Performancing Metrics

غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 24 برابر حد مجاز رسید | اتاق خبر
کد خبر: 301512
تاریخ انتشار: 20 آذر 1394 - 19:30
رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک زابل گفت: در 24 ساعت گذشته وزش طوفان و گرد و خاک با سرعت 86 کیلومتر بر ساعت در شمال سیستان‌و‌بلوچستان، میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به 3535 میکروگرم بر مترمکعب، معادل 23.5 (بیست و سه و نیم) برابر حد مجاز رسانده است.

رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک زابل گفت: در 24 ساعت گذشته وزش طوفان و گرد و خاک با سرعت 86 کیلومتر بر ساعت در شمال سیستان‌و‌بلوچستان، میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به 3535 میکروگرم بر مترمکعب، معادل 23.5 (بیست و سه و نیم) برابر حد مجاز رسانده است.

«غلامحسین عابدی» با بیان مطلب بالا اظهار کرد: بیش‌ترین سرعت باد در 24 ساعت گذشته در ایستگاه فرودگاهی زابل به حدود 90 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید در این منطقه را به 400 متر کاهش داد.

به گفته این مسئول، با ورود جریانات شمالی از دو روز گذشته به شمال و سپس نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان، ابتدا وزش باد و گرد و خاک و سپس پدیده طوفان و گرد و خاک در شهرهای شمالی استان به‌ویژه زابل و زهک رخ داد و دمای هوا نیز به شدت کاهش یافت.

عابدی هم‌چنین با بیان این‌که حداکثر دمای هوای امروز زابل با هفت درجه کاهش نسبت به روز قبل به منفی یک درجه سانتی‌گراد رسیده است، گفت: وزش همزمان باد خشک شمالی، احساس سرمای هوا را برای مردم شمال استان بیشتر کرده است.

این مسئول با اشاره بر ادامه فعالیت طوفان تا پایان امروز، افزود: وزش طوفان گرد و خاک علاوه‌بر زابل، در شهرستان زهک نیز اتفاق افتاد و ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، میزان دید افقی این شهر را به 300 متر کاهش داد.

ورود جریانات سرد شمالی به استان و وزش طوفان دیروز زابل بر شهرهای مرکزی سیستان‌و‌بلوچستان نیز تأثیر گذاشته است بطوری‌که میزان غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان نیز دیروز افزایش یافت و وضعیت کیفیت هوای این شهر را از شرایط سالم خارج کرد، همچنین این طوفان میزان دید افقی در ایستگاه فرودگاهی زاهدان را به 3000 متر کاهش داد.

هواشناسی پیش‌تر به مردم شمال، مرکز و برخی نقاط جنوبی استان نسبت به کاهش دما و وزش باد شدید و طوفان و گرد و خاک هشدار داده و گفته بود: روز پنج‌شنبه وزش باد شدید به همراه گرد و خاک، در برخی نقاط وزش طوفان گرد و خاک و کاهش شدید دید افقی رخ خواهد داد.

آخرین پدیده طوفان رخ داده در شمال سیستان و بلوچستان به روزهای 17، 18 و 19 مرداد امسال بر می‌گردد که وزش طوفان شن(در جریان فعالیت بادهای 120 روزه) سبب شد غلظت ذرات معلق در هوای زابل به‌ترتیب 32، 39 و 9 برابر حد مجاز اعلام، و ادارات، بانک‌ها و بازارهای پنج شهرستان شمالی استان تعطیل شوند.

براساس این گزارش، بستر خشک تالاب‌های بین‌المللی هامون(هامون‌های پوزک، صابری و هیرمند) کانون اصلی تولید ریزگردها در شرق کشور است، این تالاب‌ها که در زمان آبگیری به همدیگر متصل می‌شوند، 5660 کیلومترمربع وسعت داشته و 66 هزار هکتار از دریاچه ارومیه بزرگ‌تر است.

ساکنان اطراف تالاب هامون معتقدند بستر خشک تالاب هامون پوزک (در شمال شرقی زابل) و بخشی‌هایی از هامون صابری(در شمال غربی زابل) با عنوان‌های محلی، «تپه سرخ»، «چُنگ خرگوشی» و « چُنگ تَندورک» بیشترین سهم را در تولید ریزگرد در تالاب هامون دارند.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید