Performancing Metrics

آرزوهای سامسونگ و اپل؛ خاطرات کاسیو! | اتاق خبر
کد خبر: 301663
تاریخ انتشار: 21 آذر 1394 - 22:53
آن‌چه برای سامسونگ و اپل آرزو به حساب می‌آید برای کاسیو خاطره است. شاید کمی اغراق کرده باشیم؛ اما دیدن مجموعه‌ای از ویژگی‌هایساعت‌های هوشمند امروزی در ساعت‌های مچی بیست سال پیش کاسیو، حقیقتا حیرت‌آور است.

آن‌چه برای سامسونگ و اپل آرزو به حساب می‌آید برای کاسیو خاطره است. شاید کمی اغراق کرده باشیم؛ اما دیدن مجموعه‌ای از ویژگی‌هایساعت‌های هوشمند امروزی در ساعت‌های مچی بیست سال پیش کاسیو، حقیقتا حیرت‌آور است. مدتی است که اپل واچ به بازار راه یافته است. ساعت‌های هوشمند اندرویدی هم چند سالی است که این‌طرف و آن‌طرف دیده می‌شوند. این گجت‌های دوست‌داشتنی دیگر تنها به فیلم‌های علمی-تخیلی تعلق ندارند. شما با آن‌ها موزیک پخش می‌کنید، وضعیت سلامتی‌تان را می‌سنجید یا از آن‌ها به‌عنوان کنترل تلویزیون استفاده می‌کنید. جالب است بدانید که ژاپنی‌ها در دهه‌ی ۹۰ میلادی این قابلیت‌ها را در ساعت‌های «کاسیو» (Casio) پیاده کرده بودند.

تاریخ غنی کاسیو در طراحی و تولید ساعت‌های مچی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مدتی پیش این شرکت، مجموعه‌ای از ساعت‌های عجیب‌وغریب خود را در معرض عموم قرار داد. نمایشگاه ساعت‌های مچی کاسیو یک واقعیت را نشان می‌دهد: بسیاری از قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند امروزی، حدود ۲۰ سال پیش در ساعت‌های مچی کاسیو یافت می‌شد. همان‌طور که می‌دانید در ماه‌های اخیر رقابت شدیدی بین شرکت‌های مختلف برای نمایش قدرت‌شان در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند شکل گرفته؛ جالب این‌جاست که کاسیو همچنان فروتنی به خرج داده و ادعای خاصی در این مورد ندارد.

شرکت کاسیو در دهه‌ی ۹۰ میلادی با ساعت‌های مچی دیجیتالی‌اش غوغا به پا کرد. با ورود به قرن بیست و یک، به‌تدریج محبوبیت دیوانه‌وار ساعت‌های دیجیتالی این شرکت از تب‌وتاب افتاد. اما این پایان کار کاسیو نیست. در سال‌های اخیر شرکت کاسیو با تمرکز بر روی مدل‌های آنالوگ و کلاسیک در حال احیای میراث باشکوه خود است.

در ادامه قصد داریم تعدادی از اولین ساعت‌های هوشمند دنیا را از نظر بگذرانیم؛ ساعت‌های که در زمان خود به هیچ‌وجه ادعایی بر باهوش بودن نداشتند! شما را به دیدن خاطراتی از جنس آینده دعوت می‌کنیم:

‌‌‌ ‌ ‌‌‌

ساعت کاسیو ۱

مدل GMW-15 در سال ۱۹۸۹ تولید شد. این ساعت به یک نمایشگر گرافیکی مجهز بود که می‌توانست فازهای ماه و همچنین زمان‌های طلوع و غروب خورشید را نشان دهد.

ساعت کاسیو ۲

مدل VDB-1000 به سال ۱۹۹۱ تعلق دارد. این ساعت از قابلیت‌هایی مثل دفترچه تلفن، برنامه‌ی زمان‌بندی کارها، ماشین‌حساب و یادداشت بهره می‌برد.

ساعت کاسیو ۳

سنجش سلامت از مهم‌ترین قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند امروزی است. جالب است بدانید که ساعت کاسیو مدل JC-11‌ که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد، می‌توانست میزان کالری مصرفی، گام‌های طی شده و همچنین مسافت را محاسبه کند.

ساعت کاسیو ۴

مدل BP-400 هم مثل مدل قبلی در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این ساعت قادر بود فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند.

ساعت کاسیو ۵

این ساعت‌های مچی مربوط به سال ۱۹۹۳ هستند و قابلیت‌های ورزشی مختلفی دارند.

ساعت کاسیو ۶

مدل CPW-100 مربوط به سال ۱۹۹۳ است و از قبله‌نمای دیجیتالی بهره می‌برد.

ساعت کاسیو ۷

مدل VivCel VCL-100 یکی از شگفت‌انگیزترین ساعت‌های مچی کاسیو بود. در این ساعت یک آنتن ويژه وجود داشت. هر گاه تلفن‌تان زنگ می‌زد، ساعت متوجه این موضوع می‌شد و شما را با ویبره مطلع می‌کرد. دقت داشته باشید که این ساعت در سال ۱۹۹۴ تولید شده بود.

