Performancing Metrics

حسگر دماسنجی که با امواج رادیویی شارژ می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 301224
تاریخ انتشار: 18 آذر 1394 - 20:47
هائو گائو، محقق دانشگاه فناوری آیندهوون، به عنوان بخشی از پایان‌نامه دکترای خود به توسعه یک حسگر کوچک دما پرداخت که توسط امواج رادیویی شارژ شده و نیازی به سیم یا باتری ندارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این تراشه کوچک در هر محیطی قرار بگیرد می‌تواند درجه حرارت آن را اندازه گیری کند و نیروی خود را از همان امواج رادیویی شبکه‌های بی سیم که از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، می‌گیرد.

این حسگر که یک مربع دو میلیمتری کوچک با وزن تنها 1.6 میلی گرم است، دمای ضبط شده را به یک مسیریاب اختصاصی می‌فرستد. روی تراشه، یک آنتن کوچک قرار دارد که انرژی را از سیگنال‌های منتقل شده توسط مسیریاب می‌گیرد. هنگامی که این حسگر شارژ می‌شود، به سرعت روشن شده و درجه حرارت را اندازه گیری می‌کند و سپس یک سیگنال کوچک را برای تشخیص به مسیریاب می‌فرستد. فرکانس سیگنال ارسالی با اندازه گیری درجه حرارت مرتبط است.

این تراشه قادر به کار در زیر لایه‌ای از رنگ، گچ یا بتن است. محققان می‌گویند این دستگاه‌های کوچک برای نظارت بر همه شرایط، می‌توانند در ساختمان‌ها تعبیه شوند. آنها همچنین ادعا می‌کنند که این تراشه می‌تواند برای تشخیص حرکت، نور و رطوبت به کارگرفته شود و انتظار دارند که این محصول بتواند با قیمت ارزان 20 سنت در بازار عرضه شود.

در حال حاضر، این تراشه تنها می‌تواند سیگنال را به میزان ناچیز 2.5 سانتی‌متر انتقال دهد و محققان امیدوارند که بتوانند این میزان را به پنج متر افزایش دهند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید