Performancing Metrics

امام علی رحمان « پیشوای ملت » لقب داده شد | اتاق خبر
کد خبر: 301205
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 19:19
مجلس نمایندگان تاجیکستان:
مجلس نمایندگان تاجیکستان امروز، با تصویب یک لایحه رسماً به امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور «پیشوای ملت » لقب داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از رسانه های محلی تاجیکستان ، پیش از رای گیری در باره این لایحه ، 30 نماینده با سخنرانی و خواندن اشعاری در وصف رییس جمهوری ،حمایت خود را از وی اعلام کردند.
در این جلسه ، ابتدا عبدالرحیم خالق زاده، نماینده مجلس و رئیس سابق کمیته دین تاجیکستان به تشریح جزییات و برخی ابعاد لایحه ارائه شده پرداخت که در باره ویژگی های پیشوای ملت و صلح و وحدت ملی و خدمات وی است.
وی اظهار داشت: این لایحه 16 ماده و 33 بند دارد که به خدمات تاریخی پیشوای ملت، صلاحیت وی برای احراز این لقب
و حقوق قانونی وی پرداخته است.
در این لایحه همچنین سازوکاری مناسب برای ادامه فعالیت های پیشوای ملت از جمله تامین وسیله حمل و نقل، خدمات مورد نیاز پزشکی، تامین مسکن و غیره برای وی در نظر گرفته شده است.
شکورجان ظهوراف، رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان نیز در باره ضرورت اعطای این لقب گفت: این عنوان مخالف ارزش های دموکراسی نیست، هدف آن تشویق به کار های نیک، متعهدساختن مردم و حفظ دولت دموکراتیک است.
ظهوراف همچنین افزود: تجربه جهانی نشان می دهد که داشتن پیشوای ملت ضروری است و امام علی رحمان در حقیقت قهرمان است و در او صفت های انسانی زیادی دیده می شود.
پیشنهاد اعطای لقب پیشوای ملت به امام علی رحمان ابتدا از سوی ناصرجان سلیم زاده، رئیس دانشگاه دولتی آموزگاری و خال محمد سمیع، رئیس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه ملی تاجیکستان مطرح شد و آنها رئیس جمهور تاجیکستان را با شخصیتهایی همچون روزولت ( از روسای جمهور آمریکا) و مهاتیر محمد ( نخست وزیر اسبق مالزی و معمار جامعه نوین این کشور) مقایسه و همچون آنها موفق ارزیابی کردند.
حامیان اعطای این عنوان به امام علی رحمان معتقدند: وی زمانی بر روی کار امد و قدرت را دردست گرفت که تاجیکستان دچار جنگ داخلی بود و کشور در معرض نابودی قرار داشت اما او با توان بالای هدایت و رهبری و درایت سیاسی توانست بین گروه های متخاصم سازش ایجاد کند و آنها را متحد سازد.
امام علی رحمان 63ساله که از سال 1992 رهبری و ریاست جمهوری تاجیکستان را برعهده دارد، طبق قانون اساسی تاجیکستان سال 2013 برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهوری تاجیکستان و برای یک دوره هفت ساله انتخاب شد .
امام علی رحمان در حال حاضر رئیس حکومت تاجیکستان، فرمانده کل نیرو های مسلح، رئیس شورای امنیت ملی، رئیس شورای جمعیتی، رئیس حزب خلق دموکراتیک تاجیکستان ، رئیس انجمن تاجیکان و فارسی زبانان جهان 'پیوند'، رهبر حرکت وحدت ملی و احیاء تاجیکستان است.
رئیس جمهوری کنونی تاجیکستان دارای 9 فرزند است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید