Performancing Metrics

پسا تحریم ، فرصتی بی نظیر برای همکاری ایران و هند در بخش انرژی | اتاق خبر
کد خبر: 301207
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 19:29
دوران پسا تحریم، فرصت بی نظیر واستثنایی برای توسعه روابط ایران و هند در همه زمینه ها به خصوص نفت وگاز و انرژی فراهم کرده است.

دوران پسا تحریم، فرصت بی نظیر واستثنایی برای توسعه روابط ایران و هند در همه زمینه ها به خصوص نفت وگاز و انرژی فراهم کرده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، ایران با داشتن ذخیره 35 تریلیون مترمکعب گاز و با بیش از 300 هزار کیلومتر خط لوله پرفشار گاز در سراسر کشور ونیروی انسانی کارآمد، ظرفیت کافی برای تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد که تاکنون از این ظرفیت به علل مختلف استفاده کافی نشده است.
ازسوی دیگرهند به عنوان مصرف کننده بزرگ انرژی با جمعیتی بیش ازیک میلیارد و 250 میلیون نفرورشد اقتصادی بالای هفت درصد، می تواند به عنوان یکی از طرف های انرژی ایران و مکمل اقتصادی تهران عمل کند.

** فرصت طلایی ایران و هند
مدیرعامل بخش ساحلی شرکت نفت وگاز طبیعی هند، دوران پسا تحریم را فرصتی طلایی برای توسعه روابط ایران وهند می داند و معتقد است دو کشور باید ازاین فرصت برای توسعه هرچه بیشتر روابط خود به ویژه نفت وگاز استفاده کنند.
«ویدپرکاش مهاوار» در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: هند بیشتر نیازهای انرژی خود را از خارج وارد می کند و ایران یکی از کشورهای مهم برای تامین نیاز نفت وگاز این کشور محسوب می شود.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت وگاز طبیعی جهان را دراختیار دارد خاطرنشان کرد: هند نیز در زمینه فناوری پالایش، کشف و استخراج نفت تجربیات خوبی دارد و این عوامل می تواند زمینه ساز همکاری هرچه بیشتر دو کشور در زمینه انرژی شود.
به گفته وی پس از امضای توافق بین ایران و گروه پنج به علاوه یک وچشم انداز لغو تحریم ها ،زمینه هاو فرصت های همکاری بین دوکشور افزایش یافته است.


** خط لوله صلح
خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هندوستان و پاکستان است که براساس تفاهمنامه ای، ایران متعهد شده بود به مدت 25سال گاز خود رابا قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد.این مسیر اقتصادی ترین روش تامین انرژی شبه قاره محسوب می شود.
ساخت این خط لوله که از سال 2002 شروع شد وقرار بود درسال 2014 به بهره برداری برسد.با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.
پاکستان علت عدم شروع فعالیت این خط لوله را گاهی ناتوانی درتامین هزینه و گاهی تحریم های ایران عنوان کرده است.این خط لوله دوهزار و 700 کیلومتری قرار بود گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.
دهلی نو از سال 2007 به بهانه نگرانی های امنیتی وتجاری ازمشارکت در این خط لوله کنار کشید اما هنوز به صورت رسمی این مساله را اعلام نکرده است .

** احداث خط لوله از بستر دریا
به گفته مقامات شرکت ملی صادرات گاز ایران، هندی ها بعد از کنار کشیدن از خط لوله صلح با تشکیل کنسرسیومی به رهبری شرکت 'سینج ' خواستار دریافت گاز از ایران از طریق احداث خط لوله از بستر دریا شدند.
شرکت «سینج »نماینده چهار شرکت عمده مصرف کننده گاز در هند است.
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت:ایران وهند مذاکره برای احداث خط لوله انتقال گاز از طریق دریای عمان - اقیانوس هند به گجرات را به طور جدی دنبال می کنند.
« علیرضا کاملی »در پنجمین اجلاس سیاست انرژی در دهلی نو افزود:این خط لوله 4.5 میلیارد دلاری ، روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز را از ایران به بندر گجرات در غرب هند منتقل می کند.
به گفته وی در دوسال بعد از امضای موافقنامه خرید و فروش گاز، این خط تکمیل می شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید