Performancing Metrics

پرچم نیوزیلند تغییر کرد+عکس | اتاق خبر
کد خبر: 301745
تاریخ انتشار: 22 آذر 1394 - 07:50
اتاق خبر - نیوزیلندی ها 28 آبان ماه به منظور انتخاب جایگزین پرچم فعلی این کشور که دارای نشان استعمار انگلستان است وارد همه پرسی شدند که 'جان کی' نخست وزیر وعده آن را در هنگام تبلیغات انتخاباتی حزبش داده بود.
 
نتایج اولیه این انتخابات روز شنبه مشخص شد و تارنمای رادیو نیوزیلند اعلام کرد 50.53 درصد رای دهندگان از میان پنج طرح ، پرچمی را برگزدیدند که نشان سرخس به عنوان نماد ملی نیوزیلند را دارد و چهار ستاره در زمینه آبی و مشکی آن قرار گرفته است.
 
پرچم نیوزیلند تغییر کرد (+عکس)
 
طرح دوم نیز تاکنون 49.47 درصد آرا را کسب کرده، اما قرار است نتیجه نهایی سه شنبه شب مشخص شود.
 
در این رفراندوم پنج گزینه به صورت پستی در اختیار شهروندان نیوزیلندی قرار گرفت و در نهایت یکی از این گزینه ها به عنوان گزینه نهایی انتخاب می شود.
این رفراندوم از 28 آبان آغاز و تا روز گذشته ادامه داشت.
 
طرح انتخابی مردم نیوزیلند قرار است در رفراندوم دیگری که ماه مارس سال آینده برگزار می شود با پرچم فعلی برای بار دیگر مورد رای و نظرسنجی مردم قرار گیرد.
 
در چهار طرح از پنج طرح پینشهاد شده، سرخس به عنوان نماد ملی نیوزیلند قرار داده شده است و در طرح دیگر نیز یک مثلت قرمز، به همراه دو مثلث مشکی و آبی در بالای آن که توسط یک فاصله سفید رنگ از هم جدا شده اند، وجود دارد. 
 
نظرسنجی های اولیه نشان می داد پرچمی که در آن یک سرخس سفید با زمینه قرمز و آبی وجود دارد، رای می آورد.
 
'جان کی' نخست وزیر نیوزیلند پس از اینکه برای سومین دوره به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد، از عزم جدی خود برای برگزاری رفراندوم با هدف حذف نشان استعمار انگلستان از پرچم کشورش خبر داد و اعلام کرد که باید نقش پرچم انگلیس موسوم به 'یونیون جک' از آن حذف شود.
 
پرچم نیوزیلند تغییر کرد (+عکس)
 
پرچم فعلی نیوزیلند در سال 1869 برای نخستین بار مورد استفاده و سپس در سال 1902 به طور رسمی مورد پذیرش قرار گرفت.
 
به نوشته تارنمای رادیو نیوزیلند، 'جان کی' روز شنبه گفت از اینکه پرچم این کشور با مشارکت مردم در همه پرسی انتخاب می شود شادمان است.
وی در گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه اوکلند، گفت که نگرانی در مورد اینکه نزدیک به 10 درصد از آراء نامعتبر بود، ندارد.
 
10 هزار و 292 طرح اولیه برای پرچم نیوزیلند ارائه شد که این تعداد سپس به یک لیست 40 تایی محدود و در نهایت به پنج طرح برای همه پرسی رسید.
یک میلیون و 376 هزار و 544 نیوزیلندی در این همه پرسی شرکت کردند .
منبع: ایرنا
نظرات
ADS
ADS
پربازدید