Performancing Metrics

پارلمان عراق تصمیم‌گیری درباره ترکیه به دولت محول کرد | اتاق خبر
کد خبر: 301303
تاریخ انتشار: 19 آذر 1394 - 12:26
با پایان یافتن مهلت 48 ساعته عراق به آنکارا برای خروج نیروهایش از این کشور پارلمان عراق روز چهارشنبه ورود نیروهای ترکیه را به موصل محکوم کرد.

با پایان یافتن مهلت 48 ساعته عراق به آنکارا برای خروج نیروهایش از این کشور پارلمان عراق روز چهارشنبه ورود نیروهای ترکیه را به موصل محکوم کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، پس از آنکه مهلت عراق به آنکارا برای بیرون بردن نیروهایش از خاک عراق به پایان رسید، پارلمان عراق در نشست روز چهارشنبه خود،‌ طرح محکومیت ورود نیروهای نظامی ترکیه به این کشور را تصویب کرد.

پارلمان عراق هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه را به دولت محول کرد و از دولت خواست تا تدابیر لازم را در قبال این مساله اتخاذ کند.

در این راستا حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با بیانی تهدید آمیز اعلام کرد که برای پاسخ به این اقدام ترکیه از تمامی اختیارات و مجوزهای سیاسی و اجرایی لازم برخوردار است و اگر تمامی راه‌های دیپلماتیک بی‌نتیجه بماند عراق تنها یک راه دارد و آن هم عملیات میدانی و پاسخ نظامی به ترکیه است.

قیس الخزعلی، دبیرکل گردان‌های اهل الحق نیز اظهار داشت: زمانی که موضوع به حاکمیت ملی می‌رسد، پای خطوط قرمز وسط می‌آید و دولت عراق باید بر نقاط قوت خود و مردم و نیز نیروی داوطلبان مردمی تکیه کند.

بغداد تلاش می‌کند در صحنه بین‌المللی موضعگیری‌ها را در مخالفت با ورود نظامیان ترکیه به خاک این کشور به نفع خود متمایل کند. مردم عراق نیز اکنون به این مساله معترض هستند. در پارلمان عراق نیز شبه اجماعی در مورد تحریم‌های اقتصادی علیه شرکت‌های ترکیه‌ای وجود دارد.

قاسم الاعرجی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: ترکیه با آتش بازی کرده اما برخی مسئولان عراقی نیز به ترکیه در این زمینه کمک کردند و ترکیه از سوی برخی سیاسیون فریب داده شد.

همزمان برخی گروه‌های سیاسی عراق معتقدند که ترکیه می‌خواهد نیروهای خود را به بهانه آموزش در خاک عراق نگه دارد و هرگونه تلاش برای امضای توافقی بر سر خروج این نیروها از عراق با هماهنگی آمریکا شکست خواهد خورد.

در این زمینه حیدر المولی، نماینده ائتلاف هم‌پیمانی ملی،‌بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق اعلام کرد که ائتلاف تصمیم به اقدامی در زمینه اخراج سفیر ترکیه از بغداد به علت نقض حاکمیت کشور گرفته است.

مولی به روزنامه العربی الجدید گفت: ائتلاف نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کرد و به بررسی این تجاوز پرداخت. ما از وزارت خارجه خواستیم سفیر ترکیه را احضار و اعلام کند که او عنصر نامطلوب است و باید از بغداد خارج شود.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید