Performancing Metrics

آمدم ای شاه پناهم بده..! از اصفهانی تا چاووشی و سامی یوسف | اتاق خبر
کد خبر: 301573
تاریخ انتشار: 24 آذر 1394 - 01:54
محمد اصفهانی، محسن چاووشی، سامی یوسف، علیرضا افتخاری، محمد علی کریم‌خانی، رضا صادقی، علی اصحابی، رضا یزدانی و... خوانندگانی هستند که در این سال‌ها با انتشار آثار به‌یادماندنی ارادت خود را نسبت به امام رضا (ع) نشان داده‌اند.

به گزارش اتاق خبر، هر ساله در حول و حوش نزدیک شدن به روز ولادت و یا شهادت حضرت امام رضا (ع)، مشتاقان و دوستداران این امام بزرگوار، به سراغ آثار موسیقی مدح و ثنای ایشان می‌روند. آثاری که طی یکی دو دهه اخیر قابل توجه‌تر از گذشته شده‌اند و اکنون این تعدد بالای آثار خوب، دست مخاطب را برای شنیدن قطعات مختلف باز گذاشته است. به مناسبت شهادت حضرت امام رضا (ع)، ورقی بر آثار برجسته مرتبط با امام هشتم خواهیم زد. حتما تعدادی از این قطعات را شنیده‌اید. اما با مروری بر این نوشته، می‌توانید گلچینی کامل از بهترین آهنگ‌های مربوط به ثامن الائمه را برای خودتان بسازید:

 

کلاغ رو سیاه - محسن چاوشی

قطعه "کلاغ رو سیاه" از محبوب‌ترین قطعات موسیقی در رثای امام رضا (ع) است. این قطعه در سال 1384 در دومین آلبوم غیر رسمی محسن چاوشی منتشر شد. میزان محبوبیت این اثر از همان ابتدا به نحوی بود که در صدا و سیمای ملی نیز پخش می‌شد. در ادامه و در سال 1390 قطعه "کلاغ رو سیاه" در آلبوم "سنتوری" محسن چاوشی به صورت مجاز وارد بازار موسیقی کشور شد و پس از چند سال، یک بار دیگر موج عظیمی از تعریف و تمجیدهای مخاطبان موسیقی و علاقه‌مندان به امام رضا (ع) را به همراه داشت. هم اکنون و پس از گذشت یک دهه از انتشار این قطعه، چندین نماهنگ برای این اثر ساخته شده و در شبکه‌های مختلف تلویزیون و اینترنتی کشور منتشر شده است. همچنین سال گذشته در مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه ققنوس، نماهنگ امام رضا (ع) محسن چاوشی به عنوان بهترین کلیپ مذهبی انتخاب شد.

میشه ضامنم بشی - غلام‌رضا صنعتگر

غلام‌رضا صنعتگر از جمله خوانندگانی است که محبوبیتش را مدیون تلویزیون است. اگر تماشاگر تلویزیون باشید، حتما قطعه "میشه ضامنم بشی" را بارها از این رسانه ملی شنیده و نماهنگ‌های مختلف آن را تماشا کرده‌اید. "میشه ضامنم بشی" جزو کارهای پر زمزمه دوستداران امام رضا (ع) در روزهای نزدیک به ولادت و شهادت ایشان است. خواننده این اثر چند سال است که با بیماری دست و پنجه نرم می کند. صنعتگر هم اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند دعای عاشقان ائمه است. اگر "میشه ضامنم بشی" را دوست دارید، غلام‌رضا صنعتگر را فراموش نکنید.

سکوت مهربون - مجید اخشابی

مجید اخشابی از جمله خوانندگان محبوب کشور است که ارادت خاصی نسبت به امام غریب شیعیان دارد. علاقه‌مندان به موسیقی مجید اخشابی را در کنار تلویزیون ملی کشورمان می‌شناسند. در دو دهه اخیر هرگاه سخن از یک موسیقی خوب در تلویزیون کشورمان می‌شود، مجید اخشابی جزو اولین اسامی خوش صدایی‌ست که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود. اگر تابه حال از قطعات مذهبی اخشابی کمتر شنیده‌اید، مدح امام رضا(ع) را با صدای زیبای اخشابی تصور کنید تا انگیزه‌ای آنی شود برای اینکه قطعات "سکوت مهربون"، "دقایق حرم" و "پرواز" مجید اخشابی را گوش دهید. همه قطعاتی که اخشابی در مدح امام هشتم خوانده شنیدنی‌اند اما "سکوت مهربون" که سرآمد آنهاست را به عنوان پیشکش از ما بپذیرید.

کبوتر هوایی - حامد زمانی و عبدالرضا هلالی

حامد زمانی چهره‌ای آشنا برای علاقه‌مندان به موسیقی مذهبی است. او طی سالیان اخیر بارها با اجرای قطعات مذهبی ارادت خود را به ائمه نشان داده است. عبدالرضا هلالی نیز با مداحی‌های مختلفی که در تکایا و هیئت‌های مذهبی داشته، شخصیت محبوبی در میان علاقه‌مندان به مداحی است. حال این دو با یکدیگر تمام احساس‌شان را معطوف به اجرای قطعه‌ای در ستایش امام غریب‌شان کرده‌اند. شنیدنی خواهد بود اگر اثر مشترک این دو هنرمند را نیز تجربه کنید. حامد زمانی و عبدالرضا هلالی یک قطعه دیگر نیز به نام "امام رضا (ع)" اجرا کرده‌اند، شنیدن این اثر هم خالی از لطف نیست.

ولایت عشق - محمد اصفهانی

"ولایت عشق" سریالی با موضوع زندگی علی‌بن موسی الرضا (ع) است که در سال 1379 روی آنتن شبکه یک سیما رفت. موسیقی تیتراژ این سریال با صدای محمد اصفهانی جزو خاطره‌انگیزترین آثاری است که در وصف امام رضا (ع) خوانده شده. موسیقی این قطعه و موسیقی متن سریال از ساخته‌های مرحوم بابک بیات یکی بهترین آهنگسازان تاریخ موسیقی ایران است. "ولایت عشق" همچنان و پس گذشت 15 سال جزو آثارهای شنیدنی موسیقی کشور محسوب شده و با هر بار شنیدن آن، یاد و خاطره سریال "ولایت عشق" را نیز در ذهن‌ها تداعی می‌کند.

زیارت - سامی یوسف

سامی یوسف که از سوی مجله تایم آمریکا لقب بزرگترین ستاره پاپ را یدک می‌کشد، چندی پیش قطعه‌ای برای امام رضا (ع) خواند تا به صورت رسمی موضعش را نسبت به مذهب شیعه اعلام کند. طی سالیان اخیر آهنگ‌های مختلفی از سامی یوسف به زبان‌هایی متفاوت نظیر انگلیسی، عربی و آذربایجانی و ... منتشر شده است. چند سال پیش سامی یوسف اثری را در پاسخ به هتک حرمت پیامبر (ص) به سه زبان ترکی، انگلیسی و اردو خواند که سر و صداهای فراوانی به پا کرد. سامی یوسف اصالتا ایرانی است و در انگلستان زندگی می‌کند. او فرزند بابک رادمنش از آهنگسازان خوب ایرانی است. قطعه "زیارت" که به ساحت مقدس امام رضا (ع) تقدیم شده نیز از ساخته‌های بابک رادمنش است.

حضرت نور - علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری سنتی‌خوانی که نشان چهره ماندگار دریافت کرده، یکی از بهترین آثار در مدح شمس الشموس را خوانده است. زمانی که افتخاری از امام رضا (ع) می‌خواند، دشوار می‌شود که بتوانید احساس‌تان را کنترل کنید. مخصوصا زمانی که قطعه "حضرت نور" وی را بر روی تصاویر نماهنگ‌هایی که ساخته‌اند را ببینید. افتخاری همراه اثر "حضرت نور" یک قطعه دیگر نیز با نام "زیارت" برای امام رضا (ع) خوانده که این دو اثر در آلبومی با نام "شمسه رضوان" و با محتوای مدح حضرت رضا (ع) جای دارند.

حج تهیدستان - حجت اشرف زاده

حجت ‌زاده این روزها با آهنگ‌های دلنشینش نقل زبان‌هاست. او که هم اکنون با انتشار اثر "ماه و ماهی" بیش از هر زمان دیگری شناخته شده، قطعه‌ای بی‌نظیر در آلبوم "شمسه رضوان" خوانده که شنیدنش خالی از لطف نیست. "حج تهیدستان" نام اثری است که حمید اکبرزاده ساخته و اشرف زاده خوانده است. برای این اثر زیبا نیز ویدئویی ساخته شده که لذت معنوی دیدنش را دو چندان می‌کند.

قطعه‌ای در بهشت (آمدم ای شاه پناهم بده)- محمد علی کریم‌خانی

در هر کجای این مرز و بوم و با هر حال و هوایی که باشید، بعید است حداقل برای یک بار این شاهکار را نشنیده و دوستش نداشته باشید. این قطعه که بین عموم مردم به "آمدم ای شاه پناهم بده" یا "ای حرمت" شناخته می‌شود، اثری است که سال‌ها اشک بر چشم عاشقان حضرت رضا (ع) جاری کرده و به هر وقت و بی‌وقتی بر دل دوستداران امام هشتم مرهم می‌گذارد. این قطعه را در هر کجا می‌توانید بشنوید. آنقدر زیباست که در روزهای معمول سال نیز جزو برنامه‌های ثابت پخش رسانه ملی می‌شود. علی کریم‌خانی معتقد است که اجرای بی‌نظیر و ماندگاری این مداحی خواست خدا بوده چرا که پس از آن دیگر هیچ‌گاه نتوانسته این اثر را به خوبی همان بار اول بخواند.

آلبوم هشت - خوانندگان مختلف

در اردیبهشت ماه سال 1389 آلبوم هشت با حضور 8 خواننده موسیقی پاپ کشور در رثای امام رضا (ع) منتشر شد. تقریبا تمامی قطعات این آلبوم، آثار قابل قبولی بودند اما سه چهار قطعه آن به محبوبیت قابل توجهی رسیدند. قطعه "کاشکی" با صدای محسن چاوشی طی این چند سال اخیر بارها از تلویزیون رسمی ایران پخش شده و ویدئوهای فراوانی برای آن ساخته شده است. اثر "پرسه زنون" علی اصحابی نیز بسیار شنیده شد. علی اصحابی در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی این آهنگش را اجرا کرده است. "دلم گرفته" با صدای امین رستمی، دیگر اثر پرمخاطب این آلبوم موسیقی مذهبی بود. آثار دیگر آلبوم با صدای رضا صادقی، رضا یزدانی، حمید حامی، بابک جهانبخش و علیرضا شهاب نیز جای فراوانی در دل مخاطبان این خوانندگان کشورمان باز کردند.

منبع:هنرانلاين

نظرات
ADS
ADS
پربازدید