ساعت کاسیو ۸

یکی از پرکاربردترین قابلیت‌های «اپل واچ» این است که از آن می‌توان به‌عنوان کنترل از راه دور «اپل تی‌وی» استفاده کرد. ساعت‌هایی که در تصویر می‌بینید در سال ۱۹۹۳ به بازار راه پیدا کردند. از این ساعت‌ها می‌شد به‌عنوان کنترل تلویزیون و دستگاه پخش VHS‌ استفاده کرد.

ساعت کاسیو ۹

این ساعت عجیب‌و‌غریب قادر است دمای سطوح را تشخیص دهد. مدل TSX-1300 متعلق به سال ۱۹۹۴ است و با نام «اسکنر حرارتی» شناخته می‌شود.

ساعت کاسیو ۱۰

مدل UV-700 در سال ۱۹۹۴ تولید شد. این ساعت به وسیله‌ی یک حسگر ماورای بنفش قادر است به شما در محافظت از پوست‌تان کمک کند.

ساعت کاسیو ۱۱

در سال ۱۹۹۵ شرکت کاسیو مدلی را با نام ABK-55 به بازار عرضه کرد. این ساعت که از سری Data Bank بود می‌توانست اطلاعاتی مثل شماره تلفن‌ها را در خود ذخیره کرده و بر روی نمایشگری ویژه به شما نمایش دهد.

ساعت کاسیو ۱۲

این دو ساعت به سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ تعلق دارند. صاحبان این ساعت‌ها می‌توانستند از طریق اتصال مادون قرمز یک سری بازی‌های ساده را به‌صورت گروهی انجام دهند.

ساعت کاسیو ۱۳

درحالی‌که هنوز تولیدکنندگان مطرح در مورد تعبیه GPS در ساعت‌های هوشمند تردید دارند، ۱۶ سال پیش، کاسیو در مدل PRT-1GP از GPS استفاده کرد. در واقع، کاسیو اولین ساعت مجهز به GPS داخلی را ساخت.

ساعت کاسیو ۱۴

مدل DBC-V50 در سال ۱۹۹۹ تولید شد. این ساعت به ضبط‌کننده‌ی صدا مجهز است؛ قابلیتی که ساعت هوشمندی مثل «اپل واچ» از آن بی‌بهره است.

ساعت کاسیو ۱۵

مدل HBX-100 هم به سال ۱۹۹۹ تعلق دارد. شما به کمک این ساعت می‌توانستید از طریق مادون قرمز با کامپیوتر تبادل داده داشته باشید.

ساعت کاسیو ۱۶

با آغاز هزاره‌ی سوم میلادی، سال ۲۰۰۰، کاسیو اعلام کرد که اولین ساعت مچی پخش‌کننده‌ی MP3 را ساخته است. این ساعت با مدل WMP-1 شناخته می‌شد.

ساعت کاسیو ۱۷

در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، کاسیو با سه ساعت بی‌نظیر دیگر، چشم‌ها را به خود خیره کرد. WQV-1 اولین ساعت مجهز به دوربین دیجیتالی بود. WQV-3 اولین ساعتی بود که با یک دوربین رنگی به بازار عرضه شد. WQV-10 علاوه بر این دوربین به یک نمایشگر رنگی هم مجهز شده بود.

ساعت کاسیو ۱۸

حدود ۱۰ سال قبل از این‌که چیزی به نام Apple Pay وجود داشته باشد، کاسیو با ساعت «جی‌-شاک» (G-Shock) مدل GWS-900 پا به عرصه‌ی پرداخت‌های موبایل گذاشت.

ساعت کاسیو ۱۹

مدل MGC-10 در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این ساعت برای طرفداران شعبده‌بازی بسیار جذاب بود. با این ساعت شما می‌توانید ذهن دوستان‌تان را بخوانید! البته جادویی در کار نیست. در این ساعت از ترفندهای شعبده‌بازی استفاده شده است.

ساعت کاسیو ۲۰

کمی به عقب‌تر برمی‌گردیم. این‌جا جایی است که کاسیو کسب‌وکار ساعت‌های مچی دیجیتالی خود را شروع کرد. این ساعت، «کاسیوترون» – Casiotron – نام دارد و تولیدش به سال ۱۹۷۴ بر‌می‌گردد.

ساعت کاسیو ۲۱

این روزها کاسیو کمی از ساعت‌های مچی ساختارشکن‌اش فاصله گرفته و به سمت طراحی، تولید و فروش هر چه بیشتر ساعت‌های کلاسیک خیز برداشته. ساعتی که در تصویر می‌بینید، نمونه‌ای از نسل جدید ساعت‌های مچی کاسیو به حساب می‌آید.

‌‌‌منبع: دیجی کالا مگ

نظرات
ADS
ADS
پربازدید