»
همه آنها سرودی را فریاد می زنند که می توانی بدون دست ترسیم کنی، بدون چشم ببینی و بسرایی و بدون پا در زمین مسابقات ورزشی مدال طلا را از آن خود کنی اگر باور توانستن را در دل داشته باشی.

منبع: ایرنا 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید