Performancing Metrics

پس از 3 سال سکوت، مذاکرات هند و پاکستان از سر گرفته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 301365
تاریخ انتشار: 19 آذر 1394 - 16:10
هندوستان و پاکستان توافق کردند تا مذاکرات دوجانبه و جامعی را برگزار کنند و وزیر امور خارجه دهلی نو تایید کرد که نخست وزیر هندوستان قرار است 2016 در نشست اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) در پاکستان شرکت کند.

هندوستان و پاکستان توافق کردند تا مذاکرات دوجانبه و جامعی را برگزار کنند و وزیر امور خارجه دهلی نو تایید کرد که نخست وزیر هندوستان قرار است 2016 در نشست اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) در پاکستان شرکت کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از خبرگزاری پی.تی.آی، در بیانیه مشترک پس از گفت‌وگوی میان سشما سوراج، وزیر امور خارجه هندوستان و سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان در کنفرانس "قلب آسیا" آمده است: هر دو کشور بر برگزاری مذاکراتی دو جانبه و جامع و مستقیم برای همکاری در زمینه شروط و چگونگی این نشست‌ها و همچنین مساله جامو و کشمیر، همکاری‌های اقتصادی، مقابله با تروریسم، کنترل مواد مخدر و مسائل مربوط به اقدامات بشردوستانه توافق کردند.

اوایل روز چهارشنبه، وزیر امور خارجه هندوستان که روز سه شنبه وارد اسلام آباد شده بود تا در این کنفرانس شرکت کند، به رسانه‌ها گفت که نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان قرار است سال 2016 برای حضور در نشست اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا به پاکستان بیاید؛ پاکستان ریاست دوره‌ای این نشست را در سال آتی میلادی برعهده دارد.

این نخستین باری است که نخست وزیری از هندوستان در این نشست شرکت می‌کند؛‌ آخرین بار آتال بیهاری واجپایی،‌ نخست وزیر پیشین هندوستان در ژانویه سال 2004 در این نشست حضور داشت.

وزیر امور خارجی هندوستان همچنین گفت که در جریان سفر مودی به پاکستان وی را همراهی خواهد کرد.

سشما و سرتاج عزیز همچنین در بیانیه‌ای مشترک تروریسم را محکوم کرده و خواستار راه حلی مشترک برای از بین بردن آن شدند.

در این بیانیه آمده است: این دو همچنین به مذاکرات موفقیت آمیز درباره تروریسم و مسائل مربوط به وضعیت امنیت در ششم دسامبر 2015 میان مشاوران امنیت ملی اشاره کردند.

براساس بیانیه مشترک همچنین دولت اسلام آباد به دهلی نو این اطمینان را داد که تمامی اقدامات مورد انتظار را درباره نهایی کردن دادگاه عاملان حملات تروریستی بمبئی 26 نوامبر 2008 انجام دهد.

 

وزیر امور خارجی هندوستان پیش از دیدار و گفت‌وگو با سرتاج عزیز با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در حاشیه این کنفرانس نیز به گفت‌و‌گو پرداخت و گفت:‌ یک کنفرانس چندجانبه پلتفورمی مهم برای دوستان افغانستان است تا سریعتر به رایزنی‌های سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای برای داشتن یک افغانستان دموکراتیک، متحد، مستقل، قدرتمند و باشکوه برسند.

 

وی همچنین روز چهارشنبه در حاشیه این کنفرانس با اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز دیدار کرد و درباره تهدید تروریستی در افغانستان به گفت‌وگو پرداخت و با همتایان خود از ایران و قرقیزستان نیز به گفت و گو پرداخت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید