Performancing Metrics

دولت چه تعداد کارمند دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 301747
تاریخ انتشار: 22 آذر 1394 - 08:10
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت برای کاهش مشکلات باید بدنه خود را کوچک کند، زیرا حدود ۸ میلیون حقوق‌بگیر دولت هستند و از طرف دیگر ۴۰۰ تا ۵۰۰ مؤسسه مالی اعتباری خارج از ضابطه پول را در بخش‌های مختلف جمع یا پخش می‌کنند.

اتاق خبر - مسعود خوانساری، به راهکارهایی که دولت می‌تواند در راستای کمبود بودجه و کاهش قیمت نفت برای ایجاد ثبات در بازار به کار گیرد، خاطرنشان کرد: قیمت ارز هنوز هم صوری نگه داشته شده است که باید از مکانیزم بازار تبعیت کند، چرا که طی سال‌های قبل تورم ۲۰ تا ۴۰ درصدی داشته‌ایم که دو سال اخیر اثر آن روز ارز اعمال نشده و از طرف دیگر ارز دو نرخی چیزی جز ایجاد رانت برای عده‌ای خاص در پی ندارد.

به گفته خوانساری دومین کاری که دولت باید انجام دهد، حذف قشر مرفه از دریافت یارانه نقدی است، چرا که اکنون دولت به ۷۰ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهد که حداقل باید ۵۰ درصد این رقم حذف شوند، تا ۳۲ هزار میلیارد تومان به جیب دولت برگردد.

وی ادامه داد: قرار نیست پول بیت‌المال بین همه تقسیم شود، چرا که اگر این پول به چرخه تولید بازگردد، قطعا نفع آن به همه خواهد رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران به این نکته هم اشاره کرد که دولت با حذف یارانه انرژی نیز می‌تواند درآمد کسب کند، چرا که اکنون روی بنزین و گازوئیل یارانه‌ای می‌دهیم که اگر آن را جمع کنیم، سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از این محل می‌توانیم درآمد داشته باشیم و با آن چرخ تولید چرخیده و از این حالت رکود خارج می‌شود.

نوک پیکان انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران به فربه بودن بدنه دولت نشانه رفته و این گونه تصریح کرد که ژاپن با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت ۳۰۰ هزار کارمند دولت دارد، اما ایران با نصف این جمعیت ۴ میلیون کارمند که اگر به نوعی تمام صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را که از دولت بودجه می‌گیرند، به این رقم اضافه کنیم، حدود ۸ میلیون نفر حقوق‌بگیر دولت هستند.

خوانساری تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد پویا شود، دولت باید خودش را کوچک کند که متاسفانه تاکنون در این زمینه کاری نکرده‌ایم.

وی همچنین در مورد کاهش نرخ سود بانکی و تبعات آن در بخش تولیدی کشور گفت: در ۳۴ سال اخیر شاید این نخستین سالی بوده است که نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است و شاید مهمترین مسئله‌ای که هیأت اقتصادی دولت باید به آن بپردازد، این است که چه راه حلی برای کاهش نرخ سود بانکی به زیر نرخ تورم پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران این را هم گفت که اگر این اتفاق نیفتد، در آینده هیچ سرمایه‌گذاری برایش نمی‌صرفد که سرمایه‌گذاری کند و هر کسی ترجیح می‌دهد، پولش را در بانک گذاشته و سودش را بگیرد.

خوانساری در مورد کاهش دستوری نرخ سود بانکی این روزها برخی به آن تاکید دارند، نیز اظهار داشت: اینکه دولت چقدر در این مسئله مقتدر است و می‌تواند این کار را انجام دهد، مشخص نیست. چرا که اکنون ۴۰۰ تا ۵۰۰ موسسه مالی اعتباری خارج از ضابطه بانک مرکزی پول را جمع و یا پخش می‌کنند و آنچه در ابتدا مسلم این است که باید با موسسات مالی اعتباری برخورد قاطع صورت گیرد.

منبع: تراز 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